۱

قزاق‌ها به مسلمانان چینی‌تبار حمله می‌کنند

مسلمانان چینی‌تبار که در قزاقستان زندگی می‌کنند هدف حمله‌های نژادی قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۲۱۶۴۶۳
۱۰:۵۹ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، ۱۵۰ هزار مسلمان چینی موسوم به دونگان در قزاقستان زندگی می‌کنند. روز ۷ فوریه عده‌ای از قزاق‌های مسلح به یک منطقه که در آن مسلمانان چینی‌تبار زندگی می‌کنند حمله کردند. در این حمله ۱۱ نفر کشته شده و چندین خانه و مغازه در آتش سوخت. بااین حال رهبر مسلمانان چینی هنوز قزاق‌ها را مقصر این حمله نمی‌داند. او می‌گوید افراطیون مذهبی و نژادپرست‌ها این حمله را سامان داده‌اند و بقیه برادران مسلمان قزاقستانی در آن نقشی نداشتند.

مسلمانان دونگان از قرن ۱۹ از چین وارد آسیای میانه شدند و در قرقیزستان و قزاقستان ساکن شدند. آنها به زبان ماندارین که در آن لغاتی از فارسی و عربی هم به عاریت گرفته شده، صحبت می‌کنند اما مردم قزاقستان به زبان ترکی قزاقی صحبت می‌کنند. همین موضوع باعث بروز اختلافاتی در میان دو طرف شده است.این درحالی است که مسلمانان چینی در قزاقستان در بخش کشاورزی و سایر مشاغل کوچک فعالیت می‌کنند. با این حال رهبران هر دو گروه مسلمان درتلاش هستند تا آتش اختلاف را کاهش دهند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
يا أَيُّهَا النّاسُ إنّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثا وَ جَعَلْناكُمْ شُعوبًا وَ قَبائِلَ لِتَعارَفو إنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاكُمْ إنَّ اللهَ عَليمٌ خَبيرٌ
اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏ ترديد خداوند داناى آگاه است (حجرات 13)