۱

ماجرای قتل فجیع نوجوان ۱۷ سال عراقی در بغداد

یک نوجوان عراقی به علت آنچه اهانت به معترضان اعلام شده، به طرز فجیعی در میدان الخلانی بغداد کشته شد.
کد خبر: ۲۰۷۶۶۳
۱۳:۴۷ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، یک نوجوان عراقی به علت آنچه اهانت به معترضان اعلام شده، به طرز فجیعی در میدان الخلانی بغداد کشته شد.

روز پنجشنبه ـ 21 آذرماه 1398 ـ در شبکه های اجتماعی عراق ویدئوی منتشر شده که در آن تظاهرکنندگان میدان الخلانی یک نوجوان عراقی را به شکل فجیعی به قتل می رسانند.

معترضان به این هم بسنده نکرده و جسد بی جان و برهنه این نوجوان را سپس از تیر چراغ برق به دار می آویزند.

گفته می شود علت این اقدام بی سابقه در جریان حوداث اعتراضی عراق «اهانت» او به معترضان بوده است.

به نوشته رسانه های عراقی، نوجوان مقتول با هویت «هیثم علی اسماعیل» 17 سال سن داشته و در منطقه الوثبه نزدیک میدان الخلانی ورودی شورجه پس از قتل توسط معترضان جسدش از تیر چراغ برق آویزان می شود.

در توضیح این حادثه آمده است که نوجوان مقتول در اثر اختلاف با عده ای از تظاهرکنندگان به سمت آنان شلیک می کند و چهار تظاهرکننده هم محله ای خودش را می کشد.

پس از این حادثه، تظاهر کنندگان دیگر از راه می رسیده و خانه اش را آتش می زنند و سپس با ضربه های چاقو او را می کشند.

گفته شده نوجوان کشته شده خود نیز از معترضان بوده است.


عبدالکریم خلف، سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق هم اعلام کرد شخصی که در میدان الوثبه اعدام و به تیر برق آویزان شد، "هیثم علی اسماعیل" نام دارد که پس از درگیری لفظی با برخی از حاضران در تظاهرات، کشته شد.

وی افزود، این جوان 17 ساله از معترضانی که در نزدیکی خانه‌اش تجمع کرده بودند، خواسته بود آنجا را ترک کنند. مشاجره لفظی به درگیری منجر شد و او چند تیرهوایی شلیک کرد و همین امر موجب شد تا معترضان، منزلش را با

کوکتل مولوتوف به آتش بکشند. سپس بر شمار معترضان افزوده شد و آنها پس از یورش به منزل و لخت کردن او، این نوجوان را کشته و جسد بی‌جانش را به تیربرق آویزان کردند.

سرلشکر خلف گفت: نیروهای امنیتی کلیه مدارک و شواهد کیفری را در اختیار دارند و چهره عاملان جنایت کاملا واضح است، به همین دلیل نیز پیگرد آنها کار آسانی است و هیچ یک از جنایتکاران نجات نخواهند یافت.

* جزئیاتی از حادثه هولناک

یکی از اعضای خانواده او در گفتگو با شبکه العراقیه گفت: آن‌ها (اغتشاشگران) کنار در حیاط خانه ما جمع می‌شدند. او (هیثم) هر روز به آن‌ها می‌گفت: آتش را آن طرف روشن کنید و (دود آتش) ما را آزار می‌دهد. ما کودک و خانواده داریم. هیثم می‌گفت: کسی صدایش را بلند نکند و کسی دشنام ندهد. روز بعد آن‌ها با او لجاجت کردند و سلاح سرد همراه خود آورده بودند. من به هیثم گفتم با آن‌ها کاری نداشته باش، چراکه آن‌ها شر هستند. روز سوم با آن‌ها درگیری لفظی پیدا کرد و با یکدیگر دعوا کردند. هیثم وارد خانه شد. اما آن‌ها خانه‌ها را آتش زدند. همه آن‌ها باند‌هایی هستند که به ما حمله کردند. او تفنگ خود را بیرون آورد و شلیک هوایی کرد. او فکر می‌کرد با این کار آن‌ها می‌روند. اما نرفتند. این همه داستان بود. آیا باید به خاطر دفاع از ناموس او را به این شیوه به قتل برسانند. آیا این عدالت است؟

یکی دیگر از بستگان هیثم گفت: آن‌ها مرا کتک می‌زدند. همسایگان نجاتم دادند. من به خانه خواهرم فرار کردم. خواهرم گفت: نیرو‌های امنیتی را خبر کنیم تا آن‌ها به (هیثم) حمله نکنند. با دخترم و خواهرم نزد نیرو‌های دفاعی رفتیم. اما آن‌ها نیامدند و گفتند به مرکز بروید. زمانیکه به خانه برگشتیم، گفتند هیثم را گرفتند. دیدیم که او را آویزان و با چاقو 30 ضربه به او وارد کرده بودند. طلا، پول و سلاح را بردند و خانه را هم آتش زده بودند.

عملیات قتل هیثم به دست جنایتکاران چهار ساعت طول کشید. وی بار‌ها تلاش کرد از خود و خانواده اش دفاع کند و اطلاعات به دست رسیده تاکید دارد، قربانی هیچ یکی از مهاجمان را به قتل نرسانده است.

یکی از اعضای خانواده قربانی گفت: از جلوی گردن و پشت گردن او را چاقو زدند 30 ضربه چاقو به او وارد کردند. چرا؟

* کمیساریای حقوق بشر عراق: فردی که در بغداد به طرز فجیع کشته شد، بی گناه بود

یک عضو کمیساریای حقوق بشر عراق (مرتبط با پارلمان) گفت که نوجوان کشته شده در حادثه «الوثبه» به کسی تیراندازی نکرده و بی گناه بود.

«هیمن باجلان» عضو کمیساریای حقوق بشر عراق (مرتبط با پارلمان) امروز (جمعه) به خبرنگاران گفت که «هیثم علی اسماعیل» فرد نوجوانی که روز گذشته در میدان «الوثبه» بغداد کشته و از تیر چراغ برق آویزان شد، بیگناه بود.

وی گفت که بر خلاف شایعه برخی رسانه‌ها او هیچ کسی را نکشته بود و نیروهای امنیتی حاضر در صحنه در خلال انجام این جنایت صرفا نگاه می‌کردند و به وظیفه خود عمل نکردند.

* تحت تعقیب قرار گرفتن عوامل قتل نوجوان عراقی

مرکز اطلاع رسانی شورای عالی قضایی این کشور تاکید کرده که که قاضی تحقیقات ویژه پرونده‌های مربوط به امنیت ملی تحقیقات در رابطه با جنایت قتل یک جوان در میدان «الوثبه» شهر بغداد را آغاز کرده و در حق همه افرادی که در ارتکاب این جنایت شنیع شرکت داشتند، احکام دستگیری صادر می‌شود.

* واکنش ها

در پی کشته شدن یک نوجوان در میدان الوثبه بغداد، واکنش‌های گسترده‌ای در محکوم کردن این اقدام مطرح شده است.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق، هیئت سازمان ملل در عراق (یونامی)، سفارت آمریکا در بغداد، مرکز اطلاع رسانی شورای عالی قضایی عراق و سازمان ها و شخصیت های عراقی با صدور بیانیه هایی قتل فجیع نوجوان عراقی را در بغداد محکوم کردند و شورای امنیت سازمان ملل از مقامات عراقی خواست پیرامون اقدامات خشونت‌آمیز علیه تظاهرکنندگان در این کشور تحقیق کند.

این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد، اعضای شورای امنیت نسبت به اقدامات خشونت‌آمیز و قتل تظاهرکنندگان بی‌دفاع نگران هستند.

شورای امنیت در ادامه از مقامات عراقی خواست پیرامون اقدامات خشونت‌آمیز علیه تظاهرکنندگان در این کشور تحقیق کند.

گفتنی است شهرهای مختلف عراق به ویژه پایتخت از نهم مهرماه مصادف با اول اکتبر صحنه اعتراضات مردمی است و اعتراض ها همچنان ادامه دارد.

این اعتراض ها تاکنون افزون بر کشته شدن صدها نفر، با حمله معترضان به مراکز عمومی و اداری خسارت های هنگفتی به عراق تحمیل کرده است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
طرف تک تیرانداز بوده و 11 نفر رو کشته