۰

ماموریت جدید پلیس راهور برای برخورد با معتادان و خرده‌فروشان

رئیس پلیس پایتخت از ابلاغش به پلیس راهنمایی و رانندگی برای دستگیری خرده‌فروشان و جمع‌آوری معتادان متجاهر خبر داد.
کد خبر: ۲۱۶۹۹۲
۰۸:۲۶ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»،  سردار حسین رحیمی در همایش بررسی مسائل اجتماعی حوزه اعتیاد و مواد مخدر که عصر امروز در محل کلانتری ۱۱۶ مولوی در محله شوش و هرندی برگزار شد، گفت: امروز با گذشت حدود یک سال از اجرای طرح پاکسازی مناطق شوش و هرندی اعلام می‌کنم که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد معضلات مردم محله که به پلیس و اقدامات پلیسی مربوط بوده، حل شده است و دیگر از حضور سنگین و حجیم معتادان متجاهر و خرده فروشان مواد مخدر در این محلات خبری نیست.

وی با اشاره به زمان اجرای این طرح خاطرنشان کرد: یک سال و چهار، پنج ماه پیش بود که تصمیم به اجرای طرح پاکسازی در محله شوش گرفتیم. طرح‌های مختلفی را برای ما آوردند اما من تاکید داشتم که باید خانه به خانه و مورد به مورد با مسائل برخورد شود بنابراین طرحی را انتخاب کردیم که بتوانیم معضل اعتیاد و معتادان متجاهر را که بیش از ۵۰ سال است این محله را درگیر خود کرده، حل کنیم که در نهایت طرح فعلی آماده شد و از بهمن ماه سال قبل آن را اجرایی کردیم.

رئیس پلیس پایتخت با اشاره به ضرورت حضور تمامی دستگاه‌های مسئول در اجرای این طرح خاطرنشان کرد: باید تمامی دستگاه‌ها پای کار بیایند و هر کدام به وظایف‌شان عمل کنند اما من گفتم که اگر هیچ دستگاهی هم پای کار نیامد ما باید طرح‌مان را اجرا کنیم و هیچ نگرانی‌ای نباشد و این را هم از سردار شهید قاسم سلیمانی که از سال ۷۱ شاگرد ایشان بودم، یاد گرفتم که باید خالصانه پای کار بیاییم.

رحیمی ادامه داد: با گذشت بیش از یک سال از زمان اجرای طرح متاسفانه با عدم همکاری مفرط بعضی از دستگاه‌ها روبه‌رو هستیم اما ما به عنوان پلیس کوتاه نیامده‌ایم و گفتیم باید یک بار برای همیشه این معضل اعتیاد را که روی زندگی حدود ۳۰۰ هزار نفر در این محلات تاثیر گذاشته، حل و فصل کنیم. چراکه معتقدم ما مسئولیم و تکلیف داریم که به مردم خدمت کنیم البته نه با سخنرانی و حرف زدن بلکه با عمل کردن و در میدان بودن.

وی با اشاره به نتایج اجرای طرح پاکسازی شوش و هرندی گفت: بیش از ۲۰، ۳۰ مسجد در این محدوده بسته شده بود که با اقدامات پلیس و همکاری روحانیت و دیگر بخش‌ها باز شد و البته ارازل و اوباش در بعضی نقاط برای مسجدی‌ها و نمازخوان‌ها مزاحمت ایجاد می‌کردند که ما با آنها هم برخورد کردیم. بسیج هم نقش پررنگی داشت که از آنان تقدیر می‌کنیم. بسیج تکیه‌گاه نظام است و امیدوارم گرچه حضور پررنگی در شوش و هرندی داشته است اما این حضور پررنگ‌تر هم بشود.

رحیمی افزود: خوشبختانه با ورود گشت‌های رضویون و همکاری آنان با پلیس اقدامات خوبی انجام شده و ما بر پدیده‌های اجتماعی با همکاری بسیج فائق آمدیم.

رئیس پلیس پایتخت تصریح کرد: در مورد این محله باید یک موضوع را بپذیریم و آن این است که اینجا طی سال‌ها به خواستگاه معتادان متجاهر و خرده‌فروشان مواد مخدر بدل شده بود. همین حال هم همینطور است و اگر ۵۰۰ نفر ازمعتادان متجاهری که از کمپ‌ها و مراکز بازپروری رها می‌شوند، تعقیب کنیم می‌بینیم که تعداد قابل توجهی از آنها ابتدا یک سری به این محله می‌زنند و بعد به جاهای دیگر می‌روند بنابراین ما باید با این پدیده برخورد کنیم تا آنها که ارتزاغ نجس و کثیف‌شان از خرده‌فروشی و معتاد دیگران است، برای همیشه از اینجا بروند.

مراکز MMT و DIC از شوش و هرندی جمع‌آوری شوند

رحیمی افزود: جا دارد که از زحمات بهزیستی تشکر و قدردانی کنم اما ۱۲ مرکز MMT و DIC در این محدوده وجود دارد که اینها باید تعطیل شود چراکه همین ارائه خدمات سبب شده تا معتادان متجاهر از نقاط دیگر به این محله‌ها آمده و خدمات دریافت کنند. این مراکز باید به نقاط دیگری بروند. ۱۰ تا ۲۰ مرکز زباله‌گردی هم همینطور است و تاثیر زیادی روی بخش خرده‌فروشی و آسیب‌های این منطقه داشته است.

رئیس پلیس پایتخت با اشاره به پلمپ ۹۰ خانه و مرکز مصرف مواد مخدر نیز خاطرنشان کرد: از این ۹۰ مرکز الان۴۰ مرکز دوباره باز شده و من خبر دارم که برخی از آنها دوباره در حال تبدیل شدن به مراکز فساد است. در هر خانه هفت، هشت اتاق قرار دارد و در هر اتاق چندین نفر در حال مصرف مواد هستند البته ما از برخورد با اینها خسته نخواهیم شد اما از کم‌کاری برخی از دستگاه‌ها گله‌مندیم. حال فرض بگیریم که این خانه‌ها رفع پلمپ شد اما چرا بی‌صاحب مانده است؟ چرا دستگاه‌های مسئول نمی‌آیند تکلیف این خانه‌ها را مشخص کنند؟

رحیمی افزود: امروز ما شاهد آن هستیم که جای آتش روشن کردن و بیغوله‌ها در برخی نقاط این محله وجود دارد که اینها باید سر و سامان پیدا کنند. این موارد دیگر کار پلیس نیست. همه دستگاه‌ها باید به وظایف‌شان عمل کنند تا آن کارگر زحمت‌کشی که برای رزق حلال از خانه‌اش خارج می‌شود دیگر نگران تردد زن و بچه‌اش از میان معتادان نباشد.

وی مواد مخدر را به گندآبی که اطرافش را آلوده می‌کند تشریح کرد و گفت: این مواد مخدر منشأ بسیاری از جرائم از جمله مفاسد اخلاقی، سرقت و... است.

رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه ما از تمام دستگاه‌ها می‌خواهیم که بیایند و بگویند که برای این مردم و در این محلات چه کرده‌اند، خاطرنشان کرد: البته پلیس نه فقط در این محله که در ابعاد مختلف در حال کار است. همین روز گذشته بود که در جلسه مشترک پلیس راهور و پلیس مواد مخدر ابلاغ کردم که اگر ماموران پلیس راهور خرده‌فروش و معتاد متجاهری را دیدند بلافاصله نسبت به دستگیری و جمع‌آوری آنها اقدام کرده و به پلیس مواد مخدر تحویلشان بدهند. در دیگر یگان‌ها نیز همینطور و ما این موضوع را به آنها گفته‌ایم.

رحیمی افزود: ما گشت‌های ضربتی پلیس مبارزه با مواد مخدر را فعال کردیم که به طور شبانه‌روزی در حال فعالیت در این مناطق هستند. ۲۵ تیم عملیاتی یگان امداد نیز تنها در همین محله‌های شوش و هرندی فعالیت می‌کنند.

وی به اقدامات پلیس در پاکسازی دره فرحزاد و حاشیه جاجرود نیز اشاره کرد و گفت: هنگامی که می‌خواستیم طرح دره فرحزاد را اجرا کنیم رئیس پلیس پیشگیری تهران به من گفت که خیلی از دستگاه‌ها پای کار نیامدند. من گفتم این طرح باید در راس پنج صبح روزی که بنا بود این طرح اجرا شود، کلید بخورد و پلیس نباید معطل کمکاری دیگر دستگاه‌ها شود. بعد از یک هفته دیدیم که برخی از دستگاه‌ها آمدند. در جاجرود و با تعداد کثیری مواد فروش که بعضا مسلح هم بودند، روبه‌رو شدیم که در دامنه دره جاجرود چراغ‌هایی گذاشته بودند که با آن علامت می‌دادند که بیایید از ما مواد بخرید که ما اینها را جمع‌آوری کردیم. تهران دیگر محل امنی برای معتادان متجاهر و خرده‌فروشان نیست و هر جایی که برای اقدامات مجرمانه‌شان انتخاب کنند ما روی سرشان خراب می‌کنیم و امیدواریم که دیگر دستگاه‌ها نیز پای کار بیایند.

رحیمی به عدم پذیرش معتادان متجاهر دارای زخم باز و بیماری‌های عفونی و نیز معتادان متجاهر کمتر از ۱۸ سال نیز اشاره کرد و گفت: ما به ستاد مواد مخدر نامه زدیم و گفتیم حالا که دیگر دستگاه‌ها به وظیفه‌شان عمل نمی‌کنند ما اینها را هم می‌پذیریم. هزینه‌های زیادی هم کردیم اما بالاخره آن نوجوان ۱۶، ۱۷ ساله که به خاطر یک خانواده بد دچار اعتیاد و مشکل شده چه گناهی کرده که هیچ‌جا پذیرش نشود و در مقابل اینها مسئولیم و به قول حاج قاسم اینها خواهران و برادران خودمان هستیم.

رئیس پلیس پایتخت در پایان سخنانش به انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: دشمنان تلاش زیادی کردند که ما در انتخابات شرکت نکنیم و مردم مایوس شوند. چقدر برای حاج قاسم عزیزمان که به دست دشمنان به شهادت رسید، گریه کردیم و حالا هر یک رای یک موشک در قلب ترامپ و دار و دسته‌اش است و ما باید افراد اصلح را انتخاب کنیم.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: