۰

نام فرزندان امام هادی( علیه السلام ) را بیان نمایید؟

بر اساس گزارش‌های تاریخی، امام هادی( علیه السلام ) پنج فرزند داشت، چهار پسر به نام‌های، امام حسن عسکری، جعفر، سید محمد و حسین، و یک دختر به نام عائشه. البته در برخی گزارش‌ها نام دختر امام دهم( علیه السلام )، « عُلَیّه»، و یا «دلاله» نیز ذکر شده است.
کد خبر: ۲۰۴۵۶۳
۰۹:۴۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
آیا امام هادی( علیه السلام ) دختری به نام عائشه داشت، علت نام‌گذاری او چیست؟
پاسخ اجمالی

بر اساس گزارش‌های تاریخی، امام هادی( علیه السلام ) پنج فرزند داشت،[1] چهار پسر به نام‌های، امام حسن عسکری،[2] جعفر،[3] سید محمد[4] و حسین، و یک دختر به نام عائشه.[5] البته در برخی گزارش‌ها نام دختر امام دهم( علیه السلام )، « عُلَیّه»،[6] و یا «دلاله»[7] نیز ذکر شده است.

گفتنی است؛ در مورد زندگی عائشه و دلیل این نام‌گذاری با جست‌و‌جویی که در منابع معتبر داشتیم، اطلاعاتی به دست نیاوردیم. [8]

هم‌چنین از زندگی حسین پسر حضرتشان نیز اطلاعات زیادی در دست نیست، اما در برخی از کتاب‌های متأخر آمده است که از ایشان و امام حسن عسکرى( علیه السلام ) با عنوان «سبطین» تعبیر کرده و این دو برادر را به دو سبط پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) یعنی امام حسن( علیه السلام ) و امام حسین( علیه السلام ) تشبیه می‌کردند. هم‌چنین بیان شده که صداى امام مهدی( علیه السلام ) به صدای ایشان شبیه بود. [9]

[1]. طبرسی، فضل بن حسن، تاج الموالید، ص 104، بیروت، دار القاری، بیروت، چاپ اول، 1422ق.

[2]. «زندگی‌نامه حضرت امام حسن عسکری( علیه السلام )»، 60385؛ «فرزندان امام حسن عسکری ( علیه السلام )»، 21327؛ «سبزه بودن پوست برخی از امامان( علیه السلام )»، 87910.

[3]. «ادعای امامت جعفر کذاب»، 2758؛ «جعفر کذاب و ادعای فرزند نداشتن امام حسن عسکری»، 3028؛ «فرزندان و نسل جعفر کذاب»، 27924.

[4]. «امام هادی( علیه السلام ) و فرزندشان سید محمد»، 24272.

[5]. تاج الموالید، ص 104.

[6]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب ع، ج 4، ص 402، قم، علامه، چاپ اول، 1379ق.

[7]. طبری آملی، محمد بن جریر، دلائل الامامة، ص 603، قم، بعثت، چاپ اول، 1413ق.

[8]. در صورت برخورد با منبع قابل استناد و کهنی در این زمینه و نیز مطلب بعدی (که مستند آن‌را نیز در کتب روایی و تاریخی گذشته نیافتیم)، پرسش ویرایش خواهد شد.

[9]. قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان‏، ص 521، قم، اسوه.

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: