۰

هجوم تندروها به منطقه تشنه اسلام

از سال 1975 میلادی در مراکز تحلیلی آمریکا، انگلستان و عربستان سعودی برنامه‌های «اسلام علیه کمونیسم» که بعداً به دکترین «اسلام علیه روسیه» تغییر شکل یافت، تدوین شده است.
کد خبر: ۲۱۰۳۹۷
۱۰:۴۹ - ۰۹ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، پایگاه تحلیل استانرادار در مطلبی به بررسی تاثیر افراط‌گرایی در آسیای مرکزی پرداخت.

در این مطلب آمده است: منطقه بزرگ آسیای مرکزی که در آن بیش از 50 میلیون نفر زندگی می‌کنند در معرض خطر تعصب و رادیکالیسم قرار دارد.

هجوم تندروها به منطقه تشنه اسلام

فروپاشی شوروی سابق منجر به احیای سریع اعتقادات مذهبی در منطقه شد اما از سوی دیگر راه را برای مبلغان و واعظان تندرو که به منطقه هجوم آورده بودند نیز باز کرد.

بر اساس نظرسنجی انستیتوی علمی-پژوهشی اسلام شناسی در شهر «بیشکک»، 33.33 درصد جوانان محلی از ایده تبدیل این کشور به دولت اسلامی حمایت می‌کنند و 32.32 درصد مخالف هستند.

یک سوم پاسخگویان از نامزدهای مذهبی برای ریاست جمهوری حمایت کردند و سازمان‌های اسلامی را به سازمان‌های دولتی و بین المللی، رسانه‌ها و سازمان غیردولتی ترجیح دادند.

«پل کوبیچیک» سیاستمدار آمریکایی از دانشگاه «آوکلند» آمار زیر را آورده است.

40 درصد مردم قرقیزستان و 33.7 درصد تاجیکستان از اجرای شریعت حمایت می‌کنند و 0.8 درصد در قزاقستان، 9.6 درصد در قرقیزستان، 9.4 درصد در تاجیکستان بر حکم اعدام برای ارتداد تاکید کردند.

نهضت سلفی «تبلیغی جماعت» که توسط سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای به عنوان سازمان افراطی شناخته شده، در بین جوانان قرقیز از محبوبیت زیادی برخوردار است.

بر اساس گزارش «باورجان نورکین اف» رئیس سابق مرکز قزاقی مطالعات مسائل مذهبی، تنها در «نورسلطان» بیش از 70 هزار نفر درگیر تعصبات قومی هستند و حدود 800 قزاق، یک هزار و 500 ازبک، یک هزار و 300 تاجیک برای جهاد به سوریه رفتند.

در ازبکستان و تاجیکستان، حجاب در مدارس، حضور کودکان در مساجد و ریش بلند ممنوع است و سازمان‌های دینی تحت کنترل دولت قرار دارند اما همین کشورها از طرف کشورهای خلیج فارس، ترکیه، پاکستان و مصر کمک مالی و دینی را با رغبت دریافت می‌کنند.

در قرقیزستان با کمک عربستان سعودی 2 مسجد و یک مدرسه وهابی ساخته شده است.

هم اکنون تعداد مساجدی که توسط عربستان سعودی، قطر، کویت تامین مالی می‌شوند از سطح یک هزار باب فراتر رفته است.

برادرزاده «عبدالله عواد بن لادن»، تبعه قرقیزستان از سال 2009 میلادی، از طرف انجمن جهانی جوانان مسلمان (WAMY) در این کشور 200 مسجد، 30 مدرسه متوسطه و همین تعداد مرکز پیراپزشکی- مامایی ساخت.

جالب است که بیشتر آنها در منطقه جنوبی قرار دارند.

همچنین در قرقیزستان موسسات آموزشی نهضت «نورچی لار» ترکیه و یکی از شاخه‌های آن تحت عنوان «خدمت» شامل 128 موسسه پیش‌دانشگاهی که حدود 7 هزار معلم در آنان فعالیت می‌کنند، مستقر هستند.

تلاش‌های آمریکا

نخستین تلاش‌ها توسط آمریکا برای استفاده از نقشه اسلامی علیه شوروی سابق در اواسط سال‌های 1950 میلادی قرن بیستم انجام گرفت.

سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) توسط ازبک‌ها، تاجیک‌ها و ترکمن‌های مقیم افغانستان فعالیت خود را در منطقه آغاز کرد.

از اواسط سال‌های 1960 میلادی به این منطقه «تبلیغی جماعت» وارد شد.

از سال 1975 میلادی در مراکز تحلیلی آمریکا، انگلستان و عربستان سعودی برنامه‌های «اسلام علیه کمونیسم» که بعدا به دکترین «اسلام علیه روسیه» تغییر شکل یافت، تدوین شده است.

«ادیب خالد» پژوهشگر پاکستانی می‌نویسد که در سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) قرآن را به زبان ازبکی ترجمه کردند.

علاوه‌براین آمریکایی‌ها و متحدان آن نیز از شاخه‌های دینی بیگانه در آسیای مرکزی و گروه‌های رادیکال حمایت می‌کنند.

به طور مثال، کمیسیون آزادی بین المللی دینی آمریکا از قزاقستان انتقاد کرد که در این کشور فقط از مسلمانان در سطح دولت حمایت و استفاده می‌شود.

این کمیسیون ابزار فشار دائم به قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان است و آمریکایی‌ها معتقدند که وضعیت دینی در این کشورها نگران کننده است.

آنها به طور مثال، از ممنوعیت سلفی گری در تاجیکستان و محدودیت فعالیت تبلیغی جماعت در قزاقستان ناراضی هستند.

سلفی‌ها که گویا غرب با آنها در خاورمیانه و آسیای مرکزی می‌جنگد، ساخته و پرداخته آمریکا است.

از جمله «حزب التحریر»، «اکرمیه ازبکی» توسط غرب طراحی شده است.

در سال 2010 میلادی در چارچوب بررسی پرونده «فتح الله گولن» معلوم شد که سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) عملیات مخفی را با هدف «اسلام‌هراسی» در منطقه آسیای مرکزی تامین مالی می‌کند که هدفش این است که روسیه کنار زده شده و آمریکا منابع بزرگ انرژی در آسیای مرکزی را به دست بگیرد.

آمریکا همچنین آشوب‌های «اندیجان» در سال 2005 میلادی را نیز تامین مالی کرد.

در ماه فوریه سال جاری میلادی 22 دانشمند و کارشناس از انستیتوهای مختلف آمریکا، اروپا و آسیا در ارتباط با اینکه مدیریت «رادیو آزادی» تحت کنترل دولت تاجیکستان قرار دارد به دفتر اصلی رادیو آزادی گزارش نوشتند.

علاوه‌ بر این در قرقیزستان نیز سفارت آمریکا با مفتی به طور مخفی دیدار و طرح‌های خاص را تامین مالی می‌کند.

به طور مثال، آمریکا در 130 مدرسه قرقیزستان 2 میلیون دلار هزینه کرده است.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: