۰

تصمیم ایران برای حمله به پایگاه‌های آمریکایی در افغانستان

سفیر ایران در افغانستان گفت: دولت ایران به افغانستان حمله نخواهند کرد اما در مورد حمله به پایگاه‌های آمریکایی در این کشور مقامات کشورش تصمیم می‌گیرند.
کد خبر: ۲۱۲۲۳۳
۰۹:۳۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، سفیر ایران در افغانستان گفت: دولت ایران به افغانستان حمله نخواهند کرد اما در مورد حمله به پایگاه‌های آمریکایی در این کشور مقامات کشورش تصمیم می‌گیرند.

 سفیر ایران در گفت‌وگوی ویژه با تلویزیون آریانا نیوز افغانستان، به تعهد محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه کشور دیگر اشاره کرد و این قول و اقدام را "شرافتمندانه" خواند و گفت که ایران از آن راضی است.

بهادر امینیان خاطرنشان کرد: ایران یک بازیگر مسئول و خردمند است، جایی که با ما درگیر نبوده، ما به آن متعرض نیستیم، ما به حاکمیت و تمامیت ارضی مردم افغانستان احترام می‌گذاریم.

وی در عین حال افزود: اگر از یک پایگاه از افغانستان علیه ما حمله شود، پاسخ ما چه خواهد بود؟ ما به جمهوری اسلامی افغانستان حمله نخواهیم کرد اما در مورد پایگاه‌های آمریکایی مقامات‌مان تصمیم می‌گیرند.

بر اساس گزارش بی بی سی ، سفیر ایران گفته است با وجود درگیر بودن ایران با آمریکا در جبهه های مختلف در سالهای گذشته، سپهبدقاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اجازه نداد که این مشکلات به افغانستان بیاید.

وی در عین حال آمریکا را متهم کرد که "تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشته" و در صورت عکس العمل مجدد آمریکا به حمله موشکی اخیر ایران به پایگاه آمریکایی‌ها در عراق، ایران عکس‌العمل بدتری نشان خواهد داد.

سفیر ایران روابط افغانستان و ایران را در سالهای گذشته علیرغم مشکلات موجود در منطقه، خوب خواند.

وی سفر اسماعیل قاآنی، جانشین سردار قاسم سلیمانی به افغانستان را تایید کرد اما خاطرنشان کرد که آقای قاآنی هرگز خود را معاون سفیر معرفی نکرد و "در این بحث یک جای کار مشکل دارد."

پیش از این برخی در افغانستان اعلام کرده بودند که جانشین سردار شهید سلیمانی قبلا به افغانستان سفر کرده اما با نام دیگری.

امینیان گفت که آقای قاآنی به عنوان یک مقام امنیتی در یک سفر کاملا رسمی به افغانستان آمده بود و دیدارهایی با مقام‌های امنیتی این کشور نیز داشت و به خواست همین مقام‌ها برای بررسی مشکلات امنیتی پروژه شفاخانه/بیمارستان ایران در بامیان، به آن ولایت سفر کرد.

وی ادامه داد: "تنها چیزی که ما با والی بامیان در آن اختلاف داریم، این است که گفته [اسماعیل قاآنی] با عنوان معاون سفیر آمده بود در حالی‌که اصلا ایشان اینجا نبوده و خودش را به عنوان معاون سفیر معرفی نکرده است. یک جایی ممکن اختلافی پیش آمده باشد. نمی دانم چرا والی بامیان این صحبت را کرده است که ایشان به عنوان مقام امنیتی آمده با مسئولین امنیتی صحبت کرده، از طرف امنیت شما رفته آنجا، فکر کنم با هلی‌کوپتر امنیت شما رفته. چه دلیلی دارد بگوید که من کس دیگری هستم و این چه اهمیتی دارد.

سفیر ایران در افغانستان ادعاهای مربوط به دخالت ایران در امور افغانستان و حمایت از طالبان از سوی کشورش را شدیدا رد کرد و گفت هیچ سندی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

او در حالی که ایران را کشوری ضربه خورده از طالبان خواند، اظهار کرد: ایران با طالبان رابطه دارد اما با نظارت دولت افغانستان.

امینیان گفت: " ما ۹۴۰ کیلومتر مرز با افغانستان داریم که بخش هایی از این مرز توسط طالبان اشغال شده. ما مجبور به بعضی تماس‌های امنیتی با آنها هستیم که در مرز ما قرار دارند. در بسیاری از جاها پاسگاه‌های دولت افغانستان وجود ندارد."

سفیر ایران در افغانستان تاکید دارد که کشورش از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کند اما شرط گذاشته که در نشست صلحی اشتراک خواهد کرد که نماینده مردم و دولت افغانستان نیز حاضر باشند زیرا به استقلال این کشور احترام می‌گذارد.

امینیان گفت: "رابطه‌مان با دولت افغانستان کاملا مشخص است. امارت اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسیم، جمهوری اسلامی افغانستان را به رسمیت می‌شناسیم."

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: