۰

تدارک آستان قدس رضوی برای خدمات بهتر به زائران شبه قاره هند

رئیس اداره زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی گفت: در سال بیش از 3 میلیون زائر غیر ایرانی به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف می شوند که بیش از 250 هزار نفر آنان از شبه قاره هند شامل زائران پاکستانی و هندوستانی هستند و برای آنها ویژه برنامه داریم .
کد خبر: ۲۱۳۶۶۶
۱۰:۳۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»،  حسین غلامپور اظهارکرد : حدود 15 درصد زائران رضوی شبه قاره هند؛ زائران کشور هند هستند و عموما از ایالت های کشمیر، کاردیل، گجرات، بمبئی، بنارس و لکنئو و دیگر ایالت های هندوستان مثل حیدرآباد به حرم امام رضا (علیه السلام) مشرف می شوند .

وی ادامه داد : آستان قدس رضوی تلاش بسیاری برای ارائه خدمات مطلوب تر به زائران شبه قاره هند دارد و این خدمات و تلاش ها چه در زمان تولیت سابق این آستان مقدس و چه هم اکنون ادامه دارد . غلامپور ادامه داد : حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی تلاش وافری برای فراهم کردن شرایط پذیرایی از زائران شبه قاره و زائران اردو زبان را دارد ، به طور مثال می توان به ایجاد زیر ساخت هایی در مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان و در مسیر زیارت زائران اردو زبان اشاره کرد . غلامپور بیان کرد : تعدادی از زائران شبه قاره هند که به زیارت امام رضا(علیه السلام) می آیند از مسیر زمینی مرز پاکستان و میرجاوه وارد ایران و سپس به مشهدالرضا مشرف می شوند ؛ و به همین دلیل زیر ساخت هایی به همت آستان قدس رضوی در این منطقه ایجاد شده است ؛ در حرم مطهر رضوی نیز همکاران ما در حوزه معاونت امداد مستضعفان و در زائر شهر رضوی پذیرای زائران شبه قاره هستند ؛ به ویژه در ایام پایانی ماه صفر که هزاران نفر از زائران شبه قاره هند به مشهد مقدس وارد می شوند .

برنامه ریزی برای ارائه خدمات فرهنگی مطلوب به زائران غیر ایرانی
رئیس اداره زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی گفت : رواق کوثر حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) برای برنامه های فرهنگی و مذهبی زائران اردو زبان هند و پاکستان اختصاص یافته است. غلامپور ادامه داد: همچنین برگزاری نشست ها و همایش های تخصصی،برپایی جلسات آموزشی و کارگاه های ویژه کودک و نوجوان اردو زبانان، جلسات و شب شعرهایی در مناسبت های مختلف و اهدای هدایای فرهنگی شامل کتب و محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی و اهدای گل های متبرکه ضریح حضرت رضا(علیه السلام) به این زائران از برنامه های در نظر گرفته شده برای زائران اردو زبان است.
رئیس اداره زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی گفت : در حوزه فرهنگی هم سعی کردیم از مبلغان هندی و پاکستانی استفاده کنیم و تعاملات خوبی با مبلغان هندوستان و پاکستان داریم .غلامپور افزود : مبلغان متعددی از این دو کشور در حرم مطهر رضوی حضور دارند و سخنرانی مراسم ویژه این زائران را برعهده دارند، همچنین مادحین از همان کشورها در مناسبت ها مداحی می کنند و حتی گروه هایی را برای اطلاع رسانی هفتگی برنامه های حرم منور رضوی برای زائران اردوزبان تشکیل داده ایم و از طریق مسئولان کاروان ها اطاع رسانی می کنیم . وی ادامه داد : تعداد زیادی از خادمیاران حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) مسلط به زبان اردو و از کشور های هندوستان و پاکستان هستند؛ همچنین بخش اداری مستقلی برای اردو زبانان داریم که محور اصلی برنامه های آن به حوزه زائران اردو زبان اختصاص دارد و در مجموع حضور 250 هزار زائر شبه قاره هند در مقایسه با سال های قبل افزایش چشم گیری داشته است.

تشرف 2 نفر از هندوستان به دین مبین اسلام در حرم رضوی
رئیس اداره زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی اظهار کرد : آمار نشان می دهد بیش از 10 هزار نفر از زائران و مسافران غیر مسلمان در حرم رضوی مسلمان شده اند .غلام پور ادامه داد : به طور میانگین در سال به صورت حضوری 30 نفر در این بارگاه ملکوتی به اسلام مشرف می شوند، البته پارسال حدود 15 نفر از طریق فضای مجازی و ویدئو کنفرانس به حرم مطهر مرتبط شدند و به دین اسلام مشرف شدند. وی گفت : از ابتدای امسال تاکنون نیز 20 نفر به دین مبین اسلام مشرف شده اند که 2 نفر آنان از هندوستان بودند.

اقدامات آستان قدس رضوی برای زیارت غیر مسلمانان هندی
رئیس اداره زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی با بیان اینکه باید در سریع ترین زمان با فعالان فرهنگی و خادمان فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) در شبه قاره هندجلسات همفکری برگزار کنیم تا خلا های موجود در خصوص زیارت آنها برطرف شود افزود : بر اساس آموزه های فقهی به جزء روضه منوره اهل بیت (علیهم السلام) و جایی که حکم مسجد را دارد همه غیرمسلمانان می توانند بازدید کنندو حتی امکان بازدید از روضه منوره را با پخش نماهنگی فراهم می کنیم و مترجمان هم توضیحات کامل را می دهند.
غلام پور با بیان اینکه هدف آستان قدس رضوی تعریف و تبلیغ اسلام ناب و آموزه های رضوی و آموزه های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) بهترین فضا برای آموختن آموزه های اهل بیت(علیهم السلام) است ادامه داد : حضور غیر مسلمانان در حرم منور رضوی نه تنها منعی ندارد بلکه ما گروه ویژه تکریم و استقبال از این افراد را نیز داریم .

 

منبع: خبرگزاری رضوی

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: