۰
ادامه خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان؛

داعش و طالبان مهمترین تهدید در برابر فعالان رسانه

رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران در هرات گفت: در سال گذشته میلادی 105 مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده که نسبت به سال گذشته 13 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۲۱۳۸۲۳
۱۰:۴۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»،«همایون نظری» رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران در حوزه غرب افغانستان با اشاره به کاهش 13 درصدی خشونت علیه خبرنگاران طی سال جاری گفت: در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران در این کمیته به ثبت رسیده که این آمار در سال گذشته ۱۲۱ مورد بوده که کاهش ۱۳ درصدی را در نشان می‌دهد.

وی افزود: در سال گذشته میلادی قتل، ضرب وشتم، توهین به خبرنگاران در سرتاسر افغانستان کاهش داشته است.

نظری ادامه داد: طی سال ۲۰۱۹ میلادی ۵ خبرنگار در حملات طالبان و داعش در افغانستان جان خود را از دست دادند و این در حالی است که این دو گروه همچنان بالاترین خطر برای خبرنگاران محسوب می‌شوند.

و رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران به تلفات خبرنگاران در حوزه غرب افغانستان اشاره کردو گفت: در حوزه غرب افغانستان نیز شاهد 105 حادثه علیه خبرنگاران بودیم که 7 مورد مربوط به هرات،‌یک مورد ولایت غور و یک مورد نیز در فراه اتفاق افتاده است،‌که نسبت به گذشته 55 درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر نیز «عاطفه غفوری» مسوول بخش خبرنگاران زن کمیته مصئوونیت خبرنگاران در هرات گفت: متاسفانه در سال ۲۰۱۹ میلادی خشونت در برابر زنان خبرنگار ۶۵ درصد افزایش یافته و در این سال ۳۰ مورد در فراه، ۱۱ مورد در ولایت نیمروز خشونت ثبت شده است.

وی تاکید کرد: از تهدید زنان خبرنگاران واقعا نگران هستیم و مهم تر از همه در تعقیب پرونده های خشونت های علیه خبرنگاران حکومت سهل انگاری کرده و این قضایا حتی به ارگانهای قضایی ارجاع داده نشده است.

اما جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات در این مورد گفت: کمیته مشترک امنیت و مصونیت خبرنگاران که متشکل از اعضای خبرنگاران و معاون اداره محلی هرات است، تلاش دارد خشونت علیه خبرنگاران را به صورت جدی پیگیری کند.

وی افزود: دولت محلی هرات تلاش دارد تا تمامی حوادث علیه خبرنگاران را بررسی و در این زمینه باکسی مماشت نکند.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: