۰
واکنشها به طرح ترامپ برای خاورمیانه؛

هزاران نه به معامله قرن

طرح به اصطلاح صلح رئیس جمهور آمریكا از سوی برخی مقامات کشورهای خاورمیانه و دیگر کشورها به عنوان طرحی یك طرفه و جانبدارانه مورد انتقاد قرار گرفت. در حالی كه برخی دیگر گفتند می‌تواند گامی مثبت به جلو باشد.
کد خبر: ۲۱۴۸۶۶
۱۱:۴۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، این رسانه قطری در مطلبی به واکنش‌های جهانی به طرح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا موسوم به معامله قرن پرداخت.

یوسف العتیبه، سفیر امارات عربی متحده در واشنگتن این طرح را یک نقطه شروع مهم برای بازگشت به مذاکرات در چارچوب بین‌المللی به رهبری ایالات متحده توصیف کرد و گفت: تنها راه تضمین راه حل پایدار دستیابی به توافق بین همه طرف‌های درگیر است. ابوظبی معتقد است که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌توانند با حمایت جامعه جهانی، به صلح پایدار و همزیستی واقعی دست یابند.

در مقابل مقامات ایرانی این طرح را به عنوان طرحی تحمیلی و تحریمی رد کردند. حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی رئیس جمهور ایران، در توییتر گفت: این معامله بین رژیم صهیونیستی (اسرائیل) و آمریکا است. تعامل با فلسطینی‌ها در دستور کار نیست. این طرح صلح نیست بلکه طرح تحمیل و تحریم است.

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای این طرح را خیانت قرن توصیف کرد.

وزیر امور خارجه اردن ایمان صفادی در بیانیه‌ای گفت: تأسیس یک کشور فلسطین با قدس شرقی به عنوان پایتخت آن بر اساس راه حل دو کشور تنها راه رسیدن به صلح جامع و ماندگار است. اردن از هر تلاش واقعی با هدف دستیابی به صلح عادلانه و همه جانبه که مردم می‌پذیرند پشتیبانی می‌کند.

اردن در ادامه علیه پیامدهای خطرناک اقدامات یکجانبه اسرائیل در الحاق سرزمین‌های فلسطینی هشدار داد.

سامی ابوظهری، از مقامات حماس گفت که اظهارات ترامپ در زمان رونمایی از این طرح تجاوزگرانه بوده و خشم بسیاری را بر می انگیزد

وی به خبرگزاری رویترز گفت: اظهارات ترامپ در مورد بیت المقدس یاوه گویی است و قدس همیشه سرزمین فلسطینی‌ها باقی خواهد ماند. فلسطینی ها در مقابل این طرح خواهند ایستاد.

رئیس جمهور فلسطین، محمود عباس، در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر رام الله که مقر تشکیلات خودگردان فلسطین است، گفت: بعد از مهملاتی که امروز شنیدیم، هزاران نه به معامله قرن می‌گوییم. فلسطینی‌ها همچنان متعهد به پایان دادن به اشغال اسرائیل و ایجاد دولتی به پایتختی بیت المقدس هستند. ما تسلیم نمی‌شویم. فلسطینی‌ها در برابر این طرح مقاومت می‌کنند.

مصر از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خواست این طرح را با دقت مطالعه کنند. وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای ادعا كرد كه این طرح راه حلی را مد نظر دارد كه همه حقوق مشروع مردم فلسطین را از طریق ایجاد كشور مستقل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بازگرداند.

نعمان کورتولموش، نایب رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه (AK) با انتقاد از اظهارات ترامپ درباره قدس گفت: نه، ترامپ! قدس پایتخت کشور فلسطین و قلب جهان اسلام است!

تلویزیون المنار هم گزارش کرد که جنبش حزب الله لبنان با نامگذاری این طرح با نام طرح شرم گفت: این اقدامی بسیار خطرناک است که پیامدهای منفی برای آینده منطقه خواهد داشت.

محمد علی الحوثی، رهبر حوثی‌های یمن هم گفت که پیشنهاد ترامپ تهاجم آشکار ایالات متحده به فلسطین و ملت این کشور است.

در طرف دیگر پادشاه عربستان سعودی، در تماس تلفنی صبح امروز با رئیس جمهور فلسطین محمود عباس، اطمینان داد كه این کشور به مسئله فلسطین و حقوق فلسطینیان متعهد است.

سخنگوی بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفت که این طرح می‌تواند گامی مثبت باشد. دومینیک راب، وزیر امور خارجه این کشور هم از رهبران اسرائیل و فلسطین خواست تا دربرابر این طرح صادقانه عمل کنند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: