۰

حوادث غیر مترقبه چه تاثیر روانی بر روی کودکان دارد؟

یک روانشناس درباره آسیب های حوادث غیر مترقبه بر کودکان توضیحاتی داد.
کد خبر: ۲۱۳۳۹۶
۰۹:۳۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»،سمانه بهزادپور روانشناس و مشاور درباره آسیب‌های حوادث غیر مترقبه بر کودکان اظهار کرد: گاهی اوقات فکر می‌کنیم کودکان همه چیز را به زودی فراموش می‎کنند و اگر اتفاقی رخ دهد خیلی خوب درک نمی‌کنند، اما اینطور نیست و باید هنگام بروز حوادث ناگوار بیشتر به فکر کودکان باشیم.

این روانشناس بیان کرد: ابتدا باید ببینیم که کودکان تا چه اندازه درگیر حوادث ناگوار شده اند، چرا که اثرات متفاوتی بر کودکان دارد، کودکی که در محیط سیل یا زلزله زده حضور مستقیم داشته و شاهد آسیب‌های مختلف بر خانه و خانواده بوده آسیب بیشتری نسبت به کودکی که والدینش در خانه فقط درباره سقوط هواپیما صحبت می‌کنند، می‌بیند.

وی افزود: عوامل مختلفی مانند تاب آوری، سرشت کودک، برخورد اطرافیان و ... وجود دارد که باعث می‌شود؛ کودک هنگام بروز حوادث ناگوار کودک آسیب ببیند یا خیر.

بهزادپور گفت: کودک در سن پایین وقتی در معرض حوادث ناگوار قرار می‌گیرد به مشکلاتی مانند؛ وابستگی بیشتر، ترس از جدایی از والدین، چسبندگی به والدین، مشکلات خواب و کابوس شبانه، بازی‌هایی که ناشی از اضطراب و افسردگی، استرس پس از سانحه، پرخاشگری، مشکلات رفتاری و ... دچار می‌شوند.

این روانشناس ادامه داد: اگر حادثه ناگواری رخ می‌دهد و سن کودک کم است، والدین باید در چنین موقعیتی احساس کودک را درک کرده، درباره حادثه رخ داده دروغ به فرزندشان نگویند، با کودکشان همدلی کنند، به فرزندشان احساس امنیت دهند تا کودکشان مطمئن شود در کنارش هستند.

وی افزود:، اما کودکانی که به مدرسه می‌روند و در مدرسه اطلاعاتی از یکدیگر به دست می‌آوردند، والدین باید احساس فرزندشان را تایید کرده، نگرانی اش را درک کنند و اطمینان در هر شرایطی در کنار فرزندشان حضور دارند.

بهزادپور خاطرنشان کرد: کودکانی که در محیط حادثه دیده حضور مستقیم داشته اند و علائمی مانند گوشه گیری، اضطراب و افسردگی در آن‌ها دیده می‌شود که باعث نگرانی والدین شده است حتما باید برای ارزیابی تخصصی نزد روانشناس برده شوند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: