۰

از فناوری ارز دیجیتالی چه می دانید؟

امروز قصد داریم در این گزارش صفر تا صد فناوری ارز دیجیتالی و مزایای و معایب آن را توضیح دهیم.
کد خبر: ۲۱۲۷۹۰
۰۹:۰۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، بلاکچین با ظهور ارز دیجیتالی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ میلادی مطرح و جامعه بشری با آن آشنا شد، اما همانطور که در ادامه مطرح می‌کنیم این فناوری می‌تواند در بخش‌های دیگری به جز ارز دیجیتالی به بشریت خدمت کند و گروهی بر این باورند که طوفانی قابل توجه با این فناوری ایجاد می‌شود.

وقتی مردم عادی از بلاکچین صحبت می‌کنند، در واقع درباره بیت کوین حرف می زنند، اما وقتی در دنیای تخصصی صحبت از بلاکچین می شود، اصولا بحث درباره زنجیره ای از مبادلات اطلاعاتی و ارتباطی بوده و بلاکچین رشته‌ای طولانی از یک بلوک است.
بلوک چیست؟

بلوک در موضوع بلاکچین اطلاعاتی مشخص است که کاربران ایجاد می کند و در زنجیره مشخصی قرار داده می‌شود. این اطلاعات بر اساس زمان و اطلاعات بسته بندی و به عنوان یک حلقه اضافه به زنجیره موجود افزوده و به حلقه‌های قبلی خود مرتبط می‌شود.

بر اساس بررسی‌های انجام شده بیت کوین طولانی‌ترین و قابل اعتماد‌ترین زنجیره است به همین دلیل اگر زنجیره‌ای از اطلاعات جدید یا ارز‌های جدید ایجاد کنیم، هیچ کدام طولانی‌تر از بیت کوین نخواهد شد.
کاربرد‌های دیگر بلاکچین

بر اساس این فناوری به کار رفته در بلاکچین هر فردی یا نهادی می‌تواند برای خود زنجیره منحصر به فردی با استفاده از پروتکل‌های مشخص شده ایجاد کند. برخی از این قابلیت را سرشاخه یا محل انشعاب نام گذاری کرده‌اند، چون هر کاری که توانمندی استفاده از این فناوری را داشته باشد می‌تواند در زمان مشخصی و اختصاصی آن را رشد دهد. نکته این جا است که رشد هر چه بیشتر آن قطعا می‌تواند منجر به افزایش اعتماد عمومی برای استفاده از آن زنجیره باشد.

اگر سیستم‌های رای دهی در انتخابات به سمت استفاده از فناوری‌های بلاکچینی حرکت کند قطعا شفافیت ایجاد شده باعث بهبود شرایط اجتماعی می شود، چون در بلاکچین سوابق و اطلاعات موجود قابلیت دستکاری ندارد و رقبا در انتخابات نمی توانند مسئله‌ای را پنهان کنند.بیت کوین چیست

همچنین مشاورین املاک دیگر نمی توانند اطلاعات ملک عرضه شده را تغییر دهند و خریداران می‌توانند با خیال راحت خرید کنند، چون تمام مدارک و مستندات غیر قابل دستکاری در دسترس است.

آینده روشن
اصل ماجرا درباره بلاکچین این است که اگر بخواهیم تغییری در داده‌ها ایجاد کنیم، کل سیستم باید به این نتیجه برسد که این تغییر الزامی و قابل اعتماد است. برخی کارشناسان تأکید می‌کنند بلاکچین می‌تواند در برخی کشور‌ها که اصولاً داده‌های مشخصی به سایر نقاط جهان ارائه نمی‌کنند نیز تغییرات معناداری ایجاد کند، چون چیزی برای پنهان کردن نیست بنابراین از آنجا که تمام اطلاعات در جریانی مطمئن در حال حرکت هستند، دسترسی همه به آنها امکان پذیر است.
فناوری بلاکچین در چند سال آینده
روند کار نشان می‌دهد که بلاکچین همواره در حال پیشرفت است و با اجازه به کاربران برای توزیع اطلاعات دیجیتالی خود بدون هرگونه دستکاری روز به روز جای خود را در دنیای واقعی ما باز می‌کند و رو به رشد است، چون در این سیستم مجموعه‌ای از داده‌ها بدون هیچ گونه مالکیت مشخصی ایجاد می‌شوند و همه می‌توانند بدون نگرانی از اصالت آنها به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.

شاید بتوان گفت سیستم بلاکچین دموکراتیک‌ترین نظام در دنیای امروزی خواهد بود و از آنجا که همه چیز در اختیار همه کس قرار دارد، اصولاً هکر‌ها و خرابکاران اینترنتی نمی‌توانند دخالتی در خراب کردن داده‌ها داشته باشند.

بر اساس فناوری بلاکچینی اطلاعات شخصی افراد با استفاده شیوه‌های کدگذاری دقیق محافظت می‌شود و آنچه عموم می‌بینند لایه بیرونی و کلی اطلاعات است. پس هرگونه معامله یا ارتباطی تنها با استفاده از آدرس عمومی امکان‌پذیر است و شفافیت اصلی‌ترین موضوع در این فناوری است.

کارشناسان بر این باورند که بلاکچین بهترین گزینه برای مقابله با استعمار اطلاعاتی است. نکته اینجاست که سیستم‌های متمرکز اصولاً آسیب‌پذیر هستند، زیرا تمام اطلاعات در محلی مشخص نگهداری می‌شوند و هکر‌ها با داشتن آدرس این محل می‌توانند آن طور که می‌خواهند به آن نفوذ کنند و برخی اطلاعات را جا به جا کنند نکته دیگر این که کنترل این اطلاعات در اختیار کاربران نیست و گروهی مشخص می‌توانند در اطلاعات مورد نظر دخل و تصرف داشته باشند، اما در بلاکچین این گونه نیست.

با توجه به فناوری بلاکچین پس از ثبت اطلاعات تقریباً کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد، پس بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات این مهم را که اطلاعاتشان محفوظ باشد می‌پذیرند و به استفاده از بلاکچین روی می‌آورند نکته این است که اتفاقاً کار با این فناوری در عین حال که بسیار ایمن است، بسیار ساده نیز هست.فناوری ارزی امروزه بسیاری از کاربران درباره اصالت و بی نقص بودن زنجیره تأمین کالا یا خدمات مورد نظرشان نگران هستند و شرکت‌ها با استفاده از هولوگرام این اطمینان را به کاربران می دهند که کالا و خدمات مورد نظرشان اصالت دارد، اما بلاکچین دیگر نیازی به هولوگرام ندارد، چون همه اطلاعات قبلاً چک و تأیید شده است. بر همین اساس زنجیره تأمین کاملاً قابل اعتماد است.

بلاکچین می‌تواند با اطمینان و دقت عمل بالا اشیا و تجهیزات الکترونیکی مختلف را به یکدیگر متصل کند.

اصلی‌ترین نگرانی کاربران در عصر حاضر سرقت هویت است، چون همه چیز به یکدیگر متصل شده‌اند و رد پای دیجیتالی افراد کاملاً قابل شناسایی است و بلاکچین اینجا کاربرد دارد، چون تمام اطلاعات طبقه‌بندی و کدگذاری می‌شوند، اصولاً هویت افراد چند شماره غیرقابل تشخیص برای کاربران عادی خواهد بود.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: