۰

آیا شهدا به معراج می روند؟

واژه شناسان «معراج» را به صعود و بالا رفتن معنا کرده اند. بنابر معنای لغوی این کلمه، هر سیر و صعودی را می توان معراج دانست؛ عوامل مختلفی نیز می توانند در این معراج دخیل باشند؛ عبادات از جمله مهم ترین و مؤثرترین عوامل این امرند. شهید نیز به جهت رسیدن به مقام شهادت که نیل به آن برای هر شخصی میسر نیست، به معراجی بس بزرگ و شگرف دست یافته است.
کد خبر: ۲۰۸۲۵۱
۱۲:۲۲ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پاسخ اجمالی

واژه شناسان «معراج» را به صعود و بالا رفتن معنا کرده اند.[1] بنابر معنای لغوی این کلمه، هر سیر و صعودی را می توان معراج دانست؛ عوامل مختلفی نیز می توانند در این معراج دخیل باشند؛ عبادات از جمله مهم ترین و مؤثرترین عوامل این امرند. شهید نیز به جهت رسیدن به مقام شهادت که نیل به آن برای هر شخصی میسر نیست، به معراجی بس بزرگ و شگرف دست یافته است.

علاوه بر این، ارواح انسان های مؤمن و صالح نیز پس از مرگ، عروجی دارد و به عالم برزخ می رود. بنابر این، بسیاری از انسان ها پس از مرگ دارای معراج به معنای لغوی آن هستند.

اما اصطلاح معراج یک کاربرد رایج و مشهوری نیز دارد و آن در مورد معراج پیامبر گرامی اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) به آسمان است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است.[2] این معراج با جزئیاتی که داشت، تنها در مورد پیامبر گرامی اسلام نقل شده و هیچ یک از مؤمنان از جمله شهدا نیز نمی توانند به این معراج برسند.[3]

[1]. فراهیدى، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج 1، ص 223، انتشارات هجرت‏، چاپ دوم، قم، 1410 ق.‏ ‏

[2]. اسراء، 1، «سُبْحَانَ الَّذِى أَسْرَى‏ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلىَ الْمَسْجِدِ الْأَقْصَا الَّذِى بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنرُیَهُ مِنْ ءَایَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیر».

[3]. در مورد معراج انبیای دیگر، ر.ک: 5636؛ معراج پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ).

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: