۰

بازگشایی مساجد تاریخی در عربستان پس از ۶۰ سال

تعداد زیادی از مساجدی که بر اساس پروژه نوسازی مساجد تاریخی عربستان، بازسازی شده‌اند درهای خود را به روی نمازگزاران باز کردند.
کد خبر: ۲۱۳۳۲۷
۱۲:۵۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، درهای مساجد تاریخی بازسازی شده در عربستان پس از شش دهه به روی نمازگزاران باز شدند.

کار حفاظت از ساختمان ها در مناطق «مکه» و «الباحه» به عنوان بخشی از فاز اول پروژه نوسازی مساجد تاریخی عربستان به پایان رسیده است.

بر اساس این طرح 130 مسجد در سراسر عربستان به کمک شرکت هایی که در کار میراث های تاریخی تخصص دارند، احیاء شده و فعالیت های خود را از سر گرفته اند.

مساجد «جریر الباجیلی» و «سلیمان» در طائف و همچنین مساجد «الملاد»،«العطاویه» و «ظفیر» در «الباحه» پس از بازه زمانی حدود 40 تا 60 سال برای نمازگزاران بازگشایی شده اند.

مسجد «جریر الباجیلی» در دوران پیامبر اکرم (ص) به کمک «جریر بن عبدالله الباجیلی» ساخته شد و در میان قدیمی ترین مکان های عبادی در مکه قرار دارد.

این مسجد با مساحت 350 مترمربع به سبک معماری «الصراط » با استفاده از سنگ های نامنظم و با سقفی از چوب درخت عرعر و بتن، ساخته شده است.

مسجد «جریر الباجیلی» به عنوان یک محل ملاقات مورد استفاده قرار می گرفت که در آن افراد کار قضایی انجام می دادند، فتوا صادر و قراردادهای ازدواج را امضا می کردند و علاوه بر برگزاری سخنرانی و خطبه، اختلافات را برطرف می کردند.

مسجد «سلیمان» طائف هم 390 مترمربع مساحت دارد و یکی از تاریخی ترین بناها در این منطقه به شمار می آید.

اطلاعات تاریخی حاکی از آن است که پیامبر اکرم (ص) هنگام بازگشت از دیدار عموهایش در بنی سعد از همراهانش خواست در محوطه ای که سلیمان پیامبر در آن اردو زده بود، بایستند.

این مسجد به محلی برای آموزش در این منطقه تبدیل شد اما بعداً متروکه شد و مورد غفلت قرار گرفت.

یکی از سه مسجد بازسازی شده در «الباحه»، مسجد «الملاد» با ظرفیت پذیرایی از 34 نمازگزار است که در روستایی به همین نام واقع شده است.

تنها مسجد «الملاد» به یک مرکز فرهنگی و آموزشی برای مردم محلی تبدیل شد که در آن نوشتن را یاد گرفتند، قرآن را مطالعه و در دوره ها و سخنرانی ها شرکت کردند.

مسجد بزرگتر العطاویله می تواند تا 130 نمازگزار را در خود جای دهد و 327 مترمربع مساحت دارد كه به سبک معماری «الصراط» ساخته شده است.

«العطاویه» تنها مسجدی در شهر بود كه نماز جمعه در آن برگزار می شد.

مسجد «الظفیر» هم 245 مترمربع مساحت دارد و می تواند 88 نمازگزار را در خود جای دهد.

این مسجد هم مرکزی برای آموزش و نشست میان ساکنان این شهر و روستاهای اطراف بود.

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: