۰

فراکسیون «البناء» از گزینه‌های جدید نخست‌وزیری عراق خبر داد

فراکسیون اکثریت پارلمان عراق از توافق اولیه بر سر گزینه‌های نخست‌وزیری عراق خبر داد و گفت که یکی از مشاوران رئیس‌جمهور بیشترین بخت را دارد.
کد خبر: ۲۱۳۵۲۶
۱۶:۱۱ - ۲۸ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، «مختار الموسوی» نماینده ائتلاف «البناء» در پارلمان عراق درباره جدیدترین گزینه‌های پیشنهادی این ائتلاف برای نخست‌وزیری توضیح داد.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه» وی گفت: سه گزینه برای نخست‌وزیری مطرح است که عبارتند از: «علی شکری» مشاور رئیس‌جمهور، «محمد توفیق علاوی» و یک شخصیت نظامی و شکری بیش از سایران بخت تصدی پست نخست‌وزیری را دارد.

این نماینده عراقی گفت: آنچه در شرایط کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است، مسئله انتخاب نخست‌وزیر و پیامدهای حضور آمریکا و تظاهرات‌ قریب‌الوقوع ضدآمریکایی است و پس از این تظاهرات و پیامدهای آن که به دعوت «مقتدی الصدر» برگزار خواهد شد، یکی از این سه شخصیت را برای تصدی پست نخست‌وزیری معرفی خواهیم کرد.

رهبر جریان الصدر عراق سه‌شنبه پیش ( ۱۴ ژانویه)، مردم کشورش را به برگزاری تظاهرات میلیونی در محکومیت حضور نظامیان آمریکایی فراخواند و با بیان اینکه آمریکا، آسمان عراق و حاکمیت آن را نقض کرده‌، خطاب به مردم عراق گفت: «عراق شما را به فریاد می‌خواند، سستی و کوتاهی نکنید و به فریادش برسید».

این تظاهرات میلیونی قرار است روز جمعه (۲۴ ژانویه) در ساعت ۹ صبح در بغداد آغاز شود و همزمان در استان‌های دیگری عراقی نیز ادامه یابد.

از سوی دیگر «محمد البلداوی» نماینده ائتلاف الفتح نیز از توافق اولیه میان فراکسیون‌های شیعی برای معرفی یک فرد برای تصدی پست نخست‌وزیری طی هفته جاری خبر داد و گفت که فراکسیون‌های سیاسی کرد و سنی، به آنها ابلاغ کرده‌اند که برای نخست‌وزیری فرد مورد توافق گروه‌های شیعی مانع‌تراشی نخواهند کرد.

پیشتر، «حامد الموسوی» دیگر نماینده ائتلاف الفتح نیز اعلام کرده بود که ائتلاف‌های البناء و الاصلاح بر سر مسئله نخست‌وزیری توافق کرده‌اند و طی روزهای آتی، وی را معرفی خواهند کرد.

فراکسیون البناء، به رهبری «هادی العامری»، اول دی‌ماه طی نامه‌ای به رئیس جمهور عراق، اعلام کرده بود که رهبران فراکسیون‌های زیر مجموعه ائتلاف البناء، «قصی عبدالوهاب السهیل» وزیر آموزش عالی عراق را به عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی می‌کنند و از «برهم صالح» می‌خواهند که مطابق ماده ۷۶ قانون اساسی عراق، السهیل را مأمور تشکیل دولت کند.

اما پس از اعتراض برخی گروه‌های سیاسی و شماری از تظاهرات‌کنندگان، السهیل طی نامه‌ای از پذیرش این پست انصراف داد. سپس فراکسیون البناء «اسعد العیدانی» استاندار بصره را برای تصدی این پست به برهم صالح معرفی کرد اما رئیس‌جمهور عراق با وقت‌کشی و بهانه‌تراشی از معرفی العیدانی به پارلمان خودداری کرد و به استعفا تهدید کرد.

پس از این مسائل، ائتلاف البناء اسامی سه نامزد دیگر را طرح کرد که عبارت بودند از «عبدالغنی الاسدی» فرمانده سابق سازمان مبارزه با تروریسم عراق، «مصطفی الکاظمی» رئیس فعلی سازمان اطلاعات عراق و «توفیق الیاسری» رئیس سابق سازمان مبارزه با تروریسم بغداد. اما ظاهرا بر سر این اسامی نیز توافقی نهایی صورت نگرفت.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: