۰

چرا پیامبر اسلام در خانه خود به خاک سپرده شد؟

پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم )، مسلمانان در تعیین محل دفن بدن مقدّس آن حضرت، اختلاف نظر پیدا کردند. گروهى گفتند: در مسجدش دفن شود، گروهى گفتند: با اصحابش دفن شود. تا این که امیرالمؤمنین علی ( علیه السلام ) فرمود: خداوند، پیامبر را در پاک ترین نقاط قبض روح کرده است، پس سزاوار است در همان اتاقی که در آن در گذشته، دفن شود.
کد خبر: ۲۰۸۶۶۶
۰۷:۱۸ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پاسخ اجمالی

پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم )، مسلمانان در تعیین محل دفن بدن مقدّس آن حضرت، اختلاف نظر پیدا کردند. گروهى گفتند: در مسجدش دفن شود، گروهى گفتند: با اصحابش دفن شود. تا این که امیرالمؤمنین علی ( علیه السلام ) فرمود: خداوند، پیامبر را در پاک ترین نقاط قبض روح کرده است، پس سزاوار است در همان اتاقی که در آن در گذشته، دفن شود.[1] اطرافیان سخن علی ( علیه السلام ) را پذیرفتند و آن امام ( علیه السلام )، بدن مطهّر را در منزل خود رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم )، یعنی در آن نقطه‌ای که آن حضرت خدا را یاد می ‌کرد و ستایش می ‌نمود، دفن کرد.

بنابراین، بر اساس سخن شریف امام علی ( علیه السلام ) که بیان شد؛ چون خانه پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) پاک ترین نقاط و محلّ قبض روح بزرگ آن حضرت بود، در آن جا به دستور امام علی ( علیه السلام ) به خاک سپرده شد.

این سؤال، پاسخ تفصیلی ندارد.


[1]. «إِنَّ اللَّهَ لَمْ یَقْبِضْ نَبِیَّهُ إِلَّا فِی أَطْهَرِ الْبِقَاعِ فَیَنْبَغِی أَنْ یُدْفَنَ فِی الْبُقْعَةِ الَّتِی قُبِضَ فِیهَا» (ابوجعفر طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج 6، ص 3، دارالکتب الاسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ إربلی، على بن عیسی، کشف الغمة، ج 1، ص 19، مکتبة بنى هاشمى، تبریز، 1381 ق؛ مازندرانی، ابن شهرآشوب، المناقب، ج 1، ص 239، مؤسسه انتشارات علامه، قم، 1379 ق.

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: