۰

امید به زندگی ایرانیان چند سال است؟

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در ۴ دهه گذشته امید به زندگی ایرانیان ۲۵ سال افزایش یافته است.
کد خبر: ۲۱۶۲۶۴
۱۳:۱۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، معاون کل وزارت بهداشت گفت: در ۴ دهه گذشته امید به زندگی ایرانیان ۲۵ سال افزایش یافته است.

ایرج حریرچی در برنامه تهران کلینیک رادیو تهرات درباره دستاوردهای وزارت بهداشت در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مهمترین اهداف ما طی سال‌های گذشته اهداف ۴ گانه نظام سلامت که مهمترین هدف نظام سلامت نیز افزایش سلامت روحی و جسمانی آحاد مردم بوده است.

حریرچی با بیان اینکه در ۴ دهه گذشته نزدیک به ۲۵ سال امید به زندگی ایرانیان افزایش یافته است، گفت: این موضوع درحالی است که در اوایل دهه ۵۰، امید به زندگی ایرانیان در بین سنین ۵۴ سالگی بوده ولی در حال حاضر امید به زندگی زنان حدود ۸۰ سال و امید به زندگی مردان بالای ۷۵ سالگی رسیده است.

به گفته وی، امید به زندگی سالم نیز حدود ۶۵ سالگی است.

حریرچی در ادامه افزود : در زمینه زیرساخت‌های نظام سلامت هم پیشرفت‌هایی در کشور حاصل شده است؛ مردم ما می‌دانند که حتی در اواخر دهه ۶۰ ، خیلی از بیماری‌های روستاهای ما توسط پزشکان آسیای جنوبی درمان می‌شد و مراکز استان ها نیز از پزشکان دیگر کشورها استفاده می‌کردند.اما درحال حاضر می‌توان گفت در کشور نیاز به هیچ پزشک خارجی نیست چراکه حدود ۴۵ هزار متخصص در کشور مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه زمانی کشوری بودیم که مجبور بودیم بیمارانمان را برای عمل‌های معمولی به خارج از کشور اعزام کنیم، خاطرنشان کرد: اما امروز در همه استان‌های کشور تمام اعمال جراحی از قبیل جراحی قلب باز و پیوند کلیه و... انجام می شود.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: کشور ما تبدیل به قطب اصلی توریست درمانی شده است و از سایر کشورها برای آموزش پزشکی و مداوا به ایران اعزام می‌شوند. ما حدود ۳ هزار دانشجوی پزشکی داریم که از خارج به ایران برای تحصیل آمده‌اند و به صورت شهریه پرداز، مشغول به تحصیل هستند.

وی خاطر نشان کرد: همین موفقیت‌ها در مورد تخت بیمارستانی و افزایش خانه‌های بهداشت روستایی نیز افتاده است، ما حدود ۱۷۹۵۵ خانه بهداشت روستایی داریم یعنی هیچ روستایی را نیست که از لحاظ جمعیتی و تعداد خانوار، به خانه بهداشت نیاز داشته باشد.

حریرچی افزود: حدود ۳۱هزار بهیار و ۶ هزار پزشک در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در حال خدمت به مردم هستند و علاوه بر اینکه شاخص‌های کلی را بهبود داده‌ایم، عدالت در توزیع پزشک و نیروی درمانی و احداث خانه بهداشت و... را در اقصی نقاط کشور انجام داده‌ایم.

حریرچی در رابطه با کمبود تخت اتاق عمل گفت: لیست انتظار برای عمل‌های غیراورژانس تعیین شده است که ضرورت و فوریت ندارد و این موضوع بیشتر به خاطر کمبود منابع مالی است که در برخی اعمال جراحی قسمت‌ها لیست انتظار وجود دارد. توجه کنیم در اکثر کشورهای اروپایی هم این اتفاق می‌افتد که در واقع لیست انتظار برای عادلانه کردن و مقابله با محدودیت های مالی است.

حریرچی همچنین در ادامه صحبت‌هایش این نکته هم اشاره کرد که هنوز موضوع کمبود تخت به طور کامل رفع نشده است.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: گرچه در طرح تحول حدود ۲۸ هزار تخت بیمارستانی اضافه شده در سال آینده نیز حدود ۶ هزار تخت دیگر اضافه خواهیم کرد.

حریرچی گفت: ما در قالب پروژه ۲۰-۵۰ وزارت بهداشت، حدود هزار پروژه در ۲۰ هفته از دهه فجر تا هفته سلامت افتتاح خواهیم کرد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: