۰

ائتلاف النصر زمزمه‌ها برای ایجاد اقلیم سنی در عراق را تایید کرد

یکی از اعضای ائتلاف النصر عراق زمزمه برخی گروه‌های سیاسی سنی برای ایجاد اقلیم سنی با هدف اعمال فشار بر بغداد برای عقب‌نشینی از مسئله خروج نظامیان آمریکایی را تایید کرد.
کد خبر: ۲۱۳۰۶۹
۱۱:۱۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۸


به گزارش «شیعه نیوز»، «احمد الحمدانی» عضو ائتلاف «النصر» عراق، تلاش برخی گروه‌های سیاسی سنی برای جدایی و تجزیه کشور به بهانه درج امکان ایجاد اقلیم سنی در کشور در قانون اساسی عراق را تایید کرد.

وی در گفت‌وگو با «المعلومه» تصریح کرد که نشانه‌هایی از تلاش‌ها برای ایجاد اقلیم سنی وجود دارد و مواضع برخی گروه‌های سیاسی سنی مدتها است که این امر را تایید می‌کند. این سخنان در چارچوب حفظ امنیت سایر طیف‌ها و اجرای قانونی اساسی عراق مطرح می‌شود.

الحمدانی افزود: «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق در پشت این مسئله قرار دارد و هدف از این اقدام، خدمت و کسب رضایت برخی کشورهای منطقه‌‌ای و بین‌المللی است که به دنبال تجریه عراق بر اساس اصول مذهبی هستند.

«واثق الهاشمی» کارشناس امور استراتژیک عراق، پیشتر گفته بود: زمزمه‌ها و اشاره‌های گروه‌های سیاس سنی درباره ایجاد یک اقلیم سنی با هدف اعمال فشار برای تجدیدنظر در مسئله حضور نظامیان آمریکایی در عراق است. هدف از نشست‌های گروه‌های سیاسی سنی در خارج از کشور نیز در راستای شرمنده کردن پارلمان صورت می‌گیرد.

در پی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا بامداد روز جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه)، پارلمان عراق در روز (۵ ژانویه)، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد و دولت را به تدوین ساز و کار لازم برای اجرای این طرح ملزم کرد.

در نشست پارلمان عراق برای تصویب این طرح و تحرکات جاری سیاسی برای اعمال فشار بیشتر بر واشنگتن در راستای خروج از عراق، احزاب سیاسی کُرد و اغلب احزاب سیاسی سنی شرکت ندارند و این مخالفت خود را این‌گونه توجیه می‌کنند که عراق هنوز برای مبارزه با داعش به حضور آمریکایی‌ها نیاز دارد.

روزنامه لبنانی «الاخبار» نیز در شماره دیروز (14 ژانویه)، از برگزاری یک جلسه‌ مهم در ابوظبی خبر داد که هدفش تلاش برای تشکیل اقلیم سنی در عراق بود.

بر اساس این گزارش، در این جلسه افرادی مثل محمد الحلبوسی، «جمال الکربولی» رهبر حزب «الحل»، «احمد الجبوری» استاندار سابق صلاح الدین و «سعد البزاز» و افرادی دیگر، حاضر شده‌اند.

افرادی که در ابوظبی تشکیل جلسه دادند، «آمادگی خود برای حمایت لجستیک از تشکیل اقلیم سنی» در هر لحظه، را بررسی کردند و گفتند که این طرح، محیطی را فراهم می‌کند که حامی حضور نظامی آمریکا در عراق است و در همین چارچوب است که از تابستان گذشته، آمریکا جوانانی از استان الانبار (غرب عراق) را به بهانه مبارزه با داعش تحت آموزش قرار داده است؛ اقدامی که دار الافتاء عراق، آن را رد کرده است و شیوخ و سران قبایل و عشایر استان‌ غربی همه آن را رد کرده‌اند و گفته‌اند که حاضر نیستند حضور نیروهای نظامی را بپذیرند و مقوله تشکیل اقلیم نیز خیانت به تاریخ عراق است.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: