۰

سران ارتش نیجر در پی حمله تروریستی برکنار شدند

محمد ایسوفو، رییس جمهوری کشور آفریقایی نیجر ۴ روز بعد از اقدام تروریستی در این کشور که به مرگ ۸۹ شهروند این کشور انجامید، دو تن از سران ارتش کشور را برکنار کرد.
کد خبر: ۲۱۲۸۸۸
۱۱:۲۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، آفریقای جنوبی از نیامی، وی با اعلام اینکه قصد دارد در سیاست‌هایش در جنگ با گروه‌های افراط‌گرا در کشور بازنگری کند، در اولین قدم ژنرال "احمد محمد" رییس ستاد ارتش این کشور را برکنار و ژنرال "سالیفو مودی" را به جای وی منصوب کرد.

براساس بیانیه ای که از سوی دولت این کشور صادر و در رادیوی ملی این کشور نیز قرائت شد، علاوه بر احمد محمد، سرتیپ "سیدیکو عیسی" فرمانده نیروی زمینی این کشور نیز برکنار و ژنرال "سیدو باگویی" جانشین وی شد.

ژنرال مودی ۵۷ ساله، از اعضای شورای عالی بازگشت به دمکراسی (سی اس آر دی) است، یک نهاد سیاسی و نظامی که بعد از کودتای سال ۲۰۱۰ در این کشور شکل گرفته است تا بتواند ساختار سیاسی کشور را به تدریج به غیرنظامیان بسپارد.

رئیس جمهوری نیجر که برای شرکت در اجلاس سران ۵ کشور جنوب ساحل برای مبارزه با تروریسم در "پائو" در جنوب فرانسه به سر می برد دیروز (دوشنبه) به کابینه اش دستور داد تا با تشکیل جلسه درباره این موضوع تصمیم گرفته و با نهایی شدن تصمیمات دولت، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور برکنار شد تا زمینه ای برای انجام تغییر اساسی در سیاست های ضد تروریستی کشور باشد.

طی یک ماه گذشته تروریست های شبه نظامی وابسته به القاعده و داعش موفق شده بودند فقط در دو حمله تروریستی بیش از ۱۶۰ شهروند این کشور را به کام مرگ ببرند که آخرین مورد آن در پنجشنبه گذشته اتفاق افتاده بود که تروریست ها به یک پایگاه ارتش در یک منطقه دورافتاده در این کشور حمله کرده و ۸۹ نفر را به کام مرگ برده بودند.

به دلیل بروز همین اقدامات تروریستی در کشور نیجر که عضو غیردائم شواری امنیت سازمان ملل است، اعضای این شورا دیروز به احترام کشته شدگان این دو حادثه یک دقیقه سکوت اعلام کردند.

سفیر ویتنام که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد گفت که ۱۵ عضو شورا این حملات را قویا محکوم کردند.

از آنجایی که ژنرال احمد محمد طی دو سال فرماندهی ارتش این کشور را به عهده داشت و در این مدت با وجود حضور نظامیان فرانسوی و آمریکایی در این کشور نتوانست در کنترل اقدامات تروریستی به ویژه در مرزهای غربی آن از مالی تا بورکینافاسو اقدامی صورت دهد، دولت تصمیم گرفت در راس ساختار نظامی کشور تغییر ایجاد کند.

از آنجایی که به گزارش سازمان ملل حملات در نیجر طی سال گذشته بیش از ۴ هزار کشته برجای گذاشته است، دولت این کشور در غرب آفریقا از تدارک حملات جدید نظامی علیه مواضع تروریست های خبر داد.
حمله روز پنجشنبه در اردوگاه "چینه گودار" در غرب نیجر در نزدیکی مرز مالی بدترین حمله در تاریخ این کشور بود.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: