۰

آیا «سلاله» لقبی از القاب حضرت فاطمه زهرا( سلام الله علیها ) است؟

واژه «سلاله» در لغت به معنای چیزی است که منشأش چیز دیگرى باشد؛ لذا به فرزند، نژاد و نسل انسان از این جهت که از انسان باقی می‌ماند، سلاله گفته می‌شود و یکی از نام‌های نطفه انسان نیز سلاله است.
کد خبر: ۲۰۴۸۶۶
۰۶:۳۳ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پاسخ اجمالی
واژه «سلاله» در لغت به معنای چیزی است که منشأش چیز دیگرى باشد؛ لذا به فرزند، نژاد و نسل انسان از این جهت که از انسان باقی می‌ماند، سلاله گفته می‌شود و یکی از نام‌های نطفه انسان نیز سلاله است.[1]
از آن‌جا که حضرت زهرا( سلام الله علیها ) فرزند پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) است، به حضرتشان می‌توان «سلالة النبی» گفت، اما نه آن‌که خود (سلاله) لقبی برای ایشان باشد.
در همین راستا، شعری منسوب به امام حسین( علیه السلام ) نیز وجود دارد که در آن از واژه «سلاله» برای مادر بزرگوارشان استفاده شده است:
وَ فَاطِمُ‏ أُمِّی مِنْ سُلَالَةِ أَحْمَدٍ
وَ عَمِّی یُدْعَى ذَا الْجَنَاحَیْنِ جَعْفَر[2]
و مادرم فاطمه از نسل احمد است
و عموی من جعفر صاحب دو بال(ذوالجناحین) خوانده می‌شود.[3]

[1]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق، مصحح، میر دامادی، جمال الدین،‏ ج 11، ص 339، بیروت، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق.
[2]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب ع، ج 4، ص 80، قم، علامه، چاپ اول، 1379ق.
[3]. ر. ک: «القاب حضرت زهرا( سلام الله علیها ) در احادیث و منابع اسلامی»، 5380؛ «حضرت زهرا، اسامی و القاب»، 5525؛ «حلما از القاب حضرت زینب»، 28803.

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: