۰

مین، ویرانی، وبا و آلودگی؛ میراث داعش در دیرالزور

بعد از پایان درگیری‌ها میان نیروهای سوریه دموکراتیک و داعش در شهر هجین، همچنان این شهر شاهد ویرانی گسترده است و بیشتر مناطق بعد از یک سال از درگیری‌ها و بمباران متقابل میان دو طرف، ویرانه هستند.
کد خبر: ۲۰۷۲۵۹
۱۰:۵۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، ساکنان محلی شهر هجین و شهرک‌های السوسه، الشعفه و الباغوز گفتند که خدمات‌رسانی در این مناطق وجود ندارد و شورای مدنی وابسته به قسد تلاش کافی برای خارج کردن ده‌ها جسدی که زیر آوار ساختمان‌های ویران شده مانده، نکرده است.

به گفته ساکنان، مین‌های زیادی در شهر وجود دارد و هر بار جان تعدادی از غیرنظامیان از جمله کودکان را می‌گیرد. به نظر می‌رسد داعش در زمان آغاز جنگ با نیروهای سوریه دموکراتیک(قسد)‌ این مین‌ها را کار گذاشته بود.

همچنین در این شهرها انبوهی از زباله‌ها وجود دارد و فعالیت پالایشگاه‌های نفت موجب آلودگی هوا و آب و درنتیجه گسترش وبا شده است. حدود ۷۰۰۰ تن دچار وبا شده‌اند که بیشترشان کودک هستند.

زین العابدین العکیدی، فعال سوری اعلام کرد که ابتلا به وبا تنها محدود به مناطق حومه شرقی دیرالزور نیست بلکه در برخی مناطق حومه شمالی دیرالزور در شهر الصور و شهرک‌ها و روستاهای الرویشد، الزبه، معیزیله، عضمان و کشه نیز گسترش یافته است. در این مناطق نهادهایی برای معالجه افراد وجود ندارد و دلیل گسترش وبا آلودگی آب‌هایی است که از طریق تانکرها در روستاهای و شهرک‌های مذکور منتقل می‌شود و این آب ها آلوده هستند.

نهادهای وابسته به قسد نیز نمی‌توانند کاری کنند و مناطق شاهد کمبود کادر پزشکی و دارو هستند. این مساله باعث شده بسیاری از ساکنان مناطق تحت سیطره قسد برای معالجه کودکانشان به مناطق تحت سیطره نظام در غرب فرات بروند.

فعالان در شبکه‌های اجتماعی نیز بارها خواهان حل اوضاع شده‌اند.

محمد الشامی، فعال سوری تأکید کرد که دو نهاد محلی وابسته به قسد تعدادی از بیماران را معالجه کرده‌اند اما تعداد زیادی به وبا مبتلا هستند.

درحالی که همگان منتظر پاسخ جدی از سوی نهادهای پزشکی وابسته به قصد بودند، قسد فعالان را به بزرگنمایی بیماری وبا در این مناطق متهم کرده است.

اما الشامی تأکید کرد که وضعیت وخیم مناطق تحت سیطره قسد در حومه دیرالزور تنها به بیماری‌ها محدود نمی‌شود بلکه بیشتر مناطق هیچ خدماتی دریافت نمی‌کنند و فساد و آلودگی زیست محیطی نیز گسترش یافته است.

زین العابدین العکیدی از قسد به خاطر عدم خدمات رسانی به ساکنان به شدت انتقاد کرد و گفت که ساکنان از آب مناسب، برق و آموزش بی‌بهره هستند و قسد هیچ توجهی به این ساکنان که تقریبا هر هفته تظاهرات برگزار می‌کنند، ندارد.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: