۰

هزینه ساخت مسجد کمبریج انگلیس چگونه تأمین شد؟

برای ساخت نخستین مسجد دوستدار محیط‌ زیست اروپا که هفته گذشته به طور رسمی در شهر کمبریج انگلیس افتتاح شد، افراد و نهادهای زیادی از مناطق مختلف جهان کمک‌ مالی کردند.
کد خبر: ۲۰۶۷۴۱
۱۶:۲۴ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، در مراسم افتتاح مسجد کمبریج چهره‌های مختلفی حضور داشتند. از جمله این چهره‌ها «یوسف اسلام» خواننده مسلمان انگلیسی و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بودند که در تأمین بخشی از هزینه ساخت مسجد کمک کرده‌اند.

جمع‌آوری کمک مالی برای ساخت این مسجد در سال ۲۰۰۸ آغاز شد. در این سال زمینی برای ساخت مسجد به منظور ارائه خدمات به ۶ هزار مسلمان ساکن این منطقه خریداری شد. اما کار ساخت آن از ۲۰۱۶ آغاز شد و سه سال به طول انجامید.

این مسجد دارای بخش‌هایی از جمله نمازخانه زنانه، غسالخانه، پنل‌های خورشیدی، سیستم بازیافت آب باران، محوطه دارای عایق صدا برای خانواده‌هایی که با بچه‌های خود در مسجد حضور می‌یابند، سالن مطالعه، کافه و لانه پرندگان است.

هزینه ساخت این مسجد جمعا به ۲۴ میلیون پوند رسید و بنا بر اعلام وب‌سایت آن ده‌هزار مورد کمک نقدی برای ساخت آن جمع‌آوری شد. بیشترین کمک مالی به این پروژه از ترکیه و از سوی دولت و گروه‌های غیردولتی این کشور انجام شد که دو سوم هزینه آن را تأمین کردند. این کمک‌ها از طرف سازمان امور دینی این کشور و شرکت ساختمانی «یاپی مرکزی» اختصاص یافت. برآورد می‌شود، ترکیه ۱۶ میلیون پوند به ساخت آن کمک کرده است.

علاوه بر این نام برخی اعضای خاندان سلطنتی سعودی و صندوق ملی قطر در بین کمک‌کنندگان دیده می‌شود. همچنین هزاران نفر از مسلمانان محلی کمبریج و نیز مسلمانان کشورهای دور و نزدیک از جمله اندونزی، هنگ‌کنگ و آمریکا برای ساخت مسجد کمک مالی کردند. در سایت این مسجد نام عده زیادی از کمک‌کنندگان که از ۱۰ پوند به بالا کمک کرده‌اند به چشم می‌خورد.

از ۹ نفر هیئت امنای این مسجد، ۴ نفر را سازمان امور دینی ترکیه منصوب کرده است؛ اما در سایت این مسجد ذکر شده که هیئت امنای آن مستقل هستند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: