۰

متحد عربستان و امارات در لیبی آتش‌بس را رد کرد

فرمانده شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی»، پس از درخواست شورای امنیت سازمان ملل مبنی پایبندی به آتش‌بس، امروز این درخواست را رد کرد.
کد خبر: ۲۱۶۴۷۵
۱۱:۵۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

متحد عربستان و امارات در لیبی آتش‌بس را رد کرد

به گزارش «شیعه نیوز»، ژنرال سابق ارتش لیبی، «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی»، امروز شنبه، در سخنرانی خود که از چندین شبکه داخلی لیبیایی پخش شد، ضمن تاکید بر کشتار نیروهای دولت «الوفاق ملی» درخواست شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر پایبندی به آتش‌بس را رد کرد.

این اظهارات پس از آن بود که رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد از ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای شرق لیبی موسوم به «ارتش ملی» خواست که از حمله به شهر طرابلس، پایتخت لیبی، و محل استقرار دولت الوفاق ملی دست بردارد (جزئیات بیشتر).

به گزارش وبگاه خبری شبکه «الجزیره»، فرمانده شبه‌نظامیان موسوم به ارتش ملی لیبی با بیان اینکه درباره «اصول» خود با کسی چانه نخواهد زد گفت که نیروهایش تا زمانی که طرابلس،‌ پایتخت لیبی،‌ را به طور کامل تحت کنترل در نیاورند، عقب‌نشینی نخواهند کرد.

خلیفه حفتر در ادامه گفت:‌ «از رسیدن به هدف دست برنخواهیم داشت... نیروهای ما امروز، به مرزهای مرکز طرابلس نزدیک شده‌اند و چیزی نمانده که آن را به طور کامل تصرف کنند».

در همین خصوص، «محمد عماری زاید» عضو شورای ریاستی دولت الوفاق ملی در واکنش به اظهارات خلیفه حفتر گفت که این اظهارات بیانگر آن است که او در طی این مدت تلاش می‌کرده است زمان بخرد تا با بسیج کردن نیروهای بیشتر و به دست آوردن تسلحات، مجددا به طرابلس حمله کند.

عضو شورای ریاستی دولت الوفاق در گفت‌‌و‌گو با الجزیره با «جنایت‌کار جنگی» قلمداد کردن خلیفه حفتر گفت که پافشاری خلیفه حفتر بر تداوم جنگ با دولت الوفاق ملی، بیانگر نقش کشورهای حامی او در ناکام گذاشتن تلاش‌های بین‌المللی و شورش علیه آتش‌بس است.

عماری در ادامه تاکید کرد که با وجود حفتر، راه‌ حل سیاسی نیز وجود نخواهد داشت. او در ادامه بر آمادگی دولت الوفاق در بیرون راندن «متجاوزان» و بسط نفوذ خود بر تمام خاک لیبی تاکید کرد.

لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست السراج بر اساس توافق «صُخیرات» مغرب تشکیل شد. هم‌اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و پارلمان وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست «عبدالله الثنی» و پارلمان در طبرق زدند که به پارلمان طُبرُق معروف است و طی این سال‌ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و پارلمان، جنگ و درگیری است.

دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی طی این مدت بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌‌ای شده است. به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: