۰

بیانیه جدید آیت‌ الله سیستانی درباره اوضاع عراق

آیت الله سیستانی در بیانیه ای از تظاهرات کنندگان عراقی خواستند تا صف خود را از آشوبگران جدا کنند.
کد خبر: ۲۰۵۱۸۵
۰۸:۳۲ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، آیت الله «سید علی حسینی سیستانی» در خصوص تحولات اخیر در عراق، بیانیه‌ای صادر کردند و ضمن بیان حرمت خون انسانها، از معترضان خواستند تا صف خود را از آشوبگران جدا کنند.

این بیانیه روز جمعه 8 آذر 1398 توسط نماینده ایشان، حجت الاسلام و المسلمین «سید احمد الصافی» در خطبه‌های دوم نماز جمعه کربلا قرائت شد.

مرجعیت عالی دینی در بیانیه خود، با تسلیت به بازماندگان کشته های اتفاقات روزهای اخیر و آرزوی شفای عاجل برای زخمی ها دیگر بر حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز و مطالبات برحق آنها تاکید می کند و هشدار داد که هرگونه نادیده گرفتن مطالبات برحق مردم هزینه های سنگینی برای همه در عراق به دنبال خواهد داشت.

ایشان همچنین تلویحا از عملکرد دستگاه های امنیتی در تعامل با تظاهرکنندگان انتقاد کرده و گفته است که به نظر می رسد که دستگاه های ذیربط در تعامل با تحولات روزهای اخیر و جلوگیری از خونریزی، ناتوانی واضحی را به نمایش گذاشتند.

آیت الله سیستانی در ادامه بیانیه از پارلمان عراق خواست تا برای جلوگیری از رفتن عراق به سمت خشونت و نابودی بیشتر به وظیفه خود عمل کند، جهت تصویب قانون انتخاباتی جدید و در چارچوب منافع کشور تلاش نموده و را برای اجرای انتخاباتی سالم و پاک که انعکاس دهنده اراده ملت باشد، فراهم کند.

معظم له از مجلس عراق خواسته دیگری هم دارد و آن اینکه: با توجه به اعتراضات دو ماه گذشته و برای جلوگیری خونریزی، از پارلمان عراق که دولت فعلی از آن برخاسته می خواهد که در گزینه های خود در چارچوب منافع عراق و حفظ کشور تجدید نظر کند.

این امر به معنی درخواست استیضاح یا برکنار کردن دولت از سوی پارلمان است.

مرجعیت عالی دینی به مردم و مسؤولین هشدار داد که: دشمنان و عوامل آنها به دنبال نشر هرج و مرج، ویرانی و جنگ داخلی هستند تا کشور دوباره به عصر دیکتاتوری برگردد؛ بنابراین همه باید برای جلوگیری از رفتن کشور به این سراشیبی با همدیگر تلاش کنند.

در بیانیه آمده است که مرجعیت عالی دینی همواره پشتیبان ملت بوده و در راستای آنچه منافع ملت عراق است، هیچ وسیله ای جزء نصیحت و رهنمود ندارد؛ این ملت عراق است که باید آنچه را به صلاح خود و کشور است، برگزیند.

دراین بیانیه، مرجعیت عالی دینی همچنین از اتفاقات روزهای اخیر ــ بویژه ریخته شدن خون بسیاری و تعرض به اماکن مختلف و آتش زدن‌ آنها در "ناصریه" و "نجف اشرف" ــ ابراز تأسف کرده و نوشت: در این اتفاقات خون های زیادی ریخته شده و به بسیاری از مایملک خصوصی و عمومی آسیب رسیده و تخریب شده است.

مرجعیت عالی دینی عراق همچنین بر ضرورت حفاظت از دارایی های عمومی و خصوصی و ضرورت عدم ترک این دارایی ها برای تخریب توسط گروه های نفوذی تاکید کرده است.

وی از تظاهرکنندگان مسالمت آمیز خواسته است که نفوذی ها و تظاهرکنندگان غیر مسالمت آمیز را از خود دور کنند و به آنها اجازه ندهند که به دارایی های عمومی و خصوصی آسیب رسانده و آن را تخریب و به آتش بکشند.

حجت الاسلام الصافی نیز از معترضان خواست تا آشوبگران و کسانی که دست به تخریب می‌زنند را از میان خود بیرون انداخته و نگذارند که مسیر اعتراضات را به دست خود بگیرند.

نمانیده مرجعیت افزود: دشمنان به همراه ایادی و ابزارهای خود برای ایجاد آشوب و جنگ داخلی و بازگشت دیکتاتوری برنامه‌ریزی می‌کنند و بر همه ما واجب است تا با همکاری یکدیگر این فرصت را از آنان بگیریم.

نماینده آیت‌الله سیستانی تأکید کرد که خونریزی و مماشات در مسیر اصلاحات، هزینه‌های سنگینی بر روی دوش عراق می‌گذارد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: