۰

داعش و جوکر دو روی سکه جنایت در عراق

عراق اکنون با دو چالش امنیتی، پس مانده های داعش در شرق کشور و شمال بغداد و باندهای تخریب و جنایت «جوکر» در جنوب عراق مواجه است.
کد خبر: ۲۰۸۹۵۶
۱۰:۴۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، عراق اکنون با دو چالش امنیتی، پس مانده های داعش در شرق کشور و شمال بغداد و باندهای تخریب و جنایت «جوکر» در جنوب عراق مواجه است.

اعتراضات اجتماعی که عراق در طول سه ماه گذشته شاهد آن بوده، فضا را برای رشد و شکل گیری نسل جدیدی از گروه های سازمان یافته مخرب و جنایتکار تحت عنوان «باندهای جوکر» فراهم کرده و از طرفی سبب دمیدن خون تازه به رمق بی جان پس مانده های داعش در چند استان کشور شده است.
باندهای جوکر به گروه های تندرویی اطلاق می شود که با الهام از شخصیت شرور و منفی فیلم «جوکر» تحت پوشش اعتراضات مردمی، با تخریب و آتش زدن دارایی های عمومی و خصوصی و قتل و کشتار هدفمند فعالان اجتماعی باعث نشر ناامنی و ایجاد فضای رعب و وحشت در استان های شیعه نشین جنوب و مرکز عراق می شوند.
جوکر (Joker)، یک فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر تریلر روان‌شناختی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی تاد فلیپس است که در سال ۲۰۱۹ اکران شد.

فیلم‌نامه این فیلم توسط خود فیلیپس با همراهی اسکات سیلور بر پایه شخصیت ابرشرور جوکر از دی‌سی کامیکس نوشته شده‌ است. داستان فیلم در سال ۱۹۸۱ و شهر گاتهام سیتی رخ می‌دهد و داستان زندگی کمدین شکست‌ خورده‌ای به نام آرتور فلک را دنبال می‌کند که بعد از تجربه‌های تلخ متعدد وارد دنیای جرم و جنایت شده و با لقب جوکر به شهر باز می‌گردد.
همزمان با بروز و ظهور این نسل جدید از باندهای جرم و جنایت در بغداد و استان های جنوبی و مرکزی عراق که شاهد اعتراضات مردمی است، پس مانده های داعش در همین مدت به طور محسوس در مناطق سنی نشین استان های دیالی، صلاح الدین، نینوا، الانبار و جنوب کرکوک فعال شده اند.
ناامنی های این دو گروه تروریستی و جرائم سازمان یافته آنها به طور همزمان در طول سه ماه اخیر باعث فلج کردن زندگی طبیعی در این استان ها شده است.
در حالی که برخی مقام های بلندپایه آمریکا مانند «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه اسبق و «دونالد ترامپ» رییس جمهوری امریکا به نقش واشنگتن در ایجاد داعش اعتراف صریح کرده اند اینک تحقیقات امنیتی در عراق نشان می دهد که باندهای جوکر نیز ساخته و پرداخته آمریکایی ها هستند.
بر همین اساس در عراق از داعش به عنوان میراث دولت «باراک اوباما» و «باندهای جوکر» میراث دولت دونالد ترامپ یاد می شود.
در تازه ترین جنایت، باندهای جوکر شامگاه گذشته (جمعه) در استان ذیقار در جنوب بغداد، تعدادی از ساختمان ها و دفاتر احزاب و گروه های مقاومت اسلامی را به آتش کشیدند.
باندهای جوکر در ذیقار دیروز جمعه همچنین به دست داشتن در قتل یکی از فعالان اجتماعی این استان متهم شده اند.

رسانه های عراقی امروز شنبه نیز از درگیری بین باندهای جوکر در میدان «السنک» (همجوار میدان تحریر) خبر دادند که در اثر آن دستکم یک نفر با ضربات چاقو به شدت زخمی شده است.
گزارش اخیر یکی از نهادهای امنیتی عراق که در اختیار کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گذاشته شده حاکی است که باندهای جوکر در آمریکا آموزش دیده اند.
«کاظم الصیادی» نماینده پارلمان عراق در اظهاراتی گفته است که این گزارش روز چهارشنبه گذشته (۲۷ آذر ماه) در اختیار کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان قرار گرفته است.

به گفته وی، در این گزارش دو تن از سرکرده های دستگیر شده باند جوکر به ارتباطات خود با سفارت آمریکا در بغداد و دریافت آموزش های لازم توسط سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) اعتراف کرده اند.
وی اضافه کرده است که گزارش مربوطه، متشکل از ۱۰۳ صفحه به همراه ۲۷ برش ویدئویی، ۳۳ سی دی، ۱۸۹ سند کاغذی و دو هزار و ۶۶ قطعه عکس است که مقدمه آن با شرحی درباره باندهای جوکر آغاز شده است.
الصیادی بیان کرده است که در گزارش آمده است که رده سنی باندهای جوکر بین ۲۲ تا ۵۷ سال است که دو تن از متهمان به نام «ح ج ع» و «س ح ط» که در ۱۷ و ۲۲ نوامبر گذشته (۲۶ آبان و یکم آذر ماه) دستگیر شده اند به ارتباطات خود با سفارت آمریکا در بغداد اعتراف کرده اند.

این نماینده پارلمان افزوده است که این دو فرد متهم، اعتراف کرده اند که در ایالت «نیوجرسی» آمریکا در مرکز آموزش نظامی وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آموزش ویژه دیده اند.
وی گفت که تصاویر به دست آمده از این دوره آموزشی با شماره های ۱۰۰۳، ۱۷۷ و ۴۷۷ نشان می دهند که ۲۷ نفر در این دوره، آموزش دیده و این پنجمین دوره آنها بوده است.

به گفته وی، باندهای جوکر در بدنه خود از افراد عادی برای دست زدن به جرم و جنایت و ایجاد وحشت بهره می برند و رییس باند یا جوکر از طریق شبکه های اجتماعی و پیام رسان های الکترونیکی با آنها در ارتباط بوده و آنها را به انجام جنایت ها و خشونت پراکنی مدیریت می کند.
قتل فجیع نوجوان ۱۶ ساله عراقی «سید هیثم علی اسماعیل» روز پنجشنبه ۲۱ آذرماه در محل برپایی اعتراضات در مرکز بغداد یکی از بارزترین جنایات این گروه های افراطی بوده است.

از سوی دیگر پس مانده های داعش نیز در همین مدت فعالیت های تروریستی خود را تشدید کرده اند که آخرین مورد آن قتل دستکم ۱۳ نیروی امنیتی و زخمی شدن ۱۰ نفر دیگر در استان دیالی بوده است.
داعش در ۱۳ آذر ماه علیه نیروهای پیشمرگ کرد در دیالی دست به حمله تروریستی زد که منجر به قتل سه نیروی پیشمرگ و زخمی شدن ۲ تن دیگر شد

گروهک داعش همچنین در دو هفته گذشته با شدت دادن به حملات و جنایت های خود در مناطق مختلف عراق دهم آذرماه باعث کشته شدن ۶ نیروی الحشد الشعبی و زخمی شدن ۵ تن دیگر از این نیروها شد.
کشتار، جنایت، نفرت پراکنی و تهدید جان انسان ها عملی غیر انسانی و مغایر معیارهای حقوق بشر، قوانین مدنی و ادیان مختلف است و داعش و باندهای جوکر نیز به همین سیاق عمل می کنند.
داعش و جوکر با این اوصاف هر دو در یک وجه و مرام و جبهه مشترک هستند و آن اینکه دست به جنایت می زنند و افراد بی گناه را می کشند.

گروه تروریستی داعش در ۲۴ آذر ماه نیز در حمله ای در حومه شهر مرزی «مندلی» از توابع استان دیاله باعث قتل ۴ سرباز و زخمی شدن سه تن دیگر شد.
بر همین اساس نیروهای الحشد الشعبی در استان دیاله از بامداد شنبه (امروز) دست به عملیات تازه امنیتی در شش منطقه در شمال «مقدادیه» (۴۵ کیلومتری شمال شرق بعقوبه مرکز استان دیاله) زده اند.
«صادق الحسینی» رییس کمیته امنیت شورای استان دیاله گفته است که در این عملیات، ۱۳ نقطه هدفگذاری شده و قرار است که بیش از ۳۰ روستا و نخلستان های پیرامون آنها از وجود بازمانده های داعش پاکسازی شوند.

در همین مدت عناصر تروریستی داعش در استان های مرزی نینوا و الانبار به طور ویژه ای فعال شده و این گروه تروریستی تاکنون بارها برای نفوذ به داخل عراق از طریق خاک سوریه تلاش کرده است.
در حال حاضر به دلیل درگیر بودن بخش زیادی از نیروهای امنیتی به ویژه پلیس و نیروی واکنش سریع در تامین امنیت تظاهرات مردمی استان های مرکز و جنوب عراق، نیروهای الحشد الشعبی به طور ویژه به همراه ارتش این کشور متولی برخورد با گروه تروریستی داعش در استان های شمالی و غرب بغداد شده اند.

در حالی که نیروهای امنیتی عراق در دو جبهه مختلف با باندهای سازمان یافته جوکر و داعش به مقابله برخاسته اند، نیروهای آمریکایی با حضور دوباره نظامی خود در برخی شهرهای عراق، به باور کارشناسان، درصدد دامن زدن بیشتر به ناامنی و ناآرامی در این کشور بر آمده اند.

کارشناسان امنیتی معتقدند عراق در حال حاضر با حساس ترین شرایط از حیث امنیتی مواجه است و به جز سه استان اقلیم کردستان عراق، دیگر استان های این کشور با چالش داعش و باندهای جوکر مواجه هستند.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: