۰

اردبیل رتبه دوم کشور را در سرطان معده دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: استان در ابتلا به سرطان معده رتبه دوم کشور را دارد و مرکز مطالعات و تحقیقات گوارش در این استان فعال است.
کد خبر: ۲۱۲۴۵۳
۱۰:۵۱ - ۲۲ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، اردبیل رتبه دوم کشور را در سرطان معده داردرئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: استان در ابتلا به سرطان معده رتبه دوم کشور را دارد و مرکز مطالعات و تحقیقات گوارش در این استان فعال است.

قدرت اخوان اکبری امروز 22 دی ماه در نشست با اعضای شورای اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: حوزه فعالیت ما در بخش‌های بهداشتی، درمانی، غذا و دارو، امنیت غذایی و حوزه خدماتی گسترده و متنوع است و این دانشگاه با 8 هزار و 500 نفر نیروی انسانی سعی دارد به بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر از جمعیت استان خدمات ارائه کند.

وی اولویت فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی را توسعه فضای فیزیکی، نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی، آموزشی، پژوهشی و آزمایشگاهی و همچنین ارتقای فرآیند جاری اعلام و خاطرنشان کرد: در سه سال عهده‌داری مسئولیت ریاست دانشگاه همه ساله در سه مقطع هفته سلامت، هفته دولت و دهه فجر افتتاح پروژه‌های مختلفی را نظیر بیمارستان 32 تختخوابی کوثر، 20 تختخوابی نمین و 110 تختخوابی امام رضا(ع) اردبیل را شاهد بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به افتتاح بیمارستان شهدای پارس‌آباد با 160 تخت و صرف اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: بیمارستان ترومای اردبیل را نیز بعد از گذشت سال‌ها با هزینه‌کرد 100 میلیارد تومان راه‌اندازی کردیم و به زودی عمده بخش‌های بیمارستان فاطمی اردبیل به این مجموعه منتقل خواهد شد.

اخوان اکبری بیان کرد: قصد تبدیل بیمارستان فاطمی به موزه را نداریم چون تخت‌های این بیمارستان مورد نیاز است و باید تا سال 1404 تعداد تخت‌های بیمارستانی استان را تا 4 هزار تخت افزایش دهیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر با راه‌اندازی مرکز پیوند کلیه و دیالیز، درمان ناباروری و جذب پزشکان فوق تخصص اطفال، شبکیه و ... سعی داریم تا در مراکز بهداشتی – درمانی خدمات قابل قبولی را به مردم ارائه کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از احداث بیمارستان 500 تختخوابی نجف‌زاده و 540 تختخوابی سایت دانشگاه به عنوان بیمارستان هزار تختخوابی خبر داد و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا بیمارستان مشگین‌شهر را تا 120 تخت ارتقا داده و به وضعیت کمی و کیفی آن رسیدگی کنیم.

اخوان اکبری به اجرای 95 پروژه بهداشتی در استان اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون 55 پروژه از این تعداد به بهره‌برداری رسیده و در دو سال آینده نیز مابقی این پروژه‌های بهداشتی افتتاح خواهد شد.

وی اظهار کرد: اخیرا 33 میلیارد تومان اعتبار گرفتیم تا پروژه‌های نیمه تمام دانشگاه علوم پزشکی را با اولویت تکمیل و راه‌اندازی کنیم.

آب ارس آلودگی ندارد

‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به حساسیت این دانشگاه روی مسایل آب شرب و موادغذایی و کاهش دغدغه‌های مردم در این زمینه اشاره کرد و گفت: به هیچ وجه آب ارس آلوده به اورانیوم و مواد شیمیایی نیست و در این استان دانشگاه علوم پزشکی در بررسی‌های خود آب و غذای آلوده‌ای را مشاهده نکرده است.

اخوان اکبری شیوع سرطان‌ها را در استان اردبیل پائین‌تر از متوسط کشوری اعلام و خاطرنشان کرد: در برخی از سرطان‌ها نظیر گوارش و معده رتبه این استان بالاست که در سرطان معده در جایگاه دوم کشور قرار داریم.

وی به فعالیت مرکز تحقیقات گوارش در این استان اشاره و تصریح کرد: عوامل مختلفی نظیر موادغذایی، ژنتیک، خاک و ... در شیوع سرطان تاثیرگذار است اما به صورت قطعی نمی‌توان علت خاصی را برای این موضوع بیان کرد.

52 درصد مطب پزشکان کارتخوان دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود در مورد حضور بیماران آذربایجان در مطب پزشکان ایرانی و اعمال تعرفه دو برابری برای ویزیت آنها اظهار کرد: هیچ بیماری نگران کننده‌ای از آذربایجان به ایران منتقل نشده و تمام ورود و خروج مسافران در گمرک بیله‌سوار کنترل می‌شود.

اخوان اکبری ضرورت استانداردسازی مطب پزشکان را به عنوان یک حرکت شروع شده در شهرهای مختلف یادآور شد و بیان کرد: همه پزشکان موظف شدند تا در مطب خود از کارتخوان استفاده کنند و مقاومت در این زمینه بی‌معناست.

وی استان اردبیل را دومین استان کشور در نصب کارتخوان مطب پزشکان با 52 درصد اعلام کرد و گفت: اگر مطبی اقدام به این کار نکند با دو درصد جریمه و حتی پلمپ روبرو خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل همچنین با هشدار به برخی از پزشکان در دریافت زیرمیزی خاطرنشان کرد: اگر شکایتی انجام شود ما تا تعطیلی مطب پزشکان به پیش می‌رویم و مجازات سنگینی در انتظار متخلفین در این زمینه است.

به گزارش ایسنا، اخوان اکبری از اهالی استان خواست؛ از پرداخت زیرمیزی پرهیز کرده و درخواست احتمالی پزشکان را در این زمینه به دانشگاه گزارش دهند تا به سرعت و بدون نوبت به شکایت آنها رسیدگی شود.

وی با قبول تشخیص ضعیف برخی از پزشکان در اردبیل و بی‌اعتمادی مردم در این زمینه گفت: البته این کار مربوط به وجدان کاری پزشکان است ولی در چند سال اخیر با جذب پزشکان فوق تخصص سعی کردیم تا مشکل تشخیص به موقع بیماری‌ها رفع شده و به نوعی قصور و کوتاهی‌ها در این حوزه به حداقل برسد.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: