۰

تداوم تظاهرات و دعوت از وزیر دفاع برای توضیح در پارلمان

افزایش شمار قربانیان، تداوم روند بستن راه‌ها در استان‌های مختلف، اعتراض به تداوم بسته ماندن مدارس، هشدار پارلمان درباره دشمنان نفوذی از خبرهای جدید اعتراضات در عراق است.
کد خبر: ۲۰۵۰۲۰
۱۵:۲۷ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، در سایه تداوم اعترا‌ض‌ها در بغداد و سایر استان‌های مرکزی و جنوبی این کشور، وزیر دفاع عراق امروز در پارلمان حاضر شد تا درباره اظهارات اخیرش شفاف‌سازی کند.

کمیسیون حقوق بشر پارلمان از نخست‌وزیر خواستا عاملان هرج‌ومرج ایجاد شده در کشور را شناسایی کند. عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر نیز طی نشست امروز هیأت دولت، گفت که کشور با یک فتنه بزرگ روبه‌روست و دولت نمی‌تواند در قبال تجاوزهای صورت گرفته دست‌بسته بماند. وی در ادامه با اشاره به حوادث تاسف‌بار در جریان تظاهرات‌ها، از آزادی دو هزار و ۵۰۰ معترض خبر داد.

از سوی دیگر شماری از خانواده‌های دانش‌آموزان عراقی نیز به تداوم بسته ماندن مدارس و محرومیت فرزندانشان از تحصیل به دلیل تظاهرات‌ها و اعتصاب‌های جاری در کشور اعتراض کردند.

وزیر دفاع عراق در پارلمان درباره طرف سوم اعتراض‌های عراق می‌گوید

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، امروز میزبان «نجاح الشمری» وزیر دفاع این کشور و شماری از فرماندهان نظامی کشور است. یک منبع آگاه در پارلمان عراق، هدف از این نشست را بررسی مسئله وارد کردن بمب‌های گاز اشک آوری که علیه تظاهرات‌کنندگان استفاده شده و نیز تحولات امنیتی اخیر در کشور دانست.

وی دلیل اصلی این نشست را شناسایی طرف سومی که وزیر کشور بارها طی سخنانی آن را مسئول کشتار افرادی از هر دو طرف معترضان و نیروهای امنیتی می‌داند، دانست.

هشدار کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق درباره دشمنان نفوذی

«ارشد الصالحی» رئیس کمیسیون حقوق بشر در پارلمان عراق درباره دشمنانی که تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی را به منظور تشدید بحران در کشور هدف قرار می‌دهند، هشدار دارد.

وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» اظهار داشت: کمیسیون حقوق بشر پارلمان از روز نخست اعتراض‌ها تلاش کرد تا صدای شهروندان را به کوش دولت برساند و در کنار معترضان و حق قانونی آنها در برگزاری تظاهرات‌های مسالمت آمیز و حفظ اموال عمومی و خصوصی قرار گرفت.

الصالحی توضیح داد: این کمیسیون همچنین در کنار نیروهای امنیتی کشور ماند و از آنها خواست تا از خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان استفاده نکنند و از شلیک گلوله و گاز اشک آور به سوی معترضان خودداری کنند. اما واقعیت این است که برخی دشمنان نفوذی در عراق، تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی را به یک میزان هدف قرار داده‌اند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق از عبدالمهدی خواست تا طرف‌های مسئول در آتش زدن و ایجاد هرج و مرج در بغداد و سایر شهرهای این کشور را شناسایی و معرفی کند.

وی از هماهنگ‌کنندگان تظاهرات‌های عراق خواست تا بعد مسالمت‌آمیز اعتراض‌ها را حفظ کنند. معترضان نمی‌توانند هرج و مرج و آتش زدن اماکن تجاری و ساختمان‌های دولتی و خصوصی را تایید کنند.

افزایش شمار قربانیان اعتراض‌های عراق

افزایش شمار قربانیان تظاهرات‌های عراق«علی البیاتی» عضو کمیساریای عالی حقوق بشر عراق، آمار جدیدی از شمار قربانیان تظاهرات‌های اخیر در این کشور ارائه داد و اعلام کرد که طی تظاهرات‌های بغداد و استانهای دیگر از اول اکتبر تا ۱۰ نوامبر، ۲ هزار و ۴۵۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند و به ۲۵۴ ملک و ساختمان خصوصی و دولتی خسارت وارده شده است.

آزادی یک سرتیپ ربوده شده در بغداد در جریان تظاهرات‌ها

وزیر کشور عراق، امروز از آزادی سرتیپ «یاسر عبدالجبار» که چند روز پیش در بغداد در سایه تداوم تظاهرات‌های مردمی، از سوی افراد ناشناس ربوده شده بود، خبر داد.

«یاسین الیاسری» طی بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهایی به ریاست مدیر مبارزه با جرایم عراق، موفق شدند، سرتیپ عبدالجبار را که مدیر یکی از مراکز آموزش عالی در وزارت کشور بود، آزاد کنند.

اعتراض خانواده‌های دانش‌آموزان به نادیده گرفته شدن حق تحصیل فرزندانشان

در حالی که به دلیل تظاهرات‌های مردمی عراق بسیاری از مدارس این کشور بسته‌ شده‌اند، شماری از خانواده‌های دانش آموزان عراقی، خواستار احترام معترضان به حق فرزندانشان در تحصیل شدند و از معترضان خواستند که از هدف قرار دادن مدارس و ساختمان‌های دولتی چه آموزشی و چه غیرآموزشی پرهیز کنند. زیرا این امور به زندگی هزاران شهروند دیگر عراق نیز مربوط می‌شود.

این خانواده‌ها با انتشار پست‌ها و تصاویری در شبکه‌های اجتماعی درباره تداوم بسته ماندن مدارس و نادیده گرفته شدن حق آموزش کودکان، هشدار دادند.

تداوم تظاهرات‌ها در استان‌های عراق

تظاهرات‌ها امروز در پایتخت‌ عراق و استانهای جنوبی و مرکزی این کشور همچنان ادامه دارد که جزئیات تحولات میدانی این استانها در ادامه می‌آید.

آزادی 2500 نفر از معترضان بازداشت شده

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، در نشست امروز هیأت دولت به بررسی تظاهرات‌های جاری در کشور و نحوه تعامل با معترضان پرداخت و از آزادی دو هزار و ۵۰۰ نفر از بازداشتی‌ها طی تظاهرات‌های جاری در کشور خبر داد و گفت هنوز ۲۴۰ نفر در بازداشت به سر می‌برند که به دلیل قضایای جنایی در حبسند و پس از تکمیل اقدامات قانونی آزاد خواهند شد.

بغداد

تظاهرات‌ها در پایتخت عراق، امروز نیز ادامه دارد و معترضان با بستن جاده‌ها و خیابان‌های اصلی خواستار پاسخگویی دولت به مطالباتشان هستند.

سخنگوی وزارت کشور عراق نیز از دستگیری شماری از خرابکاران که قصد داشتند، اماکن تجاری را در پایتخت به آتش بکشند خبر داد و گفت که بزودی در حق این افراد احکامی قضایی صادر و اعلام خواهد شد.

امروز یک منبع امنیتی از اقدام معترضان در منطقه کاظمین واقع در شمال بغداد در بستن اداره آموزش و پرورش «الکرخ» خبر داد.

بصره

معترضان عراقی از صبح امروز (چهارشنبه ۲۷ نوامبر)، اغلب جاده‌ها در استان نفتی بصره واقع در جنوب عراق را بسته‌اند. رسانه‌های عراقی امروز تصاویری از بسته شدن جاده فاو - ابی‌الخصیب در استان بصره با تابوت کشته‌های تظاهرات‌های اخیر در این استان، منتشر کردند.

بر اساس این گزارش از بامداد امروز، معترضان عراقی این خیابان را که از خیابان‌های اصلی و مهم شهر بصره به شمار می‌رود، با تابوت کشته‌های خود بستند. پیش از این معترضان خیابان‌ها و پل‌های مختلف را با آتش زدن لاستیک خودروها می‌بستند.

تظاهرات‌کنندگان در بصره، امروز بار دیگر کلیه پلها و خیابان‌های اصلی را بستند و تردد در این شهر، فلج شده است. معترضان در تقاطع التربیه در بصره، امروز خواستار آزادی 10 معترضی هستند که سه‌شنبه (دیروز) دستگیر شدند.

المثنی

به نوشته پایگاه خبری «شفق نیوز»، با وجود تشدید تدابیر امنیتی در استان «المثنی»، دانشجویان این استان در کنار سایر معترضان، خیابان منتهی به اداره آموزش و پرورش را بسته‌اند.

هرچند که استانداری المثنی، شب گذشته اعلام کرده بود که ادارات این استان چهارشنبه و پنجشنبه، به منظور حفاظت و حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز تعطیل خواهند بود.

الدیوانیه

در الدیوانیه نیز، معترضان با آتش زدن لاستیک‌های خودورها، جاده الدیوانیه به بابل را بستند.

نجف

معترضان در استان نجف اشرف نیز شهرداری‌ها را بستند.

ذی‌قار

معترضان در مرکز استان ذی‌قار، به منظور کمک به تردد ساکنان شهر الناصریه، ساعتهای بسته بودن پل‌ها و خیابان‌های اصلی را مشخص و اعلام کردند. سه پل حیاتی الزیتون، النصر و الحضارات همچنان در این شهر بسته‌اند و تردد در آنها میسر نیست.

این در حالی است که استانداری ذی‌قار نیز دیروز، از تعطیلی ادارات این استان برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، به منظور حفاظت و حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز خبر داد.

کربلا

معترضان در کربلای معلی نیز، خیابان‌های «السناتر»، «حی الرمضان»، «حی المعلمین»، «الضریبة»، «حی الحسین» و «الجایر» را بستند.

 

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: