۰

هشدار به گسترش سرطان در کودکان یمنی

شبکه خبری "العربی الجدید" نسبت به افزایش شمار کودکان یمنی مبتلا به بیماری سرطان به دلیل محاصره این کشور از سوی ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی، هشدار داد.
کد خبر: ۲۱۲۸۹۱
۱۱:۲۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، شبکه خبری "العربی الجدید" نسبت به افزایش شمار کودکان یمنی مبتلا به بیماری سرطان به دلیل محاصره این کشور از سوی ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی، هشدار داد.

به گزارش روز سه شنبه این شبکه خبری، مادر یکی از کودکان بیمار یمنی می گوید که فرزندش از ورم و درد معده و بی اشتهایی و تنگی نفس رنج می برد؛ اما پزشکان شهر "تعز" نتوانستند علت بیماری فرزندم را تشخیص دهند؛ سپس او را جهت معالجه به صنعا بردیم و پس از انجام آزمایش های پزشکی لازم مشخص شد که وی مبتلا به سرطان خون است.

العربی الجدید افزود: خانواده های کودکان بیمار یمنی برای تامین موارد مورد نیاز جهت معالجه با موانع بزرگی روبرو هستند و در راس موانع یاد شده داروهایی هستند که برخلاف گذشته نمی توان آنها را به رایگان تامین کرد و نرخ آنها در داروخانه ها افزایش یافته است.

دکتر" انور العزب " در گفت و گو با العربی الجدید در همین رابطه گفت: خانواده های کودکان یمنی مبتلا به سرطان خون علاوه بر هزینه جلسات درمان شیمیایی پرداخت شده از سوی سازمان های بین المللی و افراد نیکوکار، مجبورند ماهانه جهت خرید داروهای این بیماری از داروخانه های ویژه تقریبا ۶۰ هزار ریال یمنی معادل حدود ۱۰۰ دلار آمریکا پرداخت کنند.

العزب افزود: بیماری سرطان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر کودکان در نقاط مختلف جهان است، اما در کشورهای پر درآمد بیش از ۸۰ درصد آنان معالجه می شوند، ولی در کشورهای کم درآمد این نسبت به تقریبا ۲۰ درصد می رسد.

وی اضافه کرد: کودکان مبتلا به سرطان در یمن با شرایط بسیار دشواری روبرو هستند، زیرا مراکز بهداشتی و درمانی این کشور به دلیل جنگ پنج ساله به شدت آسیب دیده اند و خانواده ها برای تامین هزینه درمان با مشکلات بسیاری مواجه هستند، به ویژه با توجه به اینکه یمن با بحران اقتصادی روبرو است و بسیاری از افراد منبع درآمد خود را از دست داده اند.

وی خاطرنشان کرد: فرد مبتلا به سرطان علاوه بر دردهای جسمانی به دلیل تاثیرات حاصل از معالجه شیمیایی همچون ریزش مو و درد، درگیری مشکلات روحی و روانی نیز هست. از زمان شروع جنگ تا کنون طی پنج سال گذشته تعداد کودکان مبتلا به سرطان خون یمن که جان خود را از دست داده اند، افزایش یافته است.

العزب افزود: تقریبا ۷۰۰ کودک یمنی از استان های مختلف این کشور مبتلا به سرطان خون هستند و تمامی آنها به منظور کاهش درد و رنج شان نیازمند حمایت های درمانی و بهداشتی هستند. تعطیل شدن فرودگاه صنعا تا کنون باعث درگذشت ۳۰ درصد کودکان مبتلا به بیماری سرطان خون شده است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی ۳۵ هزار تن از مردم یمن مبتلا به بیماری سرطان هستند و بیماران به دلیل نداشتن هزینه درمان و نبود دارو با خطر مرگ مواجه هستند. خدمات رسانی در بیش از نیمی از مراکز بهداشتی یمن به دلیل جنگ متوقف شده است. هم اکنون ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار یمنی در سراسر این کشور نیازمند دریافت خدمات بهداشتی درمانی هستند و هزینه مورد نیاز در این خصوص به ۶۲۷ میلیون دلار آمریکایی می رسد.

عربستان همراه با امارات، بحرین، کویت، سودان و مصر از ششم فروردین ۹۴ اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به منظور بازگرداندن "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.
کشورهای همپیمان عربستان در این جنگ به دنبال مشاهده بی نتیجه بودن آن به تدریج خود را از ائتلاف عربی کنار کشیدند و فقط امارات به دلیل داشتن اهداف توسعه طلبانه و طمع ورزی های خاص خود در یمن، به حضور نظامی اش در این جنگ تا به امروز ادامه داده است.
این تجاوز نظامی تاکنون جز کشته و زخمی شدن صدها هزار یمنی و همچنین آواره شدن میلیون ها تن از شهروندان محروم و ویرانی زیرساخت ها و انتشار قحطی و گرسنگی و بیماری های واگیردار در این کشور، نتیجه ای به همراه نداشته است.
عربستان در تجاوز خود علیه یمن از حمایت های مستقیم و غیرمستقیم مالی ، نظامی ، سیاسی ، امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی بهره مند است.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: