۰

روایتی که می‌گوید اطاعت از حضرت فاطمه( سلام الله علیها ) بر همه حتی بر پیامبران واجب است، سند صحیح دارد؟!

این روایت از لحاظ سندی ضعیف است؛ چون در سلسله سند آن فردی به نام «جعفر بن محمّد بن مالک» وجود دارد که به دروغ‌گویی متهم بوده و برخی اندیشمندان رجالی معتقدند که تمام عیب‌های یک راوی در او جمع است و حدیثش مورد قبول نیست. اما از لحاظ محتوا می‌توان این روایت را توجیه کرد؛ زیرا مسلّم است که اطاعت از آن بانوی مکرم بر غیر معصومان( علیه السلام ) واجب است.
کد خبر: ۲۰۴۹۶۷
۱۱:۲۲ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پاسخ اجمالی
در برخی منابع روایی، روایتی از امام باقر( علیه السلام ) نقل شده است که اطاعت از حضرت زهرا( سلام الله علیها ) را بر تمام مخلوقات عالم واجب شمرده شده است:
«...وَ لَقَدْ کَانَتْ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهَا) طَاعَتُهَا مَفْرُوضَةً عَلَى‏ جَمِیعِ‏ مَنْ‏ خَلَقَ‏ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ وَ الْبَهَائِمِ وَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمَلَائِکَةِ....»؛[1]
اطاعت از حضرت فاطمه( علیه السلام ) بر همه مخلوقات اعم از جنیان و آدمیان و پرندگان و چهارپایان و پیامبران و ملائکه واجب است.
این روایت از لحاظ سندی ضعیف است؛ چون در سلسله سند آن فردی به نام «جعفر بن محمّد بن مالک» وجود دارد که به دروغ‌گویی متهم بوده و برخی اندیشمندان رجالی معتقدند که تمام عیب‌های یک راوی در او جمع است و حدیثش مورد قبول نیست.[2] اما از لحاظ محتوا می‌توان این روایت را توجیه کرد؛ زیرا مسلّم است که اطاعت از آن بانوی مکرم بر غیر معصومان( علیه السلام ) واجب است و نیز اگر فرمانی برای معصومان( علیه السلام ) صادر کنند، فرمانی از جانب خودشان نبوده، بلکه همان فرمان پروردگار است که اطاعتش بر همه – حتی معصومان – واجب و لازم است.[3]

[1]. طبرى آملى صغیر، محمد بن جریر بن رستم‏، دلائل الإمامة، ص 106، قم، مؤسسة البعثة، 1413ق‏.
[2]. واسطی بغدادی، احمد بن حسین‏، الرجال( لابن الغضائری)، محقق، مصحح، حسینى، محمد رضا، ص 48، قم، دار الحدیث‏، چاپ اول، 1364ش‏.
[3]. در ارتباط با این پاسخ، ر.ک: « معنای حدیث لولا فاطمه»، 8251؛ «اطاعت اهل بیت( علیه السلام ) موجب نظم شریعت و مایه وحدت»27630؛ « حجت بودن حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) بر ائمه»، 24113.

 

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: