۰

آیا زنانی که در کربلا حضور و در قیام عاشورا نقش داشتند، به مقام شهدای کربلا می‌رسند؟

زنانی که با کاروان حسینی در قیام کربلا بویژه روز عاشورا حضور داشتند؛ مانند حضرت زینب( سلام الله علیها ) که پیام نهضت حسینی را منزل به منزل به گوش مردم عراق و شام و پس از آن به همه تاریخ رساند؛ بانویی مانند مادر وهب که فرزندش را در یاری رساندن امام حسین( علیه السلام ) تشویق می‌کند و پس از شهادتش نیز هنگامی که دشمن - برای تضعیف روحیه این مادر و دیگر زنان - سر فرزند را برای مادر وهب می‌آورد، این خانم شجاع با تمام شهامت می‌گوید ما سری را که در راه خدا داده‌ایم پس نمی‌گیریم و...؛
کد خبر: ۲۰۷۳۶۷
۰۷:۲۴ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
این‌که گفته شده هیچ‌کس به مقام شهدای کربلا نمی‌رسد، آیا معنایش این است؛ حتی زنانی که همراه کاروان امام حسین( علیه السلام ) حضور داشتند نیز به مقام آن 72 شهید نمی‌رسند؟ (البته می‌دانم که بعضی زنان هم در این واقعه شهید شده‌اند، منظورم سایر زنان (اکثریت) است). اگر این‌طور باشد و آن زنان به مقام شهدای کربلا نرسند، که برنده مردان هستند!، چون مسلماً آن زنان هم آمادگی و شجاعت و ایمان لازم برای شهادت در رکاب امام حسین( علیه السلام ) را داشته‌اند. لطفاً اصل سؤال را پاسخ دهید، چون همه می‌دانند که مقام آن زنان بسیار بالا است، اما سؤال این است که آیا به مقام شهدای کربلا می‌رسند؟
پاسخ اجمالی
زنانی که با کاروان حسینی در قیام کربلا بویژه روز عاشورا حضور داشتند؛ مانند حضرت زینب( سلام الله علیها ) که پیام نهضت حسینی را منزل به منزل به گوش مردم عراق و شام و پس از آن به همه تاریخ رساند؛ بانویی مانند مادر وهب که فرزندش را در یاری رساندن امام حسین( علیه السلام ) تشویق می‌کند و پس از شهادتش نیز هنگامی که دشمن - برای تضعیف روحیه این مادر و دیگر زنان - سر فرزند را برای مادر وهب می‌آورد، این خانم شجاع با تمام شهامت می‌گوید ما سری را که در راه خدا داده‌ایم پس نمی‌گیریم و...؛ زنانی که از جان و دل آماده نبرد و شهادت بودند، و تنها مانع ورودشان در نبرد، زن بودنشان بود، از پاداش همان مجاهدان و شهیدان مرد برخوردار خواهند بود.
در روایتی از پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) می‌خوانیم؛ زنانی که به دلیل زن بودنشان در خانه مانده‌اند، نیز پاداش مجاهدان را دارند، چه رسد به آنانی که تا حدودی در صحنه نبرد حضور داشته و رنج اسارت کشیده‌اند:
«رُوِیَ‏ أَنَّ النِّسَاءَ قُلْنَ لِرَسُولِ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) یَا رَسُولَ اللَّهِ ذَهَبَ‏ الرِّجَالُ‏ بِالْفَضْلِ بِالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمَا لَنَا عَمَلٌ نُدْرِکُ بِهِ عَمَلَ الْمُجَاهِدِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مِهْنَةُ إِحْدَاکُنَّ فِی بَیْتِهَا تُدْرِکَ عَمَلَ الْمُجَاهِدِینَ فِی سَبِیلِ اللَّه‏»؛[1] و روایت شده است که زنان به پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) گفتند: اى رسول خدا! مردان، ثواب و فضیلت جهاد در راه خدا را در ربودند. ما چه کارى انجام دهیم که به آن وسیله بتوانیم پاداش مجاهدان در راه خدا را دریابیم؟ فرمودند: کار خانه و اشتغال هر یک از شما برابر کار مجاهدان در راه خداوند است.
بر این اساس، این بانوان در قیامت در کنار شهدای عاشورا به همراه سید الشهدا وارد بهشت شده و در کنار آنان از نعمت‌های بهشتی بهره‌مند خواهند شد.

[1]. فتال نیشابورى، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج ‏2، ص 376، قم، رضى، چاپ اول، 1375ش.‏

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: