۰

حجاب‌ستیزی ویژگی بارز اسلام‌هراسی در استرالیا

گزارشی که به تازگی در استرالیا منتشر شده، نشان می‌دهد طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی، صدها مورد جرم ناشی از تنفر علیه مسلمانان در این کشور رخ داده که بیشتر آنها متوجه زنان محجبه بوده است.
کد خبر: ۲۰۸۷۲۸
۰۹:۴۲ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، «گزارش اسلام‌هراسی سال ۲۰۱۹ در استرالیا» که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد حملات علیه مسلمانان در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ حدود ۶۰ درصد رشد داشته است. این گزارش یک تحلیل چند بعدی از موارد گزارش شده اسلام‌هراسی در استرالیا از سوی قربانیان، وکلا و شاهدان عینی طی سال‌های مذکور است.

در این گزارش، «اسلام‌هراسی» به مواردی مانند حمله لفظی یا فیزیکی به مسلمانان همراه با تبلیغات منفی علیه هویت اسلامی تعریف شده است. ابعاد این پدیده در استرالیا چنان گسترده است که «دیوید کولمن» وزیر مهاجرت این کشور اعلام کرد از موارد ذکر شده در این گزارش شگفت‌زده شده است. وی با بیان این که دولت استرالیا تعصبات نژادی و فرهنگی را تحمل نمی‌کند، گفت: موارد تبعیض علیه مسلمانان که در این گزارش مستند‌سازی شده غیرقابل قبول است.

زنان محجبه، بیشترین قربانی

این گزارش که مرکز مطالعات و تمدن اسلامی دانشگاه چارلز استرت (Charles Sturt) با همکاری آکادمی علوم و تحقیقات اسلامی استرالیا آن را تهیه کرده نشان می‌دهد ۷۰ درصد از قربانیان اسلام‌هراسی، زنان و دختران بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، زنان و دختران محجبه هدف بیشترین میزان اسلام‌هراسی قرار گرفته‌اند؛ همچنین زنان بیشترین موارد خشونت اجتماعی را گزارش داده‌اند. تحلیل ۳۵۰ مورد گزارش شده به اداره ثبت اسلام‌هراسی استرالیا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با نشان دادن ۳۰ درصد افزایش حمله در اماکنی که نیروهای امنیتی نیز حضور داشتند اثبات می‌کند که مرتکبان این جرایم جسارت بیشتری پیدا کرده‌اند.

اسلام‌هراسی در فضای مجازی

با توجه به سادگی نسبی نفرت‌پراکنی در اینترنت و گستردگی و نفوذ روزافزون شبکه‌های اجتماعی، رشد این پدیده در فضای مجازی چشمگیر است. بر اساس تحلیل ۱۴۷ مورد جرم مورد تأیید که به پلیس گزارش شده بیشترین میزان اسلام‌هراسی در شبکه اجتماعی فیسبوک با ۶۳ درصد مورد دیده می‌شود. همچنین صفحه فیسبوک پایگاه ثبت اسلام‌هراسی استرالیا یکی از راه‌های پرطرفدار گزارش موارد اسلام‌هراسی آنلاین بوده است که ۸۲ درصد از موارد، از این طریق گزارش شده است.

از ۱۴۷ مورد جرم گزارش شده آنلاین، ۸۲ درصد را شاهدان عینی گزارش داده‌اند و ۶۵ درصد از گزارشگران، مسلمان بوده‌اند. بر اساس این آمار، زنان ۶۱ درصد از قربانیان در فضای مجازی را تشکیل می‌دهند و ۷۲ درصد از کسانی که مرتکب اسلام‌هراسی آنلاین شده‌اند، مرد بوده‌اند. همچنین جوانان ۵۳ درصد از قربانیان را تشکیل می‌دهند.
۸۰ درصد از این موارد، شامل ادبیات ضد اسلامی بوده، در حالی که ۲۰ درصد بقیه مستقیما خود افراد را هدف گرفته است. بر خلاف موارد اتفاق افتاده در دنیای حقیقی، واکنش‌ها به اسلام‌هراسی در فضای مجازی گسترده‌تر و در قالب استفاده از شکلک‌ها، اعلام نظر و اشتراک‌گذاری بوده است.

اسلام‌هراسی در فضای آنلاین با روش‌های مختلف انجام شده است. علاوه بر تبلیغات ضداسلامی روزانه که ۴۸ درصد موارد را شامل می‌شود، ۱۴۷ مورد گزارش شده نشان داد کمپین‌های راستگرایان افراطی در رسانه‌های اجتماعی نقش بزرگی در اسلام‌هراسی داشته است. همچنین کمپین تحریم مسلمانان از طریق صفحات فیسبوک، تشویق به خشونت علیه آنان، حمله به صفحه ثبت موارد اسلام‌هراسی، کمپین‌های جمع‌آوری امضا و طومار‌نویسی علیه مسلمانان از دیگر شیوه‌های به کار گرفته شده در فضای مجازی بوده است.

محتوای توهین‌های آنلاین در این مدت، تغییری نکرده است. توهین‌کنندگان که حضور مسلمانان در جامعه و ظاهر اسلامی آنها را هدف قرار داده‌اند، بیش از همه مطالب تنفرآمیز و پس از آن توهین‌های خارجی‌ستیزانه منتشر کرده‌اند.

روند افزایشی اسلام‌هراسی

این گزارش، دنباله گزارشی است که در سال ۲۰۱۷ در استرالیا منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای در این کشور داشت. اعلام این آمار باعث اجماع عمومی در مورد این واقعیت شد که اسلام‌هراسی در استرالیا پدیده‌ای واقعی و روشن است. از ۵۵۱ موردی که طی دو سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در سراسر استرالیا گزارش شده، ۳۴۹ تأیید و در این گزارش لحاظ شده است.

در گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۷، طی مدت ۲۴ ماه، ۲۴۳ مورد گزارش ثبت شده بود، در حالی که در گزارش دوم که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده، طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، ۳۴۹ مورد اسلام‌هراسی در استرالیا ثبت و فقدان قوانین لازم برای جلوگیری از این جرایم، علت اصلی تداوم و رشد آن طی این سال‌ها عنوان شده است. باید توجه داشت که تعداد موارد ذکر شده در این دو گزارش تنها نوک یک کوه یخ است زیرا بسیاری از جرایم ناشی از تنفر و تعصب دینی و نژادی در سراسر جهان هیچگاه گزارش نمی‌شود.

در مقایسه با گزارش نخست، موارد جرایم فیزیکی در این گزارش از ۴۲ درصد به ۵۸ درصد رسیده که ۱۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. تعداد زنانی که این جرایم را گزارش کرده‌اند از ۶۵ درصد در گزارش اول به ۵۴ درصد کاهش یافته و غیرمسلمانان استرالیایی در هر دو گزارش، یک چهارم موارد جرایم مربوط به اسلام‌هراسی را گزارش داده‌اند.

راهکار مقابله با اسلام‌هراسی

در مقایسه با گزارش سال ۲۰۱۷، این گزارش تازه نشان می‌دهد که اسلام‌هراسی همچنان در استرالیا وجود دارد و رو به رشد است و ماهیت آن متناسب با فرهنگ و فضای اجتماعی این کشور شکل گرفته است.

همچنین این گزارش نشان می دهد که اگر این پدیده به درستی شناخته و از آن جلوگیری نشود ممکن است به فجایعی همچون حادثه مساجد کرایست‌چرچ در نیوزیلند منجر شود. این گزارش نشان می‌دهد که استرالیایی‌ها باید بر خودشیفتگی غلبه کنند و با جدیت به خطرات تبعیض و نفرت‌پراکنی ناشی از تعصب دینی بپردازند.
لازم است مقامات این کشور به وجود اسلام‌هراسی در استرالیا و اینکه این پدیده زندگی عادی مسلمانان این کشور را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، اعتراف کنند. علاوه بر این باید مسئولان، فضایی را به وجود بیاورند که جوامع هدف تبعیض، به راحتی تجربیات خود از اسلام‌هراسی را به مقامات و نهادهای مربوطه گزارش دهند.

همچنین می‌توان از طریق آموزش عمومی و با پرداختن مشخص به موضوعاتی همچون «نفرت ضد مسلمانان» و پذیرش مسلمانان به عنوان بخشی از میراث چندفرهنگی استرالیا و پرهیز از به کار بردن عبارات مبهمی همچون «زورگویی» و «نفرت» و «تکثرفرهنگی» جامعه را برای مقابله با این جرایم آموزش داد. این آموزش‌ها باید از اولویت‌های آموزش و پرورش عمومی باشد.

همانگونه که ۱۵۰ سازمان اسلامی این کشور اخیرا در پیش‌نویس «لایحه تبعیض دینی» خواستار شده‌اند، جامعه استرالیا به مقابله فعال و همکاری برای پرداختن به معضل اسلام‌هراسی نیاز جدی دارد. لازم است جامعه مسلمانان استرالیا همراه با دیگر جوامع دینی این کشور و نهادهای جامعه مدنی استرالیا اسلام‌هراسی را به عنوان مشکلی عمومی ببینند و هزینه حمایت از تحقیقات جاری درباره اسلام‌هراسی را تأمین کنند، زیرا چنین تحقیقاتی زمان‌بر و مستلزم صرف هزینه‌ زیادی است.

براساس سرشماری سال ۲۰۱۶، جمعیت مسلمانان استرالیا ۶۰۴ هزار نفر اعلام شد که ۲,۶ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: