۱

در یکی از اذکار می‌خوانیم: «یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی» اینکه امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) ما را هلاک کند و یا نکند معنایش چیست؟!

ابتدا باید گفت که عبارت مذکور «یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی»، در منابع روایی وارد نشده است بلکه گفته شده که یکی از بزرگان، در تشرف خود این ذکر را آموخته است.
کد خبر: ۲۰۵۵۵۹
۰۷:۳۶ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
این‌که می‌گوییم: «یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی»؛ مگر حضرت امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) ما را هلاک می‌کنند؟
پاسخ اجمالی
ابتدا باید گفت که عبارت مذکور «یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی»، در منابع روایی وارد نشده است بلکه گفته شده که یکی از بزرگان، در تشرف خود این ذکر را آموخته است.
به هر حال، در این‌باره باید گفت:
امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) خلیفه خدا است[1] و طبق حدیث ثقلین، هم‌طراز قرآن است.[2] همان‌طور که خدا هادی و مضلّ است[3] (هم هدایت کننده و هم گمراه کننده) و همان‌طور که قرآن موجب هدایت اهل تقوا است، عامل گمراهی افراد فاسق و ظالم است،[4] به همین صورت، امام زمان نیز عامل هدایت مؤمنان و گمراهی و هلاکت دنیاطلبان است؛ یعنی برخی از مردم به دلیل سرپیچی و مخالفت با قرآن و اهل بیت و امام زمان خود، به ورطه هلاکت و شقاوت می‌افتند. بنابراین، معنای این جمله این نیست که امام زمان افراد صالح و درست‌کار را هلاک می‌کند، بلکه همانگونه که قرآن در صورت بی‌توجهی و مخالفت، موجب هلاکت عده‌ای می‌شود، مخالفت با امام نیز می‌تواند به هلاکت افرادی بیانجامد و افراد باایمان در این ذکر، دست به دعا برمی‌دارند که چنین چیزی رخ ندهد.
[1]. «انسان و جانشینی در زمین»، 15440.
[2]. «معنای «عترت در حدیث ثقلین»، 34140.
[3]. رعد، 27.
[4]. اسراء، 82.

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
رجایی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
سلام کلا ذکر رو اشتباه گفتید درستش این هست یا الله یا محمد یا علی یا فاطمه یا حسن و یا حسین یا صاحب الزمان ادرکنی ولاتهلکنی