۰

آیا خواندن سوره‌های کوچک قدر و توحید در نماز صبح، بافضیلت‌تر از خواندن سوره‌های بزرگ است؟

روایتی وجود دارد که ناظر به آن است که نباید این دو سوره را کم ارزش دانست و به همین دلیل از خواندن آنها در نماز صبح استنکاف نمود. 1. در معنای این حدیث دو وجه گفته شده است.
کد خبر: ۲۱۳۷۱۱
۱۲:۲۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
معنای این روایت چیست: «شخصی به امام هادی( علیه السلام ) گفت: فدایت شوم در نوشته خود به محمد بن فرج آموختی: با فضیلت‌ترین سوره‌ها در نمازهای واجب «انّا انزلناه» و «قل هو الله احد» است و من از خواندن آن دو در نماز صبح به تنگ می‌آیم. امام هادی( علیه السلام ) فرمود: لا یضیقنَ صدرکَ بهما فانّ الفضلَ و الله فیهما؛ سینه‌ات از خواندن آن دو تنگ نشود، سوگند به خدا فضیلت در آن دو سوره است». چرا با خواندن این دو سوره مبارکه باید سینه تنگ شود؟ من منظور سؤال کننده را نفهمیدم! در ضمن من در روایات خواندم در نماز همیشه رکعت اول بعد از حمد توحید و در رکعت دوم بعد از حمد هر سوره دیگر را می‌شود خواند. لطفاً بفرمایید کدام صحیح است؟
پاسخ اجمالی
روایتی وجود دارد که ناظر به آن است که نباید این دو سوره را کم ارزش دانست و به همین دلیل از خواندن آنها در نماز صبح استنکاف نمود.
1. در معنای این حدیث[1] دو وجه گفته شده است:
الف. این حدیث دلالت می‌کند که خواندن این دو سوره در نماز صبح مستحب و بر سوره‌های دیگر ترجیح دارد.
ب. اگر چه خواندن سوره‌های طولانی در نماز صبح فضیلت بیشتری دارد، امّا خواندن این دو سوره نیز برای آن نماز دارای فضیلت است.[2]
2. سینه‌اش تنگ می‌شد؛ چون علاقه داشت که سوره‌های بزرگ‌تری بخواند و گمان می‌کرد که این دو سوره بسیار کوچک است.
3. بر اساس این حدیث؛ خواندن سوره‌های قدر و توحید در نمازهای پنج‌گانه پس از سوره حمد مستحب است.[3]

[1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‏3، ص 315، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ دوم، 1362ش.
[2]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج ‏15، ص 112، ‌ تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1404ق.
[3]. عاملى(شهید اول)، محمد بن مکى‌، ذکرى الشیعة فی أحکام الشریعة، ج ‌3، ص 336 – 337، قم، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، چاپ اول‌، 1419ق؛ طباطبایی حکیم، سید محسن، مستمسک العروة الوثقی، ج ‌6، ص 282 – 283، قم، مؤسسة دار التفسیر، چاپ اول، 1416ق؛ امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده، بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج ‌1، ص 560، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق.
آیات مرتبط

سوره القدر : کل سوره
سوره الإخلاص : کل سوره

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: