۱

چرا به حضرت مریم( سلام الله علیها ) دستور داده شد که برای زایمان حضرت عیسی( علیه السلام ) از مسجد بیرون رود، اما دیوار خانه کعبه برای فاطمه بنت اسد مادر امام علی( علیه السلام ) شکافته می‌شود؟

با توجه به این‌که مادر حضرت مریم( سلام الله علیها ) نذر کرد تا فرزندش مقیم مسجد باشد، اما مطمئناً گاه لازم می‌شد که ایشان از مسجد بیرون رود و در همین راستا...
کد خبر: ۲۰۴۵۳۸
۰۹:۰۸ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
چطور می‌شود که به حضرت مریم( سلام الله علیها ) گفته می‌شود که این‌جا مسجد است و جای زایمان نیست و او به بیرون هدایت می‌شود و حضرت عیسی( علیه السلام ) را زیر درخت به دنیا می‌آورد. از آن طرف حضرت فاطمه بنت اسد( سلام الله علیها ) به مسجدالحرام هدایت می‌شود و حضرت علی( علیه السلام ) در خانه خدا به دنیا می‌آید؟
پاسخ اجمالی

با توجه به این‌که مادر حضرت مریم( سلام الله علیها ) نذر کرد تا فرزندش مقیم مسجد باشد، اما مطمئناً گاه لازم می‌شد که ایشان از مسجد بیرون رود و در همین راستا:

  1. مریم هنگاه عادت زنانگی از مسجد خارج ‌شده و نزد خاله خود(زن زکریا) می‌رفت و چون پاک می‌شد، بازمی‌گشت. در همان زمانی که در خانه خاله‌اش بود، در میان خود و اهل خانه حایلى ایجاد می‌کرد تا شست‌وشو و نظافت کند. در یکی از این ایام بود که جبرئیل به صورت جوانى نزد او آمد. مریم از دیدن او ناراحت شد و از او به خدا پناه برد.[1]
  2. حضرت مریم( سلام الله علیها ) هنگام زایمان، به دلیل نگرانی از نکوهش مردم، دچار غم و اندوه زیادی شد؛ به اندازه‌ای که آرزو کرد، کاش قبل از آن مرده بود.[2] قرآن در این زمینه می‌فرماید: «فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَکاناً قَصِیًّا»* «فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلى‏ جِذْعِ النَّخْلَةِ قالَتْ یا لَیْتَنِی مِتُّ قَبْلَ هذا وَ کُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیًّا»؛[3] (سرانجام به او باردار شد و او را به نقطه دور دستى برد؛ آن‌گاه درد زایمان، او را به ناچار به جانب درخت خرما کشانید؛ [در آن حال‏] گفت: اى کاش پیش از این می‌مردم و یک‌سره از خاطره‏‌ها فراموش شده بودم). لذا این خواسته خود ایشان بود که براى زایمان به جایى دوردست پناه ببرد و از نگاه مردم دور باشد.

اما آنچه در برخی کتب و سایت‌ها نقل می‌شود که به حضرت مریم( سلام الله علیها ) الهام شد که از مسجد بیرون برود؛ زیرا مسجد جای زایمان نیست، با جست‌وجویی که داشتیم چنین گزارشی را در منابع معتبر نیافتیم؛ با این وجود، حتی اگر چنین گزارشی هم وجود داشته باشد، باز هم ولادت امام علی( علیه السلام ) در کعبه مشکلی ندارد؛ چون می‌تواند به عنوان یک لطف ویژه خدا به حضرتشان ارزیابی شود.[4]

[1]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی‏، محمد جواد، ج 6، ص 784، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.

[2]. «نحوه باردار شدن حضرت مریم( سلام الله علیها ) از نگاه عرفا»، 104024؛ «محل تولد حضرت عیسی( علیه السلام )»، 61680؛ «نزول فرشته الهی به صورت انسان بر حضرت مریم( سلام الله علیها )»، 53735؛ «شخص ندا دهنده هنگام وضع حمل حضرت مریم( سلام الله علیها )»، 75320؛ «تمثل جبرئیل در شکل انسان بر حضرت مریم( سلام الله علیها )»، 100834؛ «علت درخواست تکان دادن درخت نخل از حضرت مریم( سلام الله علیها )»، 46257.

[3]. مریم، 22 – 23.

[4]. «فلسفه ولادت امام علی ( علیه السلام ) در کعبه»، 5435.

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
به هرحال مریم مقدس گاهی از مسجد خارج میشد و بعد از پاک شدن باز میگشت مولی الموحدین و فاطمه زهرا تو مسجد زندگی می‌کردن چرا که دستور خداوند رسید درب همه خانه ها به مسجد بسته شود و از مسجد جدا شوند جز خانه مولی که محل تردد فرشته ها خصوصا جبرییل بود بصورت مستمر و دائم و همونجا بچه های پاک و معصوم خود رو به دنیا آوردن که در این نکته ها نهفته است وقتی خدا به همه آنها می‌فرماید من شما را از هر پلیدی پاک کرده ام منظورش پاکی ظاهر و باطن و .... است خودتون مسلما متوجه شدید منظور چیست پنج تن آل عبا با هیچ کس قابل قیاس نیستند با هیچ مخلوقی چه انسان چه فرشته چه روح القدس چه حاملان عرش و .....