۱

حسرت زائران ایرانی در سفر به عتبات در ماه رجب

در حالی که در سال‌های گذشته هم‌زمان با ماه رجب، روزانه ۵ هزار زائر ایرانی به عتبات مشرف می‌شدند، امسال با توقف سفر به عتبات جمعی از مشتاقان در حسرت زیارت مانده‌اند و برای رهایی از کرونا و برقراری سفر به کربلا زیارت عاشورا می‎خوانند.
کد خبر: ۲۱۸۷۲۲
۰۹:۴۱ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، سفر به عتبات و زیارت امام حسین  (علیه السلام)  در ماه رجب در احادیث مختلف مورد تأکید قرار گرفته است، به همین دلیل هم هر ساله زائران بسیاری مشتاق سفر به عتبات در این ماه پرفضیلت هستند.

زائران ایرانی در انتظار تشرف به عتبات در ماه رجب

در سال‌های گذشته قبل از آغاز ماه رجب، نام‌نویسی از زائران از سوی سازمان حج و زیارت انجام می‌شد و به دلیل استقبال زیاد عاشقان اهل بیت  (علیه السلام)  برای تشرف به این سفر معنوی، ظرفیت اضافه لحاظ می‌شد تا مشتاقان بتوانند در ماه رجب به زیارت امام حسین  (علیه السلام)  مشرف شوند.

اما امسال با توجه به شرایط عراق و پس از آن جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، سفر به عتبات به تعویق افتاد و با وجود اینکه ثبت‌نام از عاشقان زیارت حرم سیدالشهدا  (علیه السلام)  انجام شده بود، اما امکان اعزام به عتبات وجود نداشت.

سال گذشته روزانه ۵ هزار زائر در ماه رجب به عتبات مشرف شدند

این امر در حالی است که در سال گذشته به دلیل بالا بودن تقاضای سفر به عتبات در ماه رجب، ظرفیت و تعداد کاروان‌های سفر به عتبات افزوده و پروازهای کمکی برای اعزام زائران پیش‌بینی شد، به طوری که سال گذشته در همین ایام مرتضی آقایی مدیرکل سابق سازمان حج و زیارت در امور عتبات به اعزام روزانه ۵ هزار زائر در ماه رجب اشاره کرد، اما اکنون با بسته شدن مرزهای زمینی و‌ هوایی و عدم امکان اعزام به عتبات، بسیاری در آستانه ولادت حضرت جواد  (علیه السلام)  و همچنین روز ۱۳ رجب ولادت امیرالمؤمنین  (علیه السلام)  در حسرت زیارت حرم امام علی  (علیه السلام) ، امام حسین  (علیه السلام)  و امامان خفته در سامرا و کاظمین هستند.

جای خالی زائران ایرانی در اعتاب مقدسه عراق احساس می‌شود

علاوه بر این، سازمان حج و زیارت که در زمان بسته بودن مرز زمینی به عتبات از عاشقان سفر زمینی ثبت‌نام به عمل می‌‌آورد، اکنون هیچ کاروان و ظرفیتی برای سفر به کربلا ندارد و این روزها جای خالی زائران ایرانی در اعتاب مقدسه عراق احساس می‌شود.

شیخ حامد یکی از خادمان حرم حضرت عباس  (علیه السلام)  با اشاره به خلوتی حرم امام حسین  (علیه السلام)  و حضرت عباس  (علیه السلام)  به خبرنگار فارس می‌گوید: در این ایام هر ساله حرم‌های کربلا پر از زائر بود و شبانه‌روزی زائران کشورهای مختلف به ویژه ایرانیان برای زیارت به کربلا مشرف می‌شدند، اما حالا در این روزهای پرفضیلت ماه رجب، جای خالی زائران ایرانی در اعتاب مقدسه عراق به ویژه کربلا به خوبی احساس می‌شود.

وی در ادامه به ضدعفونی روزانه حرم حضرت عباس  (علیه السلام)  اشاره کرده و می‌افزاید: برای حفظ سلامت زائران، عملیات ضدعفونی حرم حضرت عباس  (علیه السلام)  به صورت روزانه انجام می‌شود و اسپند نیز در ساعات مختلف دود می‌شود و تهویه‌های حرم نیز بیش از گذشته فعال شده است.

چرا سفرهای ترکیه برقرار است، اما زائران عتبات باید در حسرت زیارت باشند؟

سید احمد حسینی، یکی از مشتاقان سفر به عتبات که همچنان در انتظار برقراری سفر به عتبات است، به خبرنگار فارس می‌گوید: هر روز اخبار را پیگیری می‌کنم، به امید اینکه سفر به عتبات ازسرگرفته شود و بتوانم خود را به حرم امام حسین  (علیه السلام)  برسانم.

 

وی با گلایه از تصمیم مسؤولان و کوتاهی برای برقراری سفر به عتبات می‌افزاید: ارتش ترکیه در روزهای اخیر مواضع ایران را بمباران کرده، ولی رابطه توریستی‌اش را آن هم در این برهه زمانی حفظ کرده است. چطور سفرهای ترکیه در حال انجام است و با دولت ترکیه چنین ارتباطی می‌توان داشت، اما با عراق که به عنوان کشور دوست و‌ همسایه شناخته می‌شود، نمی‌توان این مراودات را آن هم در ماه رجب برقرار کرد؟ چرا مسؤولان از زائران سفر به عتبات تست سلامت نمی‌گیرند، تا مثل مسافران ترکیه بتوانند سفر کنند.

برای رهایی از کرونا هر روز زیارت عاشورا می‌خوانیم/ از دور به ارباب سلام می‌دهیم

همچنین علیرضا حق پرست، یکی دیگر از مشتاقان سفر به عتبات به فارس می‌گوید: ما قرار بود در ایام عید به عتبات سفر کنیم، اما با توقف سفر به عتبات عدم ثبت‌نام قطعی، اکنون در بلاتکلیفی هستیم و نمی‌دانیم که آیا توفیق سفر به عتبات در ماه رجب نصیب ما می‌شود یا نه. با این حال در این وضعیت ما به طور خانوادگی قرار گذاشتیم که برای رهایی از ویروس کرونا و برقراری سفر به عتبات، زیارت عاشورا را هر روز بخوانیم و از دور به حضرت سیدالشهدا  (علیه السلام)  سلام دهیم تا روزی که مسیر عتبات بازگشایی شود و توفیق زیارت آن حضرت از نزدیک را کسب کنیم.

همچنان پیگیر برقراری سفر به عتبات هستیم

محمد آزاد، سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت در همین باره به فارس می‌گوید: ما تمام تلاش خود را برای برقراری سفر به عتبات کرده‌ایم و همچنان پیگیری‌ها ادامه دارد، اما فعلا به دلیل اهمیت حفظ سلامت زائران و‌جلوگیری از شیوع کرونا مجوز ورود به عراق را نداریم و در صورت اخبار جدید آن را منعکس خواهیم کرد.

حذف ویزای عراق از اول رجب تا پایان رمضان

این امر در حالی است که قبل از شیوع کرونا، طبق تفاهم‌نامه ایران و عراق مقرر شد تا زائران ایرانی از اول ماه رجب یعنی ۶ اسفندماه بدون اخذ ویزا در ماه‌های رجب تا رمضان به عراق سفر کنند.

همچنین پیش‌ثبت‌نام سفرهای نوروزی به عتبات نیز انجام شده بود، به طوری که بیش از ۳۰ هزار نفر برای سفر به عتبات در ایام نوروز ثبت‌نام‌کرده بودند و قرار بود ثبت‌نام قطعی آن‌ها ابتدا ۶ اسفندماه و‌ بعد ۱۱ اسفندماه انجام شود که با اعلامیه سازمان حج و زیارت مبنی بر توقف سفر به عتبات، این امر نیز به زمانی دیگر موکول شد.

آمادگی اعزام روزانه ۴ هزار زائر عتبات/ قرار بود روزانه ۱۰۰ کاروان به عتبات مشرف شود

به گفته مصطفی قاسمی، مدیرعامل شرکت شمسا، آمادگی اعزام ۴ هزار زائر به صورت روزانه وجود دارد و قرار بود در ایام‌نوروز روزانه ۱۰۰ کاروان به عتبات اعزام شود که اکنون با بسته بودن پرونده سفر به عتبات و نامشخص بودن زمان ازسرگیری اعزام‌ها، وضعیت سفرهای نوروزی هم در هاله‌ای از ابهام است.

اما به گفته یک منبع مطلع سفرهای زمینی به عتبات ممکن است از ۲۴ اسفندماه برقرار شود که البته برقراری این سفرها منوط به داشتن برگه سلامت و‌ تست سلامت است.

البته هنوز این امر از سوی منابع رسمی اعلام نشده است و مسؤولان سازمان حج و زیارت همچنان در حال پیگیری برای برقراری سفرهای زیارتی به عتبات هستند، اما هنوز اخبار جدیدی از زمان ازسرگیری این سفرها وجود ندارد.

به گزارش فارس، هفته قبل از متوقف شدن سفر به عتبات، سفرهای زمینی پس از ۴ ماه وقفه برقرار شده بود و در کمتر از یک هفته بیش از ۴۰۰ زائر به صورت زمینی از مرز مهران به عتبات مشرف شدند. همچنین با وجود فراز و نشیب‌های مختلف و وضعیت عراق پس از اربعین حسینی، با تلاش مسؤولان سفر هوایی به عتبات متوقف نشده بود و‌ همچنان انجام‌ می‌شد که این سفرها هم از اوایل اسفندماه متوقف شدند.

 

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
عبدالله
United States of America
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
عن أمیرالمؤمنین(ع): إضاعة الفرصة غصّة