۰

مختار ثقفی انتقام خون امام حسین( علیه السلام ) را گرفته و تمام قاتلان ایشان و یارانش را از دم تیغ گذراند. پس چرا خطاب به امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) می‌گوییم: «أین الطالب بدم المقتول بکربلاء»؟

با بررسی روایات مشاهده می‌کنیم که راه‌های گوناگونی برای خونخواهی شهیدان کربلا اعلام شده است:1. پیامبر خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «خداوند به موسی بن عمران( علیه السلام ) وحی فرستاد که: خود من انتقام حسین را از قاتلش خواهم گرفت».
کد خبر: ۲۰۵۰۷۲
۰۹:۰۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
امام حسین( علیه السلام ) در دعایی عرضه داشت: «پروردگارا! آن جوان ثقفی را بر آنان مسلط کن تا جام تلخ مرگ و ذلت را به ایشان بچشاند. از قاتلان ما کسی را باقی نگذارد ... انتقام مرا و دوستان و خاندان و شیعیانم را از اینان بگیرد...». سؤال این‌جا است که پس چرا می‌گوییم: «أَیْنَ‏ الطَّالِبُ‏ بِدَمِ‏ الْمَقْتُولِ‏ بِکَرْبَلَاء» که اشاره به امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) دارد؟
پاسخ اجمالی
با بررسی روایات مشاهده می‌کنیم که راه‌های گوناگونی برای خونخواهی شهیدان کربلا اعلام شده است:
1. پیامبر خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «خداوند به موسی بن عمران( علیه السلام ) وحی فرستاد که: خود من انتقام حسین را از قاتلش خواهم گرفت».[1]
2. در بخشی از دعای ندبه؛[2] امام زمان( علیه السلام )، به عنوان فردی معرّفی شده است که در صدد خونخواهی امام حسین( علیه السلام ) است.[3]
3. امام حسین( علیه السلام ) در دعایی عرضه داشت: «پروردگارا! آن جوان ثقفی را بر آنان مسلط کن تا جام تلخ مرگ و ذلت را به ایشان بچشاند. از قاتلان ما کسی را باقی نگذارد ... انتقام مرا و دوستان و خاندان و شیعیانم را از اینان بگیرد...».[4]
مشخص است که مختار ثقفی مصداق این روایت است. [5]
برای جمع میان این روایات، دو مطلب بیان می‌شود:
الف) خداوند متعال به وسیله افراد متعددی انتقام خود را از قاتلان امام حسین( علیه السلام ) می‌گیرد.
ب) امام حسین( علیه السلام ) تنها یک فرد نبود که تنها با قصاص قاتلان و یا مرگ آنان، ماجرا پایان یابد، دشمنان با کشتن امام، تصمیم به نابودی کامل یک اندیشه داشتند و گرچه کاملاً به هدف خود نرسیدند، اما در طرف مقابل، اهداف پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت( علیه السلام ) نیز کاملاً برآورده نشد، پس تا زمانی که اندیشه باطل کاملاً نابود نشده و اندیشه حق عالمگیر نشود، گویا هنوز انتقام این خون گرفته نشده است و تنها کسی که می‌تواند این هدف را به صورت کامل محقق سازد، امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) است؛ از این‌رو حضرتشان را منتقم خون شهدای کربلا می‌نامند.
[1]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا( علیه السلام )، ج 2، ص 47، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1378ق.
[2]. «بررسی دعای ندبه»، 58729.
[3]. ابن مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، ص 579، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1419ق.
[4]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ‏45، ص 10، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق؛ ر. ک: انگیزه قیام مختار و رفتار امام سجاد( علیه السلام ) با آن»، 41763.
[5]. «شخصیت مختار از نگاه مورخان»، 11814.

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: