۰

مذاکرات برای تشکیل دولت جدید عراق همزمان با ادامه اعتراضات

سیاسیون عراق در سایه تداوم اعتراضات در عراق با درخواست برای تغییر کامل طبقه سیاسی در حال رایزنی به امید دستیابی به توافقی بر سر تشکیل دولت جدید هستند.
کد خبر: ۲۰۵۸۰۸
۰۹:۰۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، سیاسیون عراق در سایه تداوم اعتراضات در عراق با درخواست برای تغییر کامل طبقه سیاسی در حال رایزنی به امید دستیابی به توافقی بر سر تشکیل دولت جدید هستند.

 به گفته یک منبع سیاسی عالی رتبه، احزاب سیاسی حتی قبل از اینکه پارلمان موافقت رسمی خود را با استعفای عادل عبدالمهدی،‌ نخست وزیر و دولتش در روز یکشنبه اعلام کند، مذاکرات خود را شروع کرده بودند. آنها به دیدارها با هدف بررسی مرحله آینده ادامه می‌دهند.

پارلمان عراق باید بر سر تشکیل دولت که تضمین‌کننده توازن قوا و موافقت تمام طرف‌های سیاسی باشد به توافق برسد.

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق روز دوشنبه گفت، پارلمان برای تصویب قانون جدید انتخابات با هدف احیای اعتماد در روند سیاسی و انتخاباتی تلاش می‌کند.

الحلبوسی رایزنی‌ها با روسای فراکسیون‌های پارلمانی و نمایندگان سازمان ملل در عراق را آغاز کرده است.

الحلبوسی همچنان با روسای فراکسیون‌های پارلمانی درباره بررسی سازوکار مکلف کردن نخست وزیر جدید دیدار خواهد داشت.

یک منبع در پارلمان عراق گفت، نشست الحلبوسی با روسای فراکسیون‌های پارلمانی به منظور بررسی پیش‌نویس قانون انتخابات سراسری و پیش‌نویس قانون کمیسیون عالی انتخابات خواهد بود که اخیرا در پارلمان مطرح شده است.

در این راستا فراکسیون سائرون مورد حمایت مقتدی صدر و بزرگترین فراکسیون پارلمانی از معرفی نامزدی برای تصدی پست نخست وزیری صرف نظر کرده و گفته ملت باید فردی را که برای این پست مناسب می‌دانند، انتخاب کنند.

گروه‌های سیاسی عراق ۴۵ روز برای تشکیل دولت جدید به جای دولت عبدالمهدی که با موافقت مرجع عالی قدر شیعیان استعفای خود را تقدیم کرد، فرصت دارند. در حال حاضر دولت عبدالمهدی دولت موقت محسوب می‌شود.

به لحاظ میدانی نیز یک منبع امنیتی اعلام کرد، معترضان روز دوشنبه سعی کردند به ساختمان استانداری کربلا یورش ببرند که در پی مداخله نیروهای امنیتی به درگیری انجامید.

هانی حیدری،‌ از نیروهای پلیس کربلا گفت، معترضان تلاش کردند برای دومین شب متوالی به ساختمان شورای استانداری کربلا در مرکز شهر وارد شوند.

وی افزود، نیروهای امنیتی سد راه مهاجمان شدند که به درگیری بین دو طرف انجامید.

حیدری خاطرنشان کرد، نیروهای امنیتی اطراف ساختمان استانداری را محاصره کرده‌اند تا مانع از ورود معترضان شوند.

در استان المثنی در جنوب نیز احمد منفی جوده، استاندار مدارس این استان را سه روز تعطیل اعلام کرده است.

وی بدون اشاره به دلیل این تصمیم گفت، مدارس استان طی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه تعطیل هستند.

این در حالی است که هیچ یک دانش‌آموزان و دانشجویان در راستای حمایت از اعتصاب سراسری در کشور در کلاس‌های درس حاضر نمی‌شوند.

از سوی دیگر، بیش از ۷۰ معترض نیز در جریان تلاش نگهبانان برای دور کردن آنها از مسجدی که شامل آرامگاه محمد باقر حکیم رئیس فقید مجلس اعلای اسلامی عراق در شهر نجف است، زخمی شدند.

از طرفی نشست‌های عشایر و چهره‌های شهر نجف برای پایان دادن به بحران این استان نیز راه به جایی نبرد. عشایر استان به مضمون بیانیه پایانی این نشست اعتراض کردند و همین امر موجب شکست این نشست شد.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: