۰

لاهه بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را آغاز کرد

علی‌رغم اعمال فشارهای واشنگتن بر دیوان کیفری بین‌المللی لاهه، نشست 3 روزه بررسی اتهامات نظامیان آمریکایی در افغانستان در هلند آغاز شد.
کد خبر: ۲۰۶۳۱۶
۱۳:۲۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، برای نخستین بار نشست استماع پرونده قربانیان جنایات‌ جنگی افغانستان در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه، آغاز شد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، در این نشست که در هلند به مدت 3 روز آغاز شده‌، اعضای این دادگاه اتهامات ارتکاب جرایم جنایی از سوی طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان را بررسی می‌کنند.

این نشست در حالی آغاز می‌شود که «جِی سکولو» وکیل شخصی رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته به لاهه سفر کرد تا مانع از آغاز تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایات ارتش آمریکا در افغانستان شود.

به گفته جِی سکولو، دیوان کیفری بین‌المللی هیچ صلاحیت قانونی برای تحقیق کردن علیه ارتش آمریکا ندارد.

راشاتودی روز گذشته گزارش داد که «فاتو بنسودا» رئیس دیوان کیفری بین‌المللی قرار است هفته جاری و برای بار دوم رسما درخواست تحقیقات درباره اتهام جنایات جنگی اعضای ارتش آمریکا را مطرح کند.

این قاضی دیوان لاهه پیش از این هم یک بار انجام تحقیقات درباره این موضوع را خواستار شده بود اما با فشارهای واشنگتن و لغو روادید سفر او به آمریکا مواجه شده بود.

پیش از این نیز «مایک پامپئو» وزیر خارجه در واکنش به از سرگیری بررسی جنایت جنگی نظامیان آمریکا در افغانستان اعلام کرده بود آمریکا عضویت دیوان کیفری بین المللی را نداشته و تصمیم برای از سرگیری مذاکرات نقض حاکمیت این کشور است.

در ماه آوریل سال جاری پس از آنکه دولت ترامپ روادید قاضی پرونده جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را صادر نکرد، دادگاه کیفری بین‌المللی تصمیم گرفت پرونده جنایت جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان را کنار گذاشته و از دستور کار خارج کند.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: