۱

«رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ هَبْ لی‏ مُلْکاً لا یَنْبَغی‏ لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ» آیا می‌توان این دعای حضرت سلیمان( علیه السلام ) که در قرآن از آن یاد شده را در قنوت نماز گفت؟

در قرآن کریم، دعاهای زیادی وجود دارد که خواندن این دعاها در قنوت نماز بهتر است.
کد خبر: ۲۱۰۱۵۵
۰۹:۳۹ - ۰۸ دی ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
آیا می‌توان آیه 35 سوره ص «رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ هَبْ لی‏ مُلْکاً لا یَنْبَغی‏ لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ» را در قنوت نماز گفت؟
پاسخ اجمالی
در قرآن کریم، دعاهای زیادی وجود دارد که خواندن این دعاها در قنوت نماز بهتر است؛[1] مانند دعای حضرت ابراهیم( علیه السلام ) که این‌چنین از خدا درخواست می‌کند: «رَبّ‏ِ اجْعَلْنىِ مُقِیمَ الصَّلَوةِ وَ مِن ذُرِّیَّتىِ رَبَّنَا وَ تَقَبَّلْ دُعَاءِ»[2] و «رَبَّنَا اغْفِرْ لىِ وَ لِوَالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ».[3]
یکی دیگر از دعاهایی که در قرآن ذکر شده، دعای حضرت سلیمان( علیه السلام ) است. او از خدا، حکومت و مُلکی را طلب می‌کند که به هیچ‌کس بعد از او چنین چیزی داده نشود:[4] «رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ هَبْ لی‏ مُلْکاً لا یَنْبَغی‏ لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ».[5]
اما این درخواست حضرت سلیمان( علیه السلام ) با توجه به جایگاه او که پیامبری است و امکان داشتن معجزه برای او فراهم است، صورت گرفته است. بنابر این، کسی که نه معصوم و نه پیامبر است و امکان داشتن معجزه برای او وجود ندارد، نمی‌تواند از این دعا برای خود استفاده کند. مگر این‌که آن‌را مقید و مشروط به خصوصیات خود کند و یک فرمانروایی و ریاستی را در حد کوچک خود، تقاضا کند و تبرّکاً با استفاده از این آیه و الفاظ آن، خواسته خود را مطرح سازد.

[1]. امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج ‌1، ص 183، مؤسسه مطبوعات دار العلم، قم، چاپ اول.
[2]. ابراهیم، 40: «پروردگارا! مرا برپا کننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا! دعاى مرا بپذیر!».
[3]. ابراهیم، 41: «پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را، در آن روز که حساب برپا می‌شود، بیامرز».
[4]. ر.ک: «ملک و حکومت حضرت سلیمان( علیه السلام )»، سؤال 150.
[5]. ص، 35: «پروردگارا! مرا ببخش و حکومتى به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچ‌کس نباشد، که تو بسیار بخشنده‌اى».

آیات مرتبط

سوره ص (35) : قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكًا لَا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به قرآن کریم و آیه شریفه آن اکرمکم عنداله اتقاکم و با توجه به احادیث و روایات معصومین ، در ملک هستی هیچکس به مرتبه و درجه رسول الله نرسیده و نخواهد رسید و داشتن ملک و ثروت و قدرت هرگز دلیل بر نزدیکی به حضرت حق نیست الزاما، که سلیمان نبی را به داشتن ملکی پهناور و قدرتهای خارق العاده نزدیکترین به خدا بدانیم حال آنکه ایشان حتی اولوالعزم و صاحب کتاب و شریعت نیستند و از پیروان موسی ابن عمران کلیم الله هستند و با اینکه در شأن و رتبه بسیار والا و هستند اما در عالم معنا در مقابل عظمت حبیب الله الاعظم حضرت ختمی مرتبت ، چنان رتبه و مقامی ندارند چراکه پروردگار فرموده اند : آن الله و ملائکته یصلون علی النبی یاایهاالذین امنو صلو علیه و سلم و تسلیما و این آیه عظیم ، خاصه در شأن ختمی مرتبت محمدمصطفی نازل شده و در مورد هیییییچ بنی بشر دیگری مصداق ندارد که گویای این است که رسول الله در قله نزدیکی به ذات اقدس اکرم الاکرمین ایستاده اند به اذن الله عزوجل.
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم و اعلم اعدائهم