۰

شکایت ایاد علاوی از اظهارات مقامات ایرانی به سازمان ملل

نخست وزیر اسبق عراق اظهارات مکرر برخی مسئولان ایرانی که در آن تظاهرات کنندگان مسالمت جوی عراقی را به اموری متهم کرده اند محکوم و آن را مصداق دخالت در امور داخلی عراق دانست و افزود که در حال تدوین شکوائیه‌ای در این باره به سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب و سازمان ملل است.
کد خبر: ۲۰۵۳۴۲
۱۵:۰۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، ایاد علاوی، رئیس «المنبر العراقی» با انتشار بیانیه‌ای در پی اعلام استعفای «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، خواستار تشکیل دولت پیشبرد امور شد.

او در این بیانیه تأکید کرده که «با گذشت ۲ ماه از تظاهرات اعتراضی و مسالمت آمیز مردم و خشونت افراطی در برخورد با آن که باعث کشته شدن افراد بی گناه شد باید به افکار عمومی توضیح داد که در موضوع تظاهرات شخص عادل عبدالمهدی کمترین مسئولیت را دارد و بخش اعظم مسئولیت متوجه نوع و ساختار روند سیاسی عراق است».

او افزود که روند سیاسی عراق به مرحله آزارنده و ویرانگری رسیده که مبنای آن به حاشیه راندن و سرکوب و فرقه گرایی سیاسی و تبعیت از اراده‌های خارجی کشور‌های منطقه است که عراق را ضعیف و بازیچه کشور‌های دیگر کرده است.

علاوی تأکید کرد که با ایمان به میهن و ملت بار‌ها پیشنهاد‌های اصلاحی خود را مطرح کرده است و گفت که در شرایط کنونی باید دولت پیشبرد امور با مأموریت اجرای انتخابات سالم پیش از موعد در سقف زمانی حد اکثر ۴ یا ۵ ماهه شکل گیرد.

او همچنین خواستار انحلال کمیساریای عالی مستقل انتخابات و تشکیل کمیساریای تازه با عضویت نمایندگان اتحادیه صنفی معلمان و وکلا و اعضای سابق کمیساریا که هیچ شائبه‌ای درباره آن‌ها مطرح نباشد و نیز محاکمه مفسدان و عاملان کشتار ملت شد.

رئیس المنبر العراقی تأکید کرد که باید در این مرحله اراده عراق مستقل از دخالت اجنبی و تأثیرات اهانت آمیز کشور‌های منطقه باشد و کشور از وضعیت سهمیه بندی فرقه‌ای خارج و قانون اساسی تعدیل شود.

او همچنین برضرورت ممنوعیت تشکیل فهرست‌های انتخاباتی فرقه‌ای یا دینی و تدوین قانون جدید برای انتخابات شد.

علاوی در پایان اظهارات مکرر برخی مسئولان ایرانی که در آن تظاهرات کنندگان مسالمت جوی عراقی را به اموری متهم کرده اند محکوم و آن را مصداق دخالت در امور داخلی عراق دانست و افزود که در حال تدوین شکوائیه‌ای در این باره به سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب و سازمان ملل است.

علاوی که به عنوان نخستین نخست وزیر عراق در سال ۲۰۰۴ اداره امور را عراق در دست گرفت، علی رغم شیعه بودن، در جوانی عضو حزب بعث بوده و در حال حاضر هم روابط خوبی با مصر و امارات دارد.

او فروردین ماه سال جاری هم با حمایت از تعامل با ایران و مقابله با تحریم‌های آمریکا، به انتقاد از سیاست خارجی تهران پرداخته و گفته بود: «ایران به رفتار کنونی خود نمی‌تواند ادامه دهد؛ این کشور در مسائل مربوط به لبنان، سوریه، عراق و حتی مساله فلسطین دخالت می‌کند.»

منبع: PARSINE
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: