۰

در سالروز پیروزی عراق بر تروریسم چه گذشت؟

عراق از حدود ۷۵ روز قبل شاهد برخی ناآرامی ها در بغداد پایتخت و برخی از شهرهای بیشتر شیعه نشین در جنوب و مرکز این کشور است و در طول این مدت دامنه اعتراض ها و ناآرامی ها با نوساناتی همراه بوده است.
کد خبر: ۲۰۷۶۷۱
۱۴:۲۷ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، عراق از حدود ۷۵ روز قبل شاهد برخی ناآرامی ها در بغداد پایتخت و برخی از شهرهای بیشتر شیعه نشین در جنوب و مرکز این کشور است و در طول این مدت دامنه اعتراض ها و ناآرامی ها با نوساناتی همراه بوده است.

این اعتراض ها را می توان به دو مقطع زمانی قبل از اربعین حسینی و بعد از آن تقسیم کرد. مرحله نخست اعتراضات در عراق اول اکتبر (۹ مهر ماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد، اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز شد، اما به تدریج مطالبات سیاسی به آن اضافه شد، به گونه ای که گروهی از معترضان خواستار اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی این کشور شدند و برخی نیز شعار براندازی دولت را سر دادند.

با نزدیک شدن زمان اربعین حسینی در عراق مردم این کشور به خاطر عشق و علاقه مردم عراق به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و حضور بیش از ۲۰ میلیون زایر در عراق اعتراض ها تقریبا به صورت کامل فروکش کرد ولی به دنبال پایان مراسم اربعین و میهمانوازی مردم عراق بار دیگر ناآرامی ها در دومین مرحله شدت گرفت.

اعتراضات در عراق بار دیگر از ۲۵ اکتبر (سوم آبان) آغاز شد و دولت «عادل عبدالمهدی» نیز با وجود پذیرش اکثر پیشنهادها برای اصلاحات ساختاری و قانونی، ارائه بسته‌های اقتصادی و صدور دستورالعمل‌های مختلف نتوانست آرامش را به طور کامل به کشور بازگرداند.

عبدالمهدی نخست وزیر عراق در پی تشدید اعتراضات ۹ آذر ماه با تسلیم استعفای خود به مجلس از سمت خود کناره گیری کرد و پارلمان عراق نیز با تشکیل جلسه فوق العاده با استعفای عبدالمهدی نخست وزیر این کشور موافقت کرد.

«محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق نیز پس از پذیرش استعفای عبدالمهدی، اعلام کرد که طبق اصل ۷۶ قانون اساسی از رییس جمهوری درخواست می شود تا برای انتخاب نخست وزیر جدید اقدام کند.

در آخرین مورد از این اعتراض ها و برنامه های اعتراض آمیز حتی برخی طرف های دخیل در این ناآرامی ها مردم را از طریق شبکه های اجتماعی برای راهپیمایی و حرکت به سمت بغداد در روز ۱۹ آذر ماه و همزمان با سالروز جشن مردم عراق در پیروزی علیه تروریست های داعش و تکفیری فراخوان دادند.

سه شنبه هفته گذشته مصادف با نوزدهم آذر ماه دومین سالروز پیروزی عراق بر تروریسم و گروه تروریستی داعش بود که توانسته بودند با برخی شیطنت های طرف های خارجی و داخلی و برگزاری جلسات هماهنگی در کشورهای همسایه عراق نقشه تصرف بخش هایی از این کشور را طراحی و اجرا کنند که در نهایت با تشکیل حشد الشعبی و فتوای مراجع این طرح ناکام ماند و تروریست ها از عراق بیرون رانده شدند و مناطق اشغالی آزاد شد.

بر اساس برخی دیدگاه ها عاملان فراخوان هفته قبل در عراق برپایی یک فتنه بزرگ و آشوب را از چند روز قبل از آن برنامه ریزی کرده بودند تا روز جشن مردم عراق را علیه تروریسم به روز کودتا و براندازی نظام سیاسی حاکم بر این کشور تبدیل کنند.

اعتقاد قاطع در این زمینه بر این فرض استوار است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان و امارات به عنوان رهبران پشت پرده آشوبگران و اغتشاشگران و پسمانده های حزب بعث در عراق توسط مزدوران داخلی خود در این کشور و رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی وابسته به آنها هفته گذشته تلاش داشتند تا با اعلام فراخوان تظاهرکنندگان را از شهرهای کربلا و نجف رهسپار میدان التحریر بغداد کرده و از آنجا به منطقه الخضراء یورش ببرند.

در واقع هدف آمریکا و همقطارانش از یورش به منطقه الخضراء به عنوان محل استقرار مراکز مهم دولتی و سفارتخانه های آمریکا و انگلیس و عربستان به راه انداختن پروژه «کشته سازی» و حمام خون بود تا بدین ترتیب زمینه سرنگون کردن نظام سیاسی حاکم بر عراق را به طور کامل فراهم آورده و رژیم مورد نظر وابسته به خود را به ملت عراق تحمیل کنند.

در این طرح تلاش آمریکا بر این استوار بود تا رهبران عراق را به عنوان عامل چنین کشتاری معرفی و خود را به عنوان حامل و دلسوز مردم این کشور وانمود کند و بدین ترتیب از مراجع تقلید در عراق به رهبری آیت الله سید علی سیستانی به عنوان مرجعیت ضعیفی نام ببرد که نتوانستند جلوی کشتار و خونریزی و آشوب در عراق را بگیرند و در نهایت خود را منجی مردم عراق نشان دهند.

با وجود نقشه ها و طرح های گسترده ای که دشمنان مردم عراق برای رسیدن به اهداف خود به خاطر ناکامی های سال های اخیر برای این مردم کشیده بودند اما هوشیاری و بصیرت عراقی ها و به خصوص دوراندیشی رهبران و مراجع تقلید در این کشور موجب شد تا توطئه مطبور ناکام بماند و اکنون برخی دلایل متعدد برای این ناکام ذکر می کنند.

بصرت و هوشیاری مراجع

مرجعیت اعلا و روحانیت متعهد و الحشد الشعبی از یکی دو هفته اخیر با تدابیر خاص خود و صدور بیانیه هایی در نماز جمعه و به مناسبت های مختلف قلمرو مردم معترض را از آشوبگران و تروریست ها جدا کردند و گروه عمده ای از منتقدان با درک فتنه جویی دشمن به فراخوان مزبور «نه» بزرگ گفتند و در نتیجه کاهش شمار جمعیت حاضر در فراخوان هفته گذشته در مقایسه با تبلیغات انجام گرفته و انتظارات طراحان این نقشه کاملا محسوس بود.

حضور پررنگ حشدالشعبی در صحنه عراق

الحشد الشعبی همواره از بدو شکل گیری در عراق بر اساس نیازهای آن زمان و هجوم داعش به این کشور و صدور فتوای مرجعیت برای مقابله با تروریست های اشغالگر همواره به عنوان «پادزهر فتنه انگیزی ها» عمل کرده است. در واقع ضربه اخیر الحشد الشعبی در فتنه هفته گذشته بر پیکر تروریسم و تروریست ها را می تواند دومین ضربه وارد آمده بر ائتلاف داعش و حزب بعث پس از ضربه سه سال قبل به شمار آورد که در جریان آن تومار تروریست ها را در عراق و مرزهای این کشور با سوریه در هم پیچیدند.

نقش آفرینی عشایر

عشایر شرافتمند کربلا در هفته گذشته در راستای مقابله با طرح ها و توطئه های بدخواهان عراق موضع شجاعانه ای اتخاذ کردند و دروازه های شهر خود را بر روی هر تازه واردی بستند زیرا می دانستند این طرح توسط نفوذی هایی انجام می گیرد که خواهان از بین رفتن عراق هستند که می بایست به دستور مرجع اعلای عراق آنها را از میان تظاهرات مسالمت آمیز مردم بیرون می راندند.

علاوه بر این شمار زیادی از مردم عراق و پیروان مرجعیت در روز ۱۹ آذر ماه در میدان التحریر حضور به هم رساندند و سدی بر سر راه نفوذی ها و دیگر حاضران فراخوان ایجاد کردند و موجب ناکامی آنان برای رسیدن به اهداف خود شدند و یک بار دیگر به عاملان این حرکت پاسخ منفی دادند زیرا از نظر مردم عراق سرکرده های چنین حرکتی بعثی ها و باندهای وابسته به امریکا در عراق هستند که عراقی ها از آنها با عنوان «باند الجوکر» نام می برند.

آمریکا این را به خوبی می داند که توده های مردم عراق نسبت به سیاست های این کشور در سال های اخیر در عراق و برخی کشتارها در عراق علیه مردم به خصوص در خیابان های بغداد از سوی باندهای مخوف امریکایی نظیر بلک واتر خشمگین هستند زیرا آنان را عامل آشوب و خرابکاری در کشورشان می دانند و مردم عراق هنوز خاطر قتل عام شهروندان این کشور در سال ۲۰۰۷ را از سوی اعضای بلک واتر در میدان نیسور بغداد را از یاد نبرده اند.

در واقع باید گفت که این شکست چندمین شکست برای برخی دشمنان و بدخواهان عراق است که در مقاطع مختلف به دنبال از بین بردن دستاوردهای مردم برای رسیدن به دمکراسی واقعی در بین کشورهای عربی هستند چرا که به خوبی می دانند که توسعه و گسترش این مردمسالاری زنگ خطری برای کشورهای عرب اطراف عراق است و رفته رفته موجب بیداری آنان شده و انتظارات را بالا می برد.

ناظران سیاسی معتقدند که عراق احتمالا تا مدتها با فتنه دست به گریبان خواهد بود اما اتفاق سه شنبه ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۸ نشان داد که شعله فتنه در این کشور رو به افول گذاشته است.

نکته بسیار قابل توجه و حائز اهمیت در این میان آن است که رسانه های گروهی آمریکا و همپیمانان منطقه ای و بین المللی اش به مدت سه روز با بمباران افکار عمومی در عراق سعی داشتند تا زمینه را برای کودتای یاد شده فراهم آورند اما پس از ناکام ماندن در تحقق بخشیدن به این هدف شوم خود سکوت اختیار کردند و به هیچ وجه این رویداد مهم را پوشش ندادند و این نیز نشانه هایی از شکست طرح فراخوان آنان برای اجرای کودتا و دیگر طرح های بدخواهانه علیه مردم عراق است.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: