۰

اگر در رجعت، پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) هم حضور داشته باشد؛ چرا رهبری امت به دست حضرت مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) باشد؟

«رجعت» از عقاید معروف شیعه است، و مقصود از آن در فرهنگ شیعه، بازگشت گروهی از امت اسلامی به دنیا پس از ظهور حضرت مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) و قبل از برپایی قیامت است. در رجعت، بازگشت کنندگان به امر پروردگار عالم زنده می‌شوند، همچنان‌که در قیامت همگان به امر و قدرت خدای متعال زنده خواهند شد.
کد خبر: ۲۰۷۹۲۹
۰۷:۳۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
اگر رجعت اتفاق می‌‌افتد، پس چرا خداوند به دست پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) و به رهبری آن بزرگوار مسلمانان را نجات نمی‌‌دهد؛ زیرا جایی که آب است تیمّم نمی‌‌کنند و آیا این درست است که در حضور حضرت محمد( صلی الله علیه و آله و سلم )، رهبری امت در دست یکی از نوادگان او باشد؟
پاسخ اجمالی
«رجعت» از عقاید معروف شیعه است،[1] و مقصود از آن در فرهنگ شیعه، بازگشت گروهی از امت اسلامی به دنیا پس از ظهور حضرت مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) و قبل از برپایی قیامت است. در رجعت، بازگشت کنندگان به امر پروردگار عالم زنده می‌شوند، همچنان‌که در قیامت همگان به امر و قدرت خدای متعال زنده خواهند شد.
اگرچه از تفاصیل و جزئیات رجعت نمی‌توان آگاهی کاملی داشت و لازم هم نیست، اما این هیچ‌گونه اشکال و سستی در عقیده به رجعت ایجاد نمی‌کند؛ مانند این‌که به وجود ملائکه ایمان داریم، چون قرآن و روایات از آن خبر داده است ولی تعدادشان چقدر است، نحوه وجودیشان چگونه است و کارهایشان به طور تفصیل چگونه است، اطلاع دقیق نتوان پیدا کرد.
به هر حال؛ شبهه مطرح شده در پرسش، نمی‌تواند نافی رجعت باشد؛ زیرا گاه حکمت پروردگار اقتضا می‌کند که با وجود یعقوب پیامبر، فرزندش یوسف( علیه السلام ) حکمران شود. پس در حضور پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم )، هیچ اشکالی در حکمرانی و امامت حضرت مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) وجود ندارد.

[1]. ر.ک: «رجعت و خصوصیات آن»، سؤال 247؛ «رجعت پیامبران، امامان»، 5896؛ «رجعت حضرت فاطمه زهرا (س)»، سؤال 24185.

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: