۰

نتایج اولیه انتخابات افغانستان به‌زودی اعلام می‌شود

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام آمادگی کرد تا روند بازشماری آراء در هفت ولایت باقیمانده این کشور را امروز یکشنبه آغاز کند.
کد خبر: ۲۰۷۷۴۰
۰۸:۴۳ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام آمادگی کرد تا روند بازشماری آراء در هفت ولایت باقیمانده این کشور را امروز یکشنبه آغاز کند.

حبیب‌الرحمان ننگ، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که روند تفتیش و بازشماری آراء در این هفت ولایت سه تا پنج روز زمان می‌برد. هم‌زمان این کمیسیون تاکید می‌کند که تا پایان این هفته نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام خواهد شد.

این مقام افغان همچنین گفت روند بازشماری آرا در این هفت ولایت با حضور ناظران تیم‌های انتخاباتی صورت خواهد گرفت. پس از پایان بازشماری آراء، کمیسیون انتخابات نتایج بررسی‌های خود را برای تصمیم‌گیری به هیات کمیسیون انتخابات می‌فرستد.

اورنگ زیب، یک کمیسیونر کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید آنان قادر خواهند بود تا پایان هفته نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام کنند. هم‌زمان با این، شماری از هواداران تیم ثبات و همگرایی امروز (شنبه) در ولایت بلخ دست به راهپیمایی زدند. آنان تاکید می‌کنند که "آرای تقلبی" را نمی‌پذیرند.

روز جمعه بعد از آن ‌که کمیسیون انتخابات افغانستان هشدار داد نتایج را بدون بازشماری هفت ولایت باقی مانده اعلام خواهد کرد عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از چندین ساعت مشورت از هوادرانش خواست که بر اساس پیشنهاد کمیسیون شکایات انتخاباتی و حسن نیت، در این هفت ولایت اجازه بازشماری داده شود.

عبدالله امروز به ولایت بغلان رفت. او از ناظرین ثبات و همگرایی خواست تا بر روند بازشماری نظارت جدی کنند. عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شامگاه جمعه از هوادارانش در هفت ولایت خواست که به کمیسیون‌های انتخاباتی اجازه بازشماری آراء را بدهند.

هواداران تیم ثبات و همگرایی در اعتراض به بازشماری آراء در هفت ولایت پنجشیر، بغلان، بدخشان، تخار، سرپل، جوزجان و فاریاب از حدود یک ماه پیش ورودی‌های دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات را بسته‌اند. کمیسیون انتخابات می‌گوید حدود ۱۴۰۰ صندوق رای دهی در این ولایت‌ها نیاز به بازشماری دارد که بیشتر این محلات در ولایت‌های بغلان و بدخشان است. در بغلان ۷۲۲ محل و در بدخشان ۳۲۲ محل باید بازشماری شود.

کمیسیون انتخابات افغانستان تاکید کرده بود که بیش از ۸۰۰۰ محل رای‌دهی در سی و چهار ولایت بازشماری شود. بازشماری آرای بیست و هفت ولایت چندی پیش پایان یافت. روز جمعه نیز کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان نشستی را با حضور نمایندگان تیم‌های انتخاباتی، رئیس و اعضای کمیسیون انتخابات و احزاب سیاسی برگزار کرد. حدود دو ماه و نیم از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گذرد و تاکنون دو بار اعلام نتایج ابتدایی انتخابات به تعویق افتاده است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: