۰

آیا در روایات مطلبی درباره به همراه داشتن عصای درخت بادام تلخ در سفر آمده است؟

درباره همراه داشتن عصای ساخته شده از چوب درخت بادام تلخ و خواص آن، روایاتی از پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) وجود دارد که بدون ورود به بررسی سندی، به نقل دو مورد آن بسنده می‌کنیم.
کد خبر: ۲۱۱۶۱۲
۱۲:۰۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
منظور روایات از عصای بادام تلخ که در سفر همراه انسان باشد، چه نمونه بادامی است؟ بادام تلخ کوهی یا بادام‌های تلخ که در باغ‌ها کشت می‌شود؟
پاسخ اجمالی
درباره همراه داشتن عصای ساخته شده از چوب درخت بادام تلخ و خواص آن، روایاتی از پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) وجود دارد که بدون ورود به بررسی سندی، به نقل دو مورد آن بسنده می‌کنیم:
1. «کسى که در سفر، عصایى از چوب بادام تلخ در دست داشته باشد، و این آیه را تلاوت کند که: "وَ لَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقاءَ مَدْیَنَ قالَ عَسى‏ رَبِّی أَنْ یَهْدِیَنِی سَواءَ السَّبِیلِ" تا "وَ اللهُ عَلى‏ ما نَقُولُ وَکِیلٌ"[1]، خداى عزّ و جلّ او را از هر درّنده آدم‌خوار، و دزد متجاوز، و هر حشره زهرناک نیش‌دار ایمنی می‌بخشد، تا به خانواده‌اش بازگردد. و هفتاد و هفت فرشته از فرشتگانى که به نوبت مأمور حراستند، همزمان با آنکه برایش طلب آمرزش می‌کنند، همراه با او هستند، تا زمانى که از سفر بازگردد، و عصا را [از دست] بگذارد».[2]
2. «کسى که می‌خواهد زمین برایش درنوردیده شود(متوجه طول مسیر نشود)، بایسته است عصایى از چوب بادام تلخ را به دست بگیرد».[3]
در روایات بالا اشاره‌ای به نوع کوهی یا باغی بادام نشده است، اما برخی از شارحان حدیث گفته‌اند: مقصود از بادام تلخ، اعم از بادام کوهی و باغی بوده[4] و بنابراین، آثار بیان شده شامل هر دو نوع آن می‌شود.
[1]. قصص، 22 – 28.
[2]. صدوق، محمد بن على‏، من لا یحضره الفقیه، ج ‏2، ص 270، قم، دفتر انتشارات اسلامى‏، چاپ دوم‏، 1413ق؛ صدوق، محمد بن علی، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 186-187، دار الشریف الرضی للنشر، قم، 1406 ق
[3]. همان.
[4]. مجلسی، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 203، قم، ‌مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، چاپ دوم، 1406ق.

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: