۰

چرا امام حسن( علیه السلام ) فرزندانشان را به نام پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) و امام حسین( علیه السلام ) آنان را به نام امام علی( علیه السلام ) نامگذاری کردند؟

در منابع روایی؛ برای امام حسن( علیه السلام ) پسرهایی به نام‌های: حسن، زید، طلحه، قاسم، ابوبکر، عبدالله، عمرو، عبدالرحمن، حسین، محمد، یعقوب و اسماعیل ذکر شده است. با نظر به این اسامی، روشن می‌شود که تعداد زیادی از آنها، ارتباطی با نام و القاب پیامبر گرامی اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) ندارد.
کد خبر: ۲۰۶۳۲۴
۰۶:۴۸ - ۱۶ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
چرا امام حسین( علیه السلام ) نام فرزندان خود را علی و امام حسن نام فرزندان خود را از القاب رسول الله انتخاب کرده‌اند؟ آیا این امر را می‌توان به معنای اختلاف دیدگاه این دو امام تلقی کرد؟
پاسخ اجمالی
در منابع روایی؛ برای امام حسن( علیه السلام ) پسرهایی به نام‌های: حسن، زید، طلحه، قاسم، ابوبکر، عبدالله، عمرو، عبدالرحمن، حسین، محمد، یعقوب و اسماعیل ذکر شده است.[1] با نظر به این اسامی، روشن می‌شود که تعداد زیادی از آنها، ارتباطی با نام و القاب پیامبر گرامی اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) ندارد.
اما این‌که چرا امام حسین( علیه السلام ) بر خلاف برادرشان، چند فرزند خود را «علی» نامید شاید بدین علت بود که در زمان حضرتشان، معاویه تلاشش را برای نابود کردن یاد و نام حضرت علی( علیه السلام ) به حداکثر رسانده بود و این رویکرد امام، تلاشی برای مبارزه با اهداف معاویه در نابودی نام امام علی( علیه السلام ) بود.[2]

[1]. ذهبی، شمس الدین، سیر اعلام النبلاء، ج 3، ص 379، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ سوم، 1405ق؛ شیخ مفید، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج ‏2، ص 20، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق.
[2]. ر. ک: امام حسین( علیه السلام ) و علت انتخاب نام علی برای فرزندان- 36784.

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: