۰

رشد کودک آزاری در استان مرکزی

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، کودک آزاری در استان مرکزی افزایش یافته است.
کد خبر: ۲۰۵۱۶۸
۱۳:۱۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»،زهرا امینی در اولین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در استان مرکزی که با حضور عباسی معاون امور بین الملل و حقوق بشر وزیر دادگستری برگزار شد، با اشاره به مسئولیت بهزیستی در خصوص ساماندهی وضعیت کودکان دچار آسیب در استان بیان کرد: استان مرکزی دارای پنج خانه نگهداری فرزندان بد سرپرست و بی سرپرست در دلیجان، خمین و اراک، دو مرکز ساماندهی کودکان کار در اراک، مراکز آموزش و توانبخشی معلولان در تفرش، آشتیان، اراک، شازند، محلات، خمین و دلیجان برای کودکان زیر ۱۴ سال و ۶ مرکز مشاوره ژنتیک غیردولتی است.

وی با اشاره به اینکه به فرد کمتر از ۱۸ سال کودک گفته می‌شود و آزارهای فکری، جسمی، جنسی و سوءاستفاده از کودکان زیر ۱۸ سال، کودک‌آزاری قلمداد می‌شود، گفت: غفلت به عنوان یک مصداق کودک‌آزاری، آسیب‌های روانی جدی به همراه دارد که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و برای کنترل کودک‌آزاری به عنوان یک مسئله فرهنگی، اجتماعی و پزشکی باید همه دستگاه‌های مرتبط ورود کنند.

امینی با اشاره به افزایش کودک‌آزاری در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیان کرد: در نیمه نخست سال ۹۷، بالغ بر ۱۲ دختر و ۹ پسر مورد آزار قرار گرفتند که این رقم در سال جاری به ۳۰ دختر و ۲۷ پسر رسیده است که در واقع هشداری برای همه مسئولان است تا خدمات خود را افزایش داده و تدابیر لازم را بیندیشند.

وی والدینی که فرزندان خود را رها کرده‌اند و مسئولیت آنها را نمی‌پذیرند، نبود تبصره قانونی برای والدین بی‌مسئولیت در قبال فرزندان خود، سلب مسئولیت نسبت به فرزند از جانب والدینی که پس از طلاق حضانت فرزند را بر عهده گرفته‌اند، نبود اوراق هویتی برای کودکان، پرهیز از نگهداری کودکان از جانب جد پس از طلاق یا نبود والدین را بخشی از چالش‌های جدی در حوزه کودکان برشمرد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی مداخله مبتنی بر جامعه و محیط، مداخله مبتنی بر خانواده و مداخله مبتنی بر مدرسه و محیط آموزشی را بخشی از راهکارهای مدنظر تا افق ۱۴۰۴ بیان کرد و گفت: در بحث مداخله مبتنی بر مدرسه و محیط آموزشی، ایجاد محیط عاری از خشونت، تدوین برنامه درستی متناسب با وضعیت کودک، پرهیز از اعمال خشونت و تنبیه، آموزش مربی و کادر مدرسه و برخورد با کودک بدون توسل به ترس، تهدید و تحقیر، مداخله سیستم قضایی در موضوعات، ممنوعیت کلیه اشکال خشونت علیه کودکان، آموزش قضات در زمینه حقوق کودکان و نحوه برخورد مناسب با کودکان آسیب‌پذیر و ... را از جمله پیشنهادات و راهکارهای مدنظر عنوان کرد.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: