۱

مطالبه بازسازی آرامستان بقیع پیگیری می شود

با حضور نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی نخستین هم اندیشی ملی بقیع‌پژوهان برگزار شد.
کد خبر: ۲۰۶۱۰۲
۱۲:۳۵ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، اولین هم اندیشی بقیع پژوهان کشور به همت واحد بقیع پژوهی پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد.

این نشست با شرکت نمایندگان سابق و فعلی ولی فقیه در امور حج و زیارت، پژوهشگران و فعالان رسانه‌ای عرصه بقیع‌پژوهی و نیز نمایندگان شش گروه مردمی فعال در این حوزه برپا گردید.

* تشکیل واحد بقیع پژوهی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در این نشست برگزاری هم‌اندیشی ملی بقیع‌پژوهی را بسیار ارزشمند خواند و گفت: راه‌اندازی واحد بقیع پژوهی کار بسیار ارزشمندی است که در پژوهشکده حج و زیارت کلید خورده است، زیرا بقیع پس از حرم نبوی مهم‌ترین منطقه در مدینه منوره به شمار می‌آید که به‌عنوان مزار شریف ائمه اطهار علیهم‌السلام و اصحاب پیامبر (ص) شناخته می‌شود.

وی افزود: بقیع را از مهم‌ترین اماکن تاریخی می‌دانیم، همچنان که روایات زیادی در خصوص این مکان مقدس داریم، پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین هم توجه خاصی به بقیع داشتند، هم این توجهات نشان دهند این است که ائمه به بقیع اهمیت خاصی می‌دادند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های که برای بقیع ایجاد کرده‌اند سؤال‌های زیادی در میان مسلمانان ایجادشده است، بعد از مسجدالنبی شلوغ‌ترین مکان، بقیع بود و مورد توجه مسلمانان قرار می‌گرفت، حتی اهل سنت نیز در این مکان مقدس حضور می‌یافتند، این مسئله ایجاب می‌کند در این زمینه کار فاخری در عرصه پژوهش و احیای بقیع انجام گیرد.

سرپرست حجاج ایرانی یادآور شد: تراث و آثار بقیع و کسانی که در بقیع مدفون هستند هرکدام سرفصل بزرگی برای خودشان دارند، باید کاری کنیم که اختلاف دیدگاه‌ها و نظرات در این خصوص وجود دارد با راه‌اندازی این واحداین شبهات برطرف شود و برخی اسناد که در این زمینه وجود دارد و در منظر و نگاه افراد قرار داده شده آن را گردآوری و منتشر کنیم.

* جایگاه خاص بقیع در جهان اسلام

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «سید علی قاضی عسکر» نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت و مؤلف کتاب «تخریب و بازسازی بقیع به روایت اسناد» نیز گزارشی از فعالیت اجرا شده در حوزه بقیع‌پژوهی ارائه کرد و خواستار توجه و اهتمام بیشتری در این خصوص شد.

وی افزود: بقیع از اهمیت و جایگاه خاصی در جهان اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) برخوردار است، بیش از ۱۰ هزار شخصیت جهان اسلام در این مکان دفن هستند، لیکن بسیاری از مردم و شخصیت‌ها با ویژگی افراد مدفون‌شده در این مکان مقدس آشنا نیستند. ایشان به تدوین و انتشار کتاب‌ها، مقالات و پایان نامه هایی در این حوزه اشاره کردند و افزودند اما باید در این خصوص اقدام قابل‌توجهی صورت بگیرد.

حجت الاسلام قاضی عسکر از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی خواست در حوزه بقیع‌شناسی گام‌های پژوهشی و علمی بزرگی بردارند تا این مسئله در جامعه نهادینه شود. ایشان همچنین بر احیای بقیع تأکید کرد و یادآور شد: باید نام بقیع در همه‌جا زنده نگه داشته شود و پژوهشگران به این موضوع عنایت داشته باشند که بقیع از غربت خارج شود و آثار فاخری را ارائه کنیم.

* همایش بین المللی با هدف یادبود صدمین سال تخریب بقیع و مطالبه بازسازی آن

سپس رییس پژوهشکده حج و زیارت در این هم اندیشی علمی در سخنان کوتاهی از برخی اقدامات پژوهشکده حج و زیارت در ارتباط با بقیع‌شناسی از جمله تشکیل واحد بقیع‌پژوهی‌، برنامه‌ریزی برای همایش بین المللی «جنة البقیع؛ مضجع الائمة و الاصحاب» یادبود صدمین سال تخریب بقیع و مطالبه بازسازی آن خبرداد که در حال برنامه ریزی است.

دکتر «ضیایی» گفت: در آن از توانایی‌ها و پیشنهادات دوستان و فعالان عرصه بقیع و تمام نهادهای مردمی و حکومتی مرتبط بهره گیری خواهد شد.وی همچنین راه‌اندازی نشریه «بقیع شناسی» به زبان عربی و انگلیسی را از دیگر اولویت‌های این حوزه دانست.

* از صفحه اینترنتی "جنت البقیع" رونمایی شد

مسئول واحد بقیع پژوهی پژوهشکده نیز در این نشست که مسئولیت دعوت و برنامه ریزی این هم اندیشی را به عهده داشت . ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این واحد شامل شناسایی و دعوت و امضای تفاهم نامه با گروه‌های فعال در عرصه بقیع، دانست و از رونمایی از سایت اختصاصی «جنت البقیع» و صفحه های اجتماعی بقیع شناسی در شبکه های اجتماعی بله و اینستاگرام خبرداد.

وی تصریح کرد که وظیفه تعریف شده برای واحد بقیع پژوهی وظیف ستادی و هماهنگ کردن و مدیریت کردن فعالیت های فردی و پیونددادن فعالیت های جزیره ای با یکدیگر است.

حجت الاسلام دکتر نجاتی برنامه ریزی برای همایش بین المللی و کلان بقیع مضجع الائمه و الاصحاب را از کلان پروژه های این واحد دانست که با محوریت بعثه مقام معظم رهبری و همکاری و همراهی نهاد های مختلف مردمی و حکومتی درصدمین سال تخریب بقیع برگزارخواهد شد و در نظر است هریک از کمیته های تخصصی علمی ، هنری، حقوقی و...این همایش، نشستی را در هشتم شوال هر سال برگزار کرده و از آثار برتر این نشست ها در همایش نهایی تقدیر شود. طرح این همایش در حال بررسی و رایزنی است.

در ادامه جلسه جمعی از نویسندگان و پژوهشگران و نیز فعالان عرصه بقیع به گزارش اقدامات خود وارائه نظرات و پیشنهاداتشان در حوزه بقیع پرداختند از جمله این پژوهشگران آقایان محمد نوری، سیدمحمود سامانی، احمدخامه یار، و هم چنین حجج اسلام علی نوایی، حامد عبداللهی، عمار ابوطالبی، محمدباقرپورامینی،حیدرعلی جعفری بودند.

تعداد دیگری از حاضرین به نمایندگی از گروه های مردمی فعال در عرصه بقیع حضور داشتند از جمله :

حجج اسلام سیدکاظم خرسان به نمایندگی از موسسه الامام الحسن زیر مجموعه عتبه حسینیه (علیه السلام)، مناقبی به نمایندگی از موسسه میراث اسلامی، فولادی به نمایندگی از جناب حاج آقای لولاچیان و انجمن بقیع شناسی و سیدمحمدخادمی مدیرسایت ویکی شیعه اسپانیایی به نمایندگی از فعالان بین الملل عرصه بقیع و آقای نظافتی به نمایندگی گروه رسانه ای فطرس مدیا شرکت کردند.

هم چنین آقایان دکتر شاهرخ و ابراهیمی ،سلیمانی،سیدسلیمی،طاهری اعضای گروه بهشت بقیع بودند که به معرفی خود و گزارش اقداماتشان در این زمینه و طرح پیشنهادات خود اقدام کردند.

همچنین در از مجموعه یکصد سند از آرشیو اسناد مجلس شورای اسلامی درباره تخریب بقیع در حاشیه این نشست علمی به نمایش گذاشته شد.

در حاشیه این همایش تفاهم نامه همکاری میان پژوهشکده حج و زیارت و موسسه امام الحسین و نیز گروه فرهنگی بهشت بقیع امضا شد و طرفین بر تداوم و گسترش همکاری های متقابل در عرصه بقیع تاکید کردند.

گزارش تفصیلی این نشست علمی به زودی در سایت جنت البقیع منتشر خواهد شد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
با سلام مشکل کشور حل شده بود تا بجای قبرستان ارامستان گفته شود