۰

مکانیسم لغو توافق‌نامه امنیتی بغداد-واشنگتن بر اساس قانون اساسی عراق

ائتلاف سائرون در پارلمان عراق، ضمن انتقاد از اقدام دولت‌های پیشین در امضای توافقنامه امنیتی با واشنگتن، تاکید کرد که لغو این توافقنامه تنها از کانال تشکیل دولت جدید در عراق میسر می‌شود.
کد خبر: ۲۱۰۹۰۵
۱۳:۴۲ - ۱۱ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، «ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف «سائرون» عراق به اقدام دولت‌های پیشین عراق در امضای توافقنامه راهبردی با دولت آمریکا انتقاد کرد و گفت که فراکسیون «الاحرار» وابسته به جریان صدر همواره این توافق‌نامه را رد کرده، زیرا امتیازات سیاسی و اقتصادی و امنیتی زیادی به واشنگتن داده است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» با اشاره به قانون اساسی عراق، تصریح کرد: دولت کنونی عراق به دلیل آنکه، امروز یک دولت پیشبرد امور است، نمی‌تواند مسئولیت توافق امنیتی امضاء شده با طرف آمریکایی را برعهده گیرد. لذا باید منتظر دولت جدید عراق بود تا در این‌باره تصمیم‌گیری کند و اقدامی سیاسی و بین‌المللی برای پایان دادن به توافق‌نامه امنیتی امضا شده با آمریکا صورت گیرد.

المسعودی گفت: پارلمان نمی‌تواند تصمیمی درباره توافق‌های بین‌المللی اتخاذ کند و نقش نظارتی و قانون‌گذاری درباره لوایحی که از سوی دولت مرکزی به آن ارائه می‌شود، دارد. لذا اخراج نیروهای آمریکایی از عراق پس از تجاوزهای صورت گرفته علیه الحشد الشعبی، نیازمند یک حکم حکومتی و دولتی است نه پارلمانی.

این نماینده پارلمانی عراق گفت: دولت‌های سابق، مسئول ورود نیروهای آمریکایی و امضای توافق‌نامه امنیتی با واشنگتن هستند و فراکسیون الاحرار در سال ۲۰۱۱ نیز با این توافقنامه مخالفت کرد در حالی که سایر فراکسیون‌ها، آن را یک پیروزی برای عراق تلقی می‌کردند. توافق با آمریکا صرفا یک توافق سیاسی است که برای آمریکا در پرونده‌ سیاسی‌اش، دستاورد دارد ضمن اینکه بیشترین بهره‌برداری را از توافقنامه‌های نفتی و شرکت‌های امنیتی و توافقنامه‌های تسلیحاتی برای واشنگتن به همراه داشته است.

توافقنامه راهبردی بین عراق و آمریکا در سال ۲۰۰۸ به امضا رسید. این توافقنامه متضمن تعیین دستورات و مؤلفه‌های اصلی است که «حضور موقت نیروهای نظامی آمریکا در عراق، فعالیت و خروج آنان از این کشور را سازماندهی می‌کرد». بر اساس این توافقنامه باید همه نیروهای آمریکا تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱ از همه خاک عراق خارج می‌شدند (جزئیات بیشتر).

از دیروز صدها معترض عراقی در اعتراض حمله آمریکا به پایگاه‌های الحشدالشعبی و نقض حاکمیت کشورشان، مقابل سفارت آمریکا در بغداد تظاهرات کردند و چندین نقطه از سفارت آمریکا را به آتش کشانده و پرچم عراق و الحشدالشعبی را بر فراز دیوارهای سفارت برافراشتند. بسته شدن سفارت آمریکا در عراق و اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور از مهمترین مطالبات معترضان عراقی است.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: