۰

حمایت دائم ترامپ از عربستان سعودی

روابط واشنگتن با ریاض، که مشتری بزرگ تسلیحات آمریکایی است، اولویت بالایی برای رئیس‌جمهور آمریکا دارد.
کد خبر: ۲۰۸۴۶۳
۱۴:۰۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی نوشت: ترامپ با پرونده‌ای نامنظم و آشفته در زمینه سیاست خارجی وارد آخرین سال دوره ریاست جمهوری خود می‌شود. وی با متحدان آمریکا وارد جنگ تجاری شد و در برابر رهبران خودکامه و مستبد از خود انعطاف نشان داد. وی با جدیت درباره اهمیت قدرت آمریکا صحبت کرد، اما کنار ایستاد تا دیگر قدرت‌ها در چشم‌انداز راهبردی تغییر ایجاد کنند. او زد و بند و پشت هم‌اندازی کرد. خلاصه آنکه اوضاع آشفته بود. به هر حال حوادث هفته‌های اخیر یکی از استوارترین بخش‌های سیاست خارجی ترامپ را به ما یادآوری کرد و آن هم حمایت قاطع و دائم از عربستان سعودی است.

روز سه‌شنبه سنا لایحه بودجه دفاعی سالانه را که هفته گذشته مجلس نمایندگان آن را تصویب کرده بود، به تصویب رساند. یکی از مواد لایحه بودجه نظامی ۷۳۸ میلیارد دلاری، تامین هزینه لازم برای تشکیل نیروی فضایی بود که ترامپ علاقه خاصی به آن دارد. اما در این لایحه برخی اقدامات که نمایندگان کنگره امیدوار بودند حمایت آمریکا از مبارزه نظامی تحت حمایت عربستان سعودی در یمن را محدود کند، در نظر گرفته نشده بود.

این یک اتفاق مجزا و منحصر به فرد نیست. بخش عمده‌ای از قوانینی که ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود وتو کرد، به تلاش‌های کنگره در زمینه محکوم کردن عربستان سعودی مربوط می‌شود. در ماه آوریل ترامپ قطعنامه دو حزبی کنگره را که خواستار پایان دادن به مداخله آمریکا در مبارزه نظامی تحت حمایت عربستان سعودی در یمن شده بود، وتو کرد.

در ماه ژوئیه ترامپ قطعنامه‌های سه گانه کنگره که هدف آن‌ها متوقف کردن وی از دور زدن نظارت‌های قانونی و فروش میلیارد‌ها دلار سلاح به عربستان سعودی و امارات عربی متحده بود، وتو کرد. یک سال پیش نیز نمایندگان ترامپ مانع تصویب قطعنامه‌ای که انگلیس پیش نویس آن را تهیه کرده بود، در شورای امنیت سازمان ملل شدند. در این قطعنامه بر لزوم رسیدگی به جرایم جنگی در یمن تاکید شده بود.

نویسنده با اشاره به ماجرای تیراندازی این ماه در پایگاه دریایی در فلوریدا که عامل آن یک تبعه سعودی بود و به کشته شدن سه نفر انجامید، افزود: ترامپ که معمولا در چنین موقعیتی خیلی سریع به هتاکی به مهاجمین مسلمان و برشمردن خطرات سرزمین‌های اجداد آن‌ها می‌پردازد، آشکارا به دفاع از ریاض پرداخت.

حتی پس از آنکه مدارک بیشتری درباره این حمله که پلیس فدرال آمریکا به عنوان یک اقدام تروریستی به تحقیق درباره آن می‌پردازد، به دست آمد، ترامپ از سعودی‌ها که فرد مظنون را برای شرکت در دوره آموزشی به پایگاه دریایی آمریکا اعزام کرده بودند، انتقاد چندانی نکرد.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: بدیهی است که روابط آمریکا با عربستان سعودی برای ترامپ از اولویت بالایی برخوردار است. از نظر ترامپ عربستان یک مشتری مشتاق برای تسلیحات آمریکا و یک نیروی نیابتی مفید برای مقابله واشنگتن با ایران است. ترامپ پس از رسیدن به ریاست جمهوری، در اولین سفر رسمی خود عازم ریاض شد. جرد کوشنر، داماد وی، نیز با اعضای برجسته خاندان سلطنتی، به ویژه شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، روابط شخصی و سیاسی نزدیکی دارد.

جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی، این ماه گفت: ترامپ از مدت‌ها پیش تصمیم گرفته است، به حمایت کامل از عربستان بپردازد و فکر نمی‌کنم اکنون وضعی پیش بیاید که ترامپ احساس کند باید در این زمینه تجدید نظر کند.

این مسئله شامل خشم هر دو حزب از مداخله آشکار ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی، نیز می‌شود. با وجود ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی وی و دیدگاه‌های نمایندگان جمهوری‌خواه، ترامپ درباره مقصر بودن محمد بن سلمان در ربودن و قتل خاشقجی ابراز تردید کرد. این ماه کاخ سفید باز هم در اقدامی جهت محافظت از محمد بن سلمان از خشم بیشتر، از لایحه بودجه دفاعی اقدامی را حذف کرد که براساس آن روادید هر مقام سعودی که به دست داشتن در قتل خاشقجی محکوم می‌شد را باطل می‌کرد.

البته مدیر اطلاعات ملی ترامپ باید ظرف ۳۰ روز پس از آنکه ترامپ این لایحه را امضا می‌کند، فهرستی از افرادی که در توطئه قتل خاشقجی دست داشته‌اند، تهیه کند. یک منبع در کنگره به سی‌ان‌ان گفت: این فقط یک فهرست است، اما هیچ پیامد ملموسی نخواهد داشت. ما به کار‌هایی فراتر از این نیاز داریم.

در انتهای این مطلب آمده است: در ازای همه حمایت‌هایی که ترامپ از ریاض کرده، بهره چندانی عایدش نشده است. حتی از حمایت سعودی‌ها از تلاش‌های آرمان‌گرایانه کوشنر برای برقراری صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان کاسته شده است؛ و این تنها موضوعی نیست که مشارکت آمریکا و عربستان سعودی به باشکوهی که ترامپ آن را تنظیم کرده است، نیست.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: