۰

ولیعهد عربستان قصد دارد قبل از اجلاس سران گروه ۲۰ پادشاه شود

سردبیر سایت "میدل ایست آی" انگلیس به نقل از منابع نزدیک به خاندان سلطنتی عربستان اعلام کرد، ولیعهد این کشور برای تصاحب تاج و تخت عربستان منتظر مرگ پدرش نمی‌ماند، چرا که حضور پدرش نوعی مشروعیت به او می‌بخشد که ممکن است پس از مرگش به دلیل حضور شاهزاده‌های مخالف ولیعهد و کسانی که برای نشستن بر مسند قدرت در اولویت هستند از چنین مشروعیتی برخوردار نباشد.
کد خبر: ۲۱۹۰۸۲
۱۲:۲۹ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، سردبیر این سایت به نقل از این منابع گفت، با این اقدام محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان طرح خود را اجرایی می‌کند که از زمان کناره‌گیری محمد بن نایف، برادر زاده سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور از سمت ولیعهدی آغاز شده است.

سایت میدل ایست آی گزارش داد، ولیعهد عربستان قصد دارد قبل از اجلاس سران گروه ۲۰ در نوامبر آینده پادشاه این کشور شود.

به گفته منابعی که نامی از آنها برده نشده است، ولیعهد دست به بازداشت شاهزادگان و برجسته‌ترین رقبایش در تصاحب تخت سلطنتی زده زیرا قصد دارد قبل از اجلاس سران گروه ۲۰ که در ماه نوامبر در ریاض برگزار خواهد شد،‌ قدرت را به دست بگیرد و پادشاه عربستان شود.

منابع نزدیک به خاندان سلطنتی عربستان اعلام کردند، بن سلمان پدرش را با وجود اینکه کاملا در صحت و سلامت است اما دچار نوعی زوال عقلی شده مجبور خواهد کرد از پادشاهی کناره‌گیری کند و با این اقدام طرح خود را که از زمان کناره‌گیری بن نایف آغاز شده، اجرایی می‌کند.

یکی از این منابع گفت: بن سلمان می‌خواهد در زمان حیات پدرش اطمینان حاصل کند که پادشاه خواهد شد و به احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان پیش از بازداشتش در روز جمعه پس از سال‌ها مخالفت، فرصت نهایی داده شد تا به طرح بن سلمان بپیوندد اما او مخالفت کرد. در واقع فشارهایی برای حمایت از بن سلمان وجود دارد. احمد با پادشاه دیدار کرد و او هم تلاش کرد با لطف و مهربانی احمد را قانع کند اما او مخالفت خود را با حمایت از این طرح ابراز کرد و به پادشاه گفت نمی‌خواهد پادشاه شود اما در عین حال از اشخاص دیگری برای برعهده گرفتن سمت پادشاهی حمایت خواهد کرد.

این منابع گفتند: احمد برای کودتا پیش از بازداشت خود در روز جمعه آن طور که رسانه‌ها اعلام کردند برنامه‌ریزی نکرده بود، زیرا اصلا نمی‌توانست چنین اقدامی بکند. در صورتی که ملک سلمان بمیرد و بن سلمان جانشین او شود مطمئنا احمد به دلیل عضویتش در هیئت بیعت اعتراض خواهد کرد اما با این وجود هیچ تلاشی برای کودتا وجود ندارد.

منابع مذکور در ادامه در خصوص نحوه بازداشت احمد گفتند، او عصر پنج‌شنبه از شکار عقاب برگشت و میهمانی برای اطرافیان نزدیک خود ترتیب داد و پیامی به وی رسید مبنی بر اینکه ملک سلمان می‌خواهد او را صبح جمعه ببیند. احمد صبح روز جمعه به همراه محافظ شخصی خود به کاخ سلطنتی رفت و به محض ورود به کاخ بازداشت شد.

یکی از منابع مذکور گفت: احمد پادشاه را ندید. بازداشت او خیانت صرف بود.

این منابع گفتند: دلایل زیادی پشت این موج بازداشت‌های جدید ولیعهد عربستان وجود دارد؛ نخستین آن نگرانی وی از احتمال عدم انتخاب دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در دور دوم انتخابات است به ویژه که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین این کشور و سناتور برنی سندرز دو کاندیدای احتمالی دموکرات‌ها به انتقاد از ولیعهد به ویژه پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی در سفارت کشورش در استانبول در سال ۲۰۱۸ معروف هستند اما در عوض ترامپ بارها گفته که بن سلمان مسؤول این جنایت نیست.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن هستند که محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری‌های بن سلمان دارد. منابع می‌گویند بن زاید سیاست را به بن سلمان آموخته و او را با خانواده ترامپ پیش از اینکه رئیس جمهوری شود، آشنا کرده است و هر بار که بن سلمان خطایی را مرتکب می‌شود بی‌ثباتی و به تبع آن نفوذ بن زاید در امور عربستان نیز افزایش می‌یابد.

از دیگر عوامل این بازداشت‌ها ناکامی برنامه‌های اصلاحاتی و اقتصادی بن سلمان در داخل، کاهش قیمت نفت، سقوط بازارهای مالی و توقف موقت حج عمره به دلیل نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا است که در تصمیم بن سلمان برای انتخاب این بازه زمانی جهت اجرای موج بازداشت‌ها نقش بسزایی داشته تا خود را به بقیه خاندان سلطنتی تحمیل کند.

یک منبع گفت: این موج بازداشت‌ها با کمپین بازداشتی که ولیعهد در سال ۲۰۱۸ راه انداخت کاملا متفاوت است، چرا که وی در سال ۲۰۱۷ به عنوان حاکم جوان بی‌باک و اصلاح‌طلب در اوج محبوبیت قرار داشت و همین مساله به او اجازه داده بود اعلام کند که به دلیل مبارزه با فساد این کمپین را راه انداخته است اما بازداشت‌های جدید پس از رسوایی‌های متعدد صورت می‌گیرند و این اقدام بن سلمان در واقع فرار از یک رسوایی به رسوایی بزرگتر است.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: