۰

آلودگی هوا باعث سقط جنین می‌شود؟

زندگی در معرض هوای آلوده عامل موثری در نابودی و سوزش سیستم تنفسی است که منجر به پیش فعالی، خواب آلودگی و پرخاشگری می‌شود.
کد خبر: ۲۰۴۶۵۳
۱۳:۴۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، در سال‌های گذشته بسیاری از ما هنگام بروز آلودگی هوا به گونه‌ای وحشت زده می‌شدیم که ترس از این موضوع ما را خانه نشین می‌کرد و افکار بیهوده باعث می‌شد تا قید کار را بزنیم اما امروزه بسیاری از ما با وجود هوای آلوده هیچ توجهی به توصیه‌های پزشک برای ماندن در منزل نداریم.

زندگی در معرض هوای آلوده عامل موثری در نابودی و سوزش سیستم تنفسی است که منجر به پیش فعالی، خواب آلودگی، پرخاشگری، افسردگی، افزایش احتمال به انواع سرطان‌ها مخصوصا سرطان ریه و اختلالات روانی دربدن خواهد شد.

بروز بیماری‌های قلبی- تنفسی، بروز سرفه‌های طولانی مدت، افزایش استرس، آسیب به سلول‌های تنفسی، سرعت پیری ریه ها، کاهش و نابودی عملکرد و ظرفیت ریه ها، بروز بیماریی‌هایی مانند: آسم، برونشیت، سرطان‌های ریوی، سفید شدن مو و کاهش طول عمر از اثرات دائمی آلودگی هوا بر سلامت افراد است.
آلودگی هوا عاملی موثر در سقط جنین

وجود سرب در هوای آلوده علاوه بر آسیب به سلامت جسمی افراد، باعث بروز اختلالات روانی مانند آسیب به سیستم عصبی، فراموشی، مسمومیت، حالت تهوع، جنون، بیماری‌های لرزشی، سرگیجه و استرس خواهد شد. همچنین هوای آلوده در زنان باردار منجر به سقط جنین، اوتیسم و تولد نوزادان عقب افتاده می شود.

رابطه هوای آلوده با خشم

هوای آلوده باعث افزایش بی حوصلگی، عصبانیت، افسردگی، خشم، بهم ریختن تمرکز و کُند شدن ذهن خواهد شد. وجود هوای آلوده می‌تواند باعث کاهش انتقال اکسیژن به مغز و وجود مشکلات زیادی برای ریه و قلب انسان شود.

اثرات منفی هوای آلوده بر شخصیت فرد

آلودگی هوا یکی از موثر‌ترین موارد در ضعیف کردن قدرت تصمیم گیری و افسرده کردن افراد است چرا که هوای آلوده می‌تواند باعث تبدیل یک فردِ شاد و پر انرژی به انسانی غمگین و گوشه گیر شود. این عامل باعث بروز بیماری آلزایمر، تپش، حمله قلبی و تنگی نفس در افراد میانسال شود و همچنین بیماری «خود بیمارانگاری» دراثر آلودگی هوا با بروز علائمی مانند وسواس خود را نشان می‌دهد.

بیماری‌های مرتبط با هوای آلوده

آلودگی هوا باعث بروز بیماری‌های قلبی مانند: بیماری شریان اکلیلی و نارسایی احتقانی قلب، آسم، آمفزیم و بیماری مزمن انسداد ریه در بدن افراد خواهد شد و سلامتی آنها را به مخاطره می‌اندازد.

عواقب آلودگی هوا بیشتر گریبانگیر چه افرادی است؟

تاثیر آلودگی هوا در بانوان باردار، فعالیت کارگران در محیط باز، کودکان زیر ۱۴ سال، ورزشکاران و افراد سالمند به مراتب بیش ازسایر افراد است.

تاثیر ذرات جامد آلودگی هوا بر سلامتی

دوده، فلزات، نیترات، سولفات، غبار، آب و لاستیک تایر از ذرات جامد ترکیبات آلودگی هواست که بر اثر واکنش گاز‌هایی مانند اکسید نیتروژن تشکیل می‌شود و می‌تواند در آرامش ذهن و قلب شما تاثیر منفی بگذارد.

طبق پژوهش‌های انجام شده در سال ۲۰۱۳ آلودگی هوا هر ساله بیش از جمعیت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند. جالب است بدانید که هر انسان به طور متوسط روزانه ۳ هزار گالن هوا تنفس می‌کند که به معنای ورود و خروج هوا به ریه‌های انسان است بنابراین در صورت نفوذ هوای آلوده به بدن انسان، خطر ابتلا به سرطان ریه افزایش پیدا می‌کند.

به گفته بسیاری از متخصصان و پزشکان دنیا، نوشیدن و مصرف مایعات و مواد غذایی و اضافه کردن آنان به لیست روزانه وعده‌های غذایی تاثیر بسیار زیادی در پاک کردن بدن انسان از آلاینده‌های شیمیایی خواهد گذاشت.

مصرف آنتی اکسیدان‌هایی مانند C , E- بتاکاروتن - سیلنیوم به علت وجود مواد مغذی در خود از نفوذ هوای آلوده و عفونت به بدن پیشگیری خواهد کرد.

مصرف ویتامین E
مصرف روزانه ویتامین E مانند گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی قوی در هوای آلوده به شدت توصیه می‌شود.

مصرف روزانه شیر و لبنیات

باید بدانید که خوردن شیر و لبنیات پرچرب در هوای آلوده باعث بروز انواع بیماری‌ها مانند: بروز سرطان و عفونت در ریه‌های انسان می‌شود، اما مصرف لبنیات کم چرب تاثیر زیادی در جلوگیری از نفوذ آلاینده‌های شیمیایی در ریه‌ها دارد و باعث بهبود سردرد، تهوع، سرگیجه و تنگی نفس خواهد شد.

استفاده از روغن زیتون در زمان آلودگی هوا

یکی از مناسب‌ترین تغذیه‌های مناسب مصرف روزانه روغن زیتون به علت وجود ویتامین E در آن است. در زمان آلودگی هوا مصرف روغن زیتون در کنار غذا و سالاد از نفوذ ویروس ها، باکتری‌ها و آلاینده‌های شیمیایی به بدن جلوگیری می‌کند.

مصرف سبزیجات و میوه جات تازه

با مصرف روزانه محصولات گیاهی و میوه‌های تازه مانند: سیب، هویج، شلغم، سیب زمینی، چغندر، پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، کیوی و غلات سبوس‌دار از عوارض ناشی ذرات و آلاینده‌های شیمیایی به داخل جلوگیری کنید.

طبق پژوهش‌های علمی انجام شده مصرف کلم بروکلی در کنار وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام تنفس شما را در هوای آلوده راحت‌تر خواهد کرد.

استفاده از تخم کتان در روزهای آلودگی هوا

در تحقیقات انجام شده به علت وجود اسید‌های چرب امگا ۳ در تخم کتان مانند آنتی اکسیدان فیتو استروژن و ترکیب آن‌ها با غذا‌هایی مانند سوپ و سالاد در جلوگیری از عفونت در بدن و برای کسانی که فشار خون بالا و بیماری قلبی دارند بسیار مفید است. بهتر است تخم کتان را از عطاری‌های قابل اعتماد خریداری کنید و در صورت انتخاب حواستان باشد که تخم کتان به رنگ قهوه‌ای روشن و شفاف به دستتان برسد.

مصرف روزانه سیر و پیاز

از موثر‌ترین مواد غذایی توصیه شده در هنگام آلودگی هوا می‌توان به سیر و پیاز اشاره کرد که خواص آنتی اکسیدان مغذی آن باعث بروز آلاینده‌های هوا و رادیکال‌های آزاد به سیستم حیاتی و امنیتی بدن خواهد شد. طبق بررسی‌های بخش پزشکی دانشگاه مریلند؛ آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند از بروز عفونت به داخل سینوس‌ها و آلرژی‌های مرتبط با این موضوع جلوگیری کنند.
مصرف ماهی بخار پز

ماهی تنوری یا آب پز به علت اسید‌های چرب امگا ۳ و سلنیوم مانند کیلکا، کولی، ساردین، خال مخالی، قباد، سالمون، شاه ماهی، قزل‌آلا، میگو و ماهی‌های آزاد می‌تواند از اثرات منفی و زیان بار نفوذ آلاینده‌های هوا به کسانی که مبتلا به بیماری آسم، تنگی نفس، مشکلات قلبی و عفونت‌ها هستند پیشگیری کند.

سس یا رب گوجه فرنگی

از مناسب‌ترین مواد غذایی موجود برای تغذیه در هنگام آلودگی هوا سس یا رب گوجه فرنگی را می‌توان نام برد. چرا که لیکوپن موجود در برخی مواد غذایی که حاوی سس یا رب گوجه فرنگی هستند می‌توانند با نقش حفاظتی خود در کاهش آسم، آلرژی و مشکلات تنفسی نقش مفیدی ایفا کنند.
نوشیدن آب انار، چای سبز، چای سفید و قهوه

به علت وجود ترکیبات فلاونوئیدی در مایعاتی مانند آب انار، چای سبز، چای سفید و قهوه به دلیل کاهش رادیکال‌های مضر آزاد در هوا به ریه‌های انسان پیشنهاد ما به شما افزودن این نوشیدنی‌ها به لیست برنامه غذایی و مصرف حد اقل روزی یک بار در هفته هنگام آلودگی هواست.
مصرف بروکلی و جوانه‌های آن

طبق تحقیقات علمی در دانشگاه جان هاپکینز؛ نوشیدن نصف فنجان نوشابه جوانه بروکلی به مدت ۱۲ هفته می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر باشد و مصرف آن تا حد زیادی از نفوذ آلاینده‌های شیمیایی، آلوده، مضر به بدن خطر‌های زیانبار ناشی از اکرولیین و بنزین را کاهش دهد.

مواد غذایی زیانبار هنگام آلودگی هوا

در زمان بروز هوای آلوده مصرف خوراکی‌های مضر مانند: چیپس، پفک، انواع کنسرها، لواشک و آلوچه را به علت خاصیت اسیدی آن از لیست مصرف موادغذایی خود حذف کنید. چرا که مصرف این خوراکی‌های مضر و چرب به علت اشباع غذا‌های پر پروتئین مانند فست فود و غذا‌های آماده در درون خود باعث نفوذ سلول‌های چربی در بدن، افزایش وزن و ابتلا به انواع سرطان‌های گوناگون در انسان خواهد شد.

البته به دلیل نبود اکسیژن کافی در هوا بهتر است از مصرف ادویه هایی مانند فلفل سیاه و ادویه‌های تند به علت افزایش متابولیسم در بدن و مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند چای سیاه، قهوه، نسکافه، انواع غذا‌های سرخ شده و سوخته پیشگیری کنید. همچنین استفاده از ماسک دهانی مرطوب، دمنوش آویشن و بابونه، میل کردن سیب قبل از غذا و شستن صورت با آب و صابون اقدام کنید. یادتان باشد در روز‌های آلوده از خرید میوه و سبزی تازه در کنار خیابان به علت نشستن مواد آلاینده و شیمیایی ریز موجود در هوا بر روی آن‌ها پیشگیری کنید.

به بیماران قلبی، تنفسی، مبتلایان به آسم، کودکان و سالمندان توصیه می‌شود که تا حد امکان از حضور در سطح شهر و فضای باز پرهیز کنند. اما در صورت مشکلاتی مانند سرفه، تنگی نفس شدید، تپش قلب، استرس و حالت تهوع در روز‌هایی که هوا آلوده است به متخصص مربوطه مراجعه کنید تا با تشخیص کامل این بیماری، توصیه‌های درمانی و پیشگیرانه را به شما با راه حل‌های مناسب معرفی کند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: